Gå til innhold

Kombinert aap og jobb. Hva med feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på aap. I fjor høst fikk jeg en fast stilling i en deltidsstilling. Jeg har da opparbeidet meg feriepenger for 4 måneder.

I følge nav så har jeg kan jeg få dekket opp fra aap sånn at jeg faktisk kan ta ut 4 uker ferie i år.

La oss si at jeg tar ut 4 uker sammenhengende i sommer. Jeg får utbetalt feriepenger som dekker 5 dager. Jeg må da på meldekortet si i fra at jeg ikke jobber og får da utbetalt aap for disse dagene. Blir dette på noen måte motregnet det jeg får i feriepenger?

Altså. På meldekortet skriver jeg null jobbing i 4 uker og får da aap for disse ukene. Samtidig så vil jeg f.eks. få 4000 utbetalt i feriepenger fra jobben.

Noen som har erfaring og vet?

Anonym poster: b7ab8be111e566ddbdac42476b41e659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går på aap. I fjor høst fikk jeg en fast stilling i en deltidsstilling. Jeg har da opparbeidet meg feriepenger for 4 måneder.

I følge nav så har jeg kan jeg få dekket opp fra aap sånn at jeg faktisk kan ta ut 4 uker ferie i år.

La oss si at jeg tar ut 4 uker sammenhengende i sommer. Jeg får utbetalt feriepenger som dekker 5 dager. Jeg må da på meldekortet si i fra at jeg ikke jobber og får da utbetalt aap for disse dagene. Blir dette på noen måte motregnet det jeg får i feriepenger?

Altså. På meldekortet skriver jeg null jobbing i 4 uker og får da aap for disse ukene. Samtidig så vil jeg f.eks. få 4000 utbetalt i feriepenger fra jobben.

Noen som har erfaring og vet?

Det er ikke gitt at du kan ta fire uker fri når du går på aap, det må du sjekke med aktivitetsplanen/ veilederen din. Men ellers motregnes ikke feriepenger. Dvs at feriepengene ikke skal føres som inntekt på meldekorjtet.

Anonym poster: 0ab7f93abbe52d9d9676ba1c4b9eb965

Skrevet

Det står dette på NAV sine sider om ferie fra deltidsstilling:

"Hvis du har en deltidsstilling og får arbeidsavklaringspenger ved siden av, vil du være pålagt å ta ferie fra deltidsstillingen. Hvis du har opparbeidet rett til feriepenger i jobben, vil du få utbetalt feriepenger. Feriepenger fører ikke til reduksjon av arbeidsavklaringspengene.

Spørsmål fire på meldekortet er om du har ferie eller annet fravær enn sykdom som hindrer deg i å gjennomføre planlagt aktivitet. Hvis NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter for deg i perioden du tar fri fra deltidsjobben din, har du ikke fravær som skal føres på meldekortet. Spørsmål fire er derfor ikke et spørsmål om ferie fra deltidsjobben din. Siden du ikke arbeider i denne perioden, skal du heller ikke føre arbeidede timer på meldekortet. Du vil i slike perioder få utbetalt fulle arbeidsavklaringspenger.

Tar du ferie fra deltidsjobben i en periode hvor du har avtalt andre aktiviteter med NAV, må du vurdere om du vil ta fri fra disse aktivitetene også. Fravær fra aktivitet du har avtalt med NAV, regnes som feriefravær. Da har du ikke krav på arbeidsavklaringspenger, og må krysse av for fravær på meldekortet."

Kilde: https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger/Arbeidsavklaringspenger/Aktivitetskrav%2C+ferie-+og+sykdomsfrav%C3%A6r.217396.cms

Anonym poster: ef9f6bf76eee063bf003819ad5c7f09c

Skrevet

Takk skal du ha :)

Jeg fikk beskjed i fjor høst at jeg faktisk hadde krav på 4 ukers ferie når jeg går på aap og har praksisplass. Skulle ønske noen sa det før sommeren var over.

Jobben min er delvis stengt. Det vil si at jeg kan møte opp, men ikke sikkert det er så mye å gjøre. Samtidig så ser jeg at med aap + deltidsjobbing så har jeg minst like behov for ferie som alle andre.

Greit å vite at man har litt ekstra å rutte med i ferietiden også. Ikke mange kronene, men nok til ekstra opplevelser selv om man ikke har råd til å faktisk dra på ferie.

• Liker 1
Skrevet

Husk også at det er noen skattefrie meldeperioder på sommeren! Tror det er i juni - sjekk med nav.. Alt kommer godt med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...