Gå til innhold

Hvilken parkett har dere?

Nitha

Anbefalte innlegg

Vi skal velge parkett til det nye huset, men er veldig i tvil om hvilken som er finest.

Har lyst på noe varmt, men også med litt mønster. Ikke for mørk. Synes ofte kirsebær blir litt i børkeste laget.

Hvilken parkett synes dere er finest? Vis gjerne linker. Det er Langmoen vi trolig må velge fra...

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har valgt bøk. Vi liker ikke mørke parketter, det gjør rommene så mørke og triste (vi vil ha det lyst og trivelig) i tillegg til at det blir for dominerende, og enkelte ganger kan hemme valg av interiør. I tillegg synes vi bøk var mest jevn i fargen, synes ikke de med store fargeforskjeller er spesielt pene. Helt nederst på denne siden ser du eksempler på forskjellige typer parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en eikeparkett med mye spill i. Husker ikke helt hva den heter, men den finnes i oljet, lakkert og ubehandlet. Desverre valgte vi oljet. Den er pen nok altså, men er vanskelig å holde ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal velge parkett bør du også tenke på hardhetsgrad og hvor mye de tåler vann. Bøk, for eksempel, tåler vann svært dårlig, mens eik tåler det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i hovedsak eik. Det er et varmt og behagelig treslag som passer til det meste, og som holder seg veldig bra. Det tåler også mye.

Jeg har forsøkt lønn - det er lyst og veldig fint, men mange synes at det blir for tydelig mønster/tegninger i treet. Det er også et hardt treslag som tåler mye.

Jeg liker ikke bøk - synes den blir for gul og "ensfarget" (men så er jeg veldig nøye på at parkett ikke skal se ut som laminat!) Vi har også askeparkett i ett rom - det ble skikkelig fiasko: den gulner så voldsomt! Man kan se hvor det har vært møbler og tepper, fryktelig kjedelig.

Eik er tidløst og varig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også eik. Ikke det at vi fikk velge, men jeg er uansett veldig fornøyd med "fargen". Med fare for å høres rar ut; parketten er mørk, men lys allikevel :P

Synes den står veldig fint til alle forskjellige farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bøk, og jeg synes den er kjempefin.

Den er lakkert, og jeg synes den tåler både støt og vann veldig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har kirsebær, noe som jeg synes er nydelig, men litt upraktisk, da "alt" synes på det. Vi har selv eik i vårt kommende nye hjem, noe som er pent og praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eikeparkett og er veldig fornøyde med det. Eik er visst den typen som er mest hardfør, og det kan være lurt å tenke på det kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsebærparkett her i gården... nydelig varm glød i det, er kjempefornøyd, godt å gå på, varmt! Lyse vegger og forholdsvis mørkt gulv er lekkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (dessverre) furugulv selv, men mamma og de har eik, og det er veldig fint og praktisk. Synes ikke den er for mørk.

Det kommer jeg også til å velge når jeg skal bytte gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...