Ciara Skrevet 20. februar 2013 #1 Skrevet 20. februar 2013 Jeg trenger tips og råd til malingsfarge. Jeg har vært på Maxbo og hentet prøver, men hvis jeg ber om råd får jeg bare høre: "Se på fargekartet og mal en prøve hjemme." Det vet jeg at man skal. Jeg er ute etter sted der jeg kan forklare hva slags farge jeg er ute etter og få konkrete tips. Noen som vet om en bra butikk?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 Du kan kanskje prøve Nordsjö Idé & Design ved Colosseum. Jeg har ikke kjøpt veggmaling der noen gang, men har fått god hjelp med andre ting jeg har trengt. Anonym poster: 00758512079f6e8a62d1ca0691452445
helenaa Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Når du er i nærheten, kan du stikke innom Agerup. Hvis ikke det er samme som "Nordsjö Idé & Design ved Colosseum"? Jeg har noen ganger fått god hjelp der, andre ganger ikke...
kokkos Skrevet 21. februar 2013 #5 Skrevet 21. februar 2013 Det er en dame på den Nordsjø idé&design på Torshov som er veldig hjelpsom, kanskje hun er verdt et forsøk?
Gjest hedgepig Skrevet 21. februar 2013 #6 Skrevet 21. februar 2013 Tidligere Fargerike Agerup, nå er de i kjeden Nordsjø ide og design.
helenaa Skrevet 22. februar 2013 #7 Skrevet 22. februar 2013 Tidligere Fargerike Agerup, nå er de i kjeden Nordsjø ide og design. Det var jo oppklarende.
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2013 #8 Skrevet 24. februar 2013 TS: Kan denne tråden være til hjelp?
O'hara Skrevet 24. februar 2013 #9 Skrevet 24. februar 2013 Hva er det du skal male? Hva vil du oppnå? Jeg spør alltid hva folk ønsker, men det er utrolig vanskelig å anbefale en farge da de vil forandre seg etter lysforhold og andre møbler i et rom. Men man kan ta utgangspunkt i hvilken hvitfarge du har på lister f,eks. Noen farger blir skitne sammen, mens andre jobber med hverandre. Bomull kombinert med chi vil gi en skitten farge, som et eksempel.
Ciara Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #10 Skrevet 24. februar 2013 Padawan: Takk, mye interessant der! O´Hara: Klar for en avhandling? Neida. Jeg skal male kjøkkenet mitt. Det er et rom på 6x3 meter, med en dobbel verandadør i kortenden som vender mot vest. Halve kjøkkenet har innredning, andre halve er spisedel. Det er med andre ord ganske mye vegg, og farger blir fort dominerende. Nå prøver vi å finne riktig farge. Vi har et veldig nøytralt hjem så langt ellers, men ønsker å introdusere litt farger. Vi har bodd i små leiligheter hittil hvor det har vært greiest med én gjennomgående nøytral farge, men det er jo så gøy med farger når det virkelig klaffer. Vi har altså hvitt (tak og listverk), eikegulv, og ellers i huset er mye malt med 1500N (morgendis). Nå lurer jeg på å male kjøkkenet grønt. Jeg liker ikke for voldsomme farger, og synes grønt er ganske nøytralt (klarer ikke å forklare det). Men den må være ganske lys, dus, og lun. Den må ikke være for blå. Og så bør den helst ikke se helt ille ut opp mot morgendis (som finnes i tilstøtende rom). Jeg har prøvd noen farger hittil, men skjønner at jeg uten konkrete tips kommer til å bære meg skakk på maleprøver. Og det er ikke alltid lett å bruke NCS-systemet heller... For eksempel prøvde jeg 4010 G30Y. Veldig fin farge, men for mørk. Prøvde da 3010 G30Y, men da syntes jeg det fine ble borte. Og 2010 G30Y så omtrent mint ut (noe jeg ikke liker). Nå skal jeg hente prøve på Aprilgrønn og Palmetto for å se om jeg er inne på noe der... Ser du spør om hvitfarge på lister, vet ikke, mannen maler med en slags standardfarge, hva nå enn det er...
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2013 #11 Skrevet 24. februar 2013 I et så lite rom vil jeg anbefale deg å velge lyse farver da dette gir større romfølelse. mørke eller sterke farver har en tendens til å gi mindre romfølelse. Egghvit (0502-Y) eller farven med standardnummer 0500 pleier å være ganske standard når man skal male lister og lignende hvite.
Ciara Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2013 Velger gjerne lyst Ser også etter en lys grågrønn, men det synes jeg også er ekstremt vanskelig å finne. 2010 G30Y skulle være det, men den synes jeg ser altfor mint ut.
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2013 #13 Skrevet 24. februar 2013 som nevnt overnfor så er det fort at farver ser annerledes ut på veggen enn på farveprøven. Du har en vestvent dobbeldør som slipper inn mye lys. vestvendte vinduer og dører har en tendens til å slippe inn mye rødt lys da kveldssolen og solnedgangen er i den himmelrettningen.
Gjest hedgepig Skrevet 24. februar 2013 #14 Skrevet 24. februar 2013 I et så lite rom vil jeg anbefale deg å velge lyse farver da dette gir større romfølelse. mørke eller sterke farver har en tendens til å gi mindre romfølelse. Egghvit (0502-Y) eller farven med standardnummer 0500 pleier å være ganske standard når man skal male lister og lignende hvite. Regner med du ikke mener standardnummer, men ncs S0500-N som heter klassisk hvit.
