Gå til innhold

Tips til omplassert hund

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. I går fikk jeg og min samboer et nytt medlem i familien. Fra før har vi to hunder, en huskyhann på 7 åt og en malamutetispe på 2 år. Samboeren min var på jobb i går og fikk høre om en border collie/rottewilerblanding (men det må være noe mer enn de rasene også, for han er ganske liten. Tipper 15 kg) på 7 år (hannhund) som skulle avlives i går pga barnet til eieren var allergisk og også har blitt alvorlig syk. Hunden dermot er det ingenting i veien med, så om ikke samboern hadde tatt han med hjem i går hadde en helt frisk, fin nydelig liten hund ikke levd lengre.

Selvfølgelig ble det litt maktkamp når vi introduserte den nye hunden og huskyen vår, men ikke noe mer enn litt lekeslossing for at en av dem skulle underkaste seg den andre. De er noen stabeist begge to, så hvem som er sjef er de fortsatt ikke helt enige om, så det blir litt slossing hver gang de kommer for nærme hverandre, men samtidig er de også flinke til å holde seg unna hverandre. malamuteispa derimot, begynner nok snart å få nok. Det er 3 uker siden hun hadde løpetid, og den nye herremannen er fryktelig interessert å sniffe henne i baken. Når alle tre hundene (eller bare malamuten og han nye) er i samme rom, så er det dette det går i. Malamuten flekker tenner, knurrer og boffer når hun synes han blir for nærgående (sånn ca hvert 5 min), men hun har ikke satt han ordentlig på plass enda, så han holder fortsatt på. Sånnsett begynner jeg å få litt vondt av tispa for det er tydelig at hu ikke helt trives med situasjonen, og stakkars nye hunden er jo også så stressa av dette at han verken spiser eller slapper av, men bare går med nesa i ræva til tispa.

Når huskyen også kommer bort til tispa begynner han nye herremannen og knurre og flekke tenner, og det er ofte i disse sammenstøtene at det igjen blir slossing mellom huskyen og han nye.

Noen tips til hva jeg kan gjøre i en slik situasjon? Nå skal det være sagt at hunden kom i går, så det er godt mulig at jeg bare kan ta tida til hjelp, men er det noen andre innspill til hva jeg bør gjøre? Burde jeg f.eks skille tispa og han nye til han blir mer vant til å være her, eller noe annet?

Vi håper jo at dette skal gå seg til så vi kan ha alle tre hundene, men vi er også åpne for å bruke litt tid på å finne noen nye permanente eiere til han nye karen, for det er ingen tvil om at det er mye jobb med alle tre bikkjene (men vi kunne jo ikke akkurat la han avlives heller). Noen innspill?

Endret av Siennna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...