Minya Skrevet 24. februar 2013 #15 Skrevet 24. februar 2013 Osterhaugsgate Fargehandel, ligger i en vei til venstre i krysset fra Brugata mot Grønland. God, gammeldags fargehandel med ordentlige fagfolk.
O'hara Skrevet 24. februar 2013 #16 Skrevet 24. februar 2013 (endret) Ofte når man får ferdigmalte lister fra forhandlere er den enten i Eggehvit (0502-Y) eller Bomull (S0502-Y), men noen fastlagt standard finnes ikke Hvit base, som enkelte maler med, er ikke tilsatt noe farge. 0500-N er klassisk hvit, en farge som er tilsatt litt sort. Denne klassiske hvite (eller chi) er et bedre valg sammen med Morgendis enn hva (S)0502-Y er. Nå sitter jeg selvsagt i mørket, noe som ikke er ideelt mtp farger, men jeg ville ha sett nærmere på 8302 Laurbær, 8109 Aprligrønn, 8199 Frisk, 0277 Lagune, 0233 Grønn Orkide, 7092 Tuemose, 8163 Gress eller Oliventre. Butinox har en farge som heter 5825 Mose, men den er ganske mørk, er redd du kanskje synes den blir for mørk. Er det vanlig eikegulv dere har, eller er det behandlet med noe? Da tenker jeg hvit olje/lakk. Vanlig eikegulv har en anelse grønt i seg noe som kan gjøre at enkelte grønne farger på vegg ikke nødvendigvis blir like heldig. Når de gjelder farge, så vil opplevelsen av fargen variere med glansgrad, underlag, hvilken rulle man bruker, ja det er mye som sier noe om hvordan man oppfatter fargene. Jeg tar ikke med alle faktorer da det har en tendens til å bli for mye informasjon. Grønn er innen fargepsykologien en avslappende og beroligende farge, men det er og en farge som kan være vanskelig å finne den rette i Endret 24. februar 2013 av O'hara
Ciara Skrevet 24. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 24. februar 2013 Wow, O´Hara! Tusen takk! Dette kan du helt tydelig mye om! Jeg skal sjekke ut fargene du nevner Det er ikke NCS-koder, får jeg dem "hvor som helst" ved å si nummerne og navnene du bruker? Vi har vanlig mattlakkert eikegulv (ikke hvitlakkert). Mannen sverger til glansgrad 10, og underlaget er gips med strie (uten struktur). Ja, enig i det siste. Jeg ser etter en veldig beroligende og behagelig farge, men det var visst ikke så lett...
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2013 #18 Skrevet 24. februar 2013 Det er ikke NCS-koder, får jeg dem "hvor som helst" ved å si nummerne og navnene du bruker? det er tre måter å angi en farve på. Det er Standard nummer (STD), NCS-kode eller ved navn. de forskjellige malingprodusentene har en tendens til å gi de samme farvene/NCS-kodene forskjellige navn så hvis du skal være sikker på at du får riktig farve bør du kombinere STD-koden og/eller NCS-nummeret med farvenavnet. NCS-systemet er såpass entydig at du kan bruke det helt selvstendig uavhengig av de to andre.
O'hara Skrevet 25. februar 2013 #19 Skrevet 25. februar 2013 Å be om en farge etter navn alene er ikke lurt. Til eksempel så finnes det enkelte farger som heter det samme men som kan være helt ulike i fargen, eller man kan ha over 30 varianter av samme fargenavn. Standardnummerne er unike (jeg har hvertfall ikke vært borti noen med samme), og alle farger består av en NCS-kode. Men ofte lager forhandlerne egne farger som kan ha "mellomnumre", f.eks 3106 Y74R, og det vil du ikke finne i en fargevifte, der er det bare "hele" numre. I mange tilfeller så oppgir de ikke NSC-fargen i kartene, men jeg kan sjekke kodene for deg i morgen om du vil De aller fleste vil kunne blande fargene utfra å si standardnummer kombinert med navn, eneste jeg ser er at ofte kan man ikke blande enkelte Nordsjøfarger på en Jotun blandemaskin. Det har litt med brekkfargene å gjøre. Men en forhandler av Butinox kan oftest blande farger fra Jotun. Ber du om en farge som er basert på NSC så vil du få samme farge hvorenn du er i verden. Vil også anbefale deg å vurdere Easy Clean/Wonderwall på kjøkkenet. Det er glansgrad 10 men er betraktelig mye lettere å vaske. Jeg bruker den over kjøkkenbenken.
kokkos Skrevet 25. februar 2013 #20 Skrevet 25. februar 2013 Vi har hatt en vegg i Skog 23 fra Anett Sturk sin kolleksjon hos fargerike. Den er i kategorien "grønn", men jeg skal ikke prøve meg på noen nærmere beskrivelse. Syns den så litt gusjete ut på liten lapp, men vi ble anbefalt den av noen så vi kjøpte en fargeprøve. Den ble helt nydelig på veggen. De resterende veggene var egghvit, og jeg tør ikke uttale meg om hvorvidt den vil passe dine andre farger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå