AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #1 Skrevet 20. februar 2013 og fått vite at jeg har ikke rett på noe som helst. Jeg er 21 år, og har ikke fullført videregående. Jeg har tenkt til å ta påbygg til høsten for å komme inn på høyskole. Jeg har vært syk i 2 år, men nå er jeg frisk. Frisk som en fisk og helt klar for å jobbe. Det er ingenting som feiler meg. NAV kunne ikke skaffe meg jobb, men "praksisplass" for å "komme i aktivitet". Da får jeg 300kr dagen. Det går ikke an å leve på 300kr dagen (husleie, regninger, mat osv). Jeg kommer til å slite meg helt ut for ingenting. Jeg bor hos mamma, men hun har ikke råd til å forsørge meg lenger. Jeg har liksom en samboer/kjæreste, og når det er sagt har jeg ihvertfall ikke rett på noe - selv om har ikke har fått seg jobb heller, og studerer. Som om livet ikke var hardt når jeg var syk... Jeg fikk ikke noe støtte når jeg var syk heller, selv om jeg har fått vite nå at jeg har hatt rett på støtte. Her sitter jeg da, frisk og fin, og super motivert for å jobbe, og leser om en eller annen innvandrer som lager bråk, som får 19 000kr i mnd av NAV for å gjøre absolutt ingenting. Anonym poster: d89dff445f36fdcd9201abc147daca6b 1
Gjest navnelapp Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 NAV "skaffar" deg ikkje jobb, du søker jobb. Det er iallfall slik eg har gjort det dei gongane eg har fått jobb. Dei har ein enorm database med aktuelle jobbar du kan søke på, og i tillegg kan du gå rundt med oppkopierte søknader og cv-ar som du leverer plassar der du kunne tenke deg å jobbe. Og i tillegg seier du til alle du kjenner at du leitar etter jobb, slik at dei som veit om noko tipsar deg om det. NAV kan også teste deg, og kartlegge kva du er flink til og kva som er dine svakare sider, slik at du i større grad kan tenke ut kva du egnar deg til. Lykke til! 11
Gjest Tulipana Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 Jeg tenkte jeg skulle svare deg på det du spør om, men så leste jeg den siste setninga og mista litt lysten. Misunnelse vil ikke føre deg noen steder. 5
Gjest navnelapp Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Og når det gjeld han innvandraren som lagar bråk så har han faktisk jobba i ei høgt lønna stilling og betalt skatt i mange år. Då har ein faktisk krav på dagpengar, uansett kva ein meiner eller seier. 12
123bell Skrevet 20. februar 2013 #5 Skrevet 20. februar 2013 Tror nok ikke NAV nekter deg å jobbe om du hadde skaffet deg en selv. De ønsker jo å få folk i arbeid. Du må bare sette i gang å søke på masse jobber du kunne tenkte deg, følge opp med å ringe for og vise interesse. NAV kan nok være behjelpelig med å skrive CV/søknad. Lykke til 3
Sueno Skrevet 20. februar 2013 #6 Skrevet 20. februar 2013 Hva mener du ? en som kommer fra et annet land Trenger ikke ha jobbet i mange år og ha betalt skatt for å få penger av NAV ?
Gjest O___o Skrevet 20. februar 2013 #7 Skrevet 20. februar 2013 og fått vite at jeg har ikke rett på noe som helst. Jeg er 21 år, og har ikke fullført videregående. Jeg har tenkt til å ta påbygg til høsten for å komme inn på høyskole. Jeg har vært syk i 2 år, men nå er jeg frisk. Frisk som en fisk og helt klar for å jobbe. Det er ingenting som feiler meg. NAV kunne ikke skaffe meg jobb, men "praksisplass" for å "komme i aktivitet". Da får jeg 300kr dagen. Det går ikke an å leve på 300kr dagen (husleie, regninger, mat osv). Jeg kommer til å slite meg helt ut for ingenting. Jeg bor hos mamma, men hun har ikke råd til å forsørge meg lenger. Jeg har liksom en samboer/kjæreste, og når det er sagt har jeg ihvertfall ikke rett på noe - selv om har ikke har fått seg jobb heller, og studerer. Som om livet ikke var hardt når jeg var syk... Jeg fikk ikke noe støtte når jeg var syk heller, selv om jeg har fått vite nå at jeg har hatt rett på støtte. Her sitter jeg da, frisk og fin, og super motivert for å jobbe, og leser om en eller annen innvandrer som lager bråk, som får 19 000kr i mnd av NAV for å gjøre absolutt ingenting. Anonym poster: d89dff445f36fdcd9201abc147daca6b Du oppfyller ikke rettighetene til å motta noen form for trygd eller stønader, så det er helt riktig at du ikke skal motta noe heller. Hvorfor skaffer du deg ikke en jobb selv? 4
Sphynx Skrevet 20. februar 2013 #8 Skrevet 20. februar 2013 Gå til sosialtjenesten. Satt så og si i samme knipe som deg før. Så har du krav på en ungdomskonsulent. De kan sende deg på jobbsøkerkurs, da vil du få kurspenger. Hjalp meg veldig og har blitt en reser på å skrive jobbsøknader! Hehe Og NAV gjorde meg også veldig fortvilet, hadde jo ikke krav på noenting som 20åring! Ingen fortalte meg at jeg hadde krav på penger i skranken vedsidenav som het Sosialtjenesten.. prøv deg der du, så håper jeg det ordner seg 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #9 Skrevet 20. februar 2013 NAV skaffer deg ikke en jobb, det må du skaffe selv. NAV kan evt gi deg en praksis eller kurs. Og det at du har samboer har INGENTING og si når DU søker. Det har bare noe og si om man er GIFT. Din samboer har ikke noe plikt ovenfor deg og skulle forsørge deg. Det er bare NAV som skal gjøre livet vårt så jævlig mye surere, du må nesten vite noen smutthull, eller så kommer du til og bli lurt av NAV og får kanskje mye mindre enn hva du har krav på. Anonym poster: 1270c39f46345873db26060675c89196 2
Sphynx Skrevet 20. februar 2013 #10 Skrevet 20. februar 2013 Og det er sykt vanskelig å få seg jobb når man ikke har noe erfaring! Folk tenker det er så enkelt og spørr alltid 'hvorfor ikke bare få en jobb?' ... 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #11 Skrevet 20. februar 2013 Du har krav på sosial hjelp eller du kan melde deg inn i kvp(kvalifisering program for ungdom). For sant det at når du er såpass ung har du ikke krav på noe, du har heller ikke opparbeidet deg noe inntekt. Anonym poster: 1270c39f46345873db26060675c89196
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #12 Skrevet 20. februar 2013 Jeg har søkt på jobber hver dag siden August. Har vært på mange intervju, men ikke fått jobben, så jeg gikk til NAV og meldte meg arbeidsledig - noe som ikke gikk an for meg. TS Anonym poster: d89dff445f36fdcd9201abc147daca6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #13 Skrevet 20. februar 2013 Og det er sykt vanskelig å få seg jobb når man ikke har noe erfaring! Folk tenker det er så enkelt og spørr alltid 'hvorfor ikke bare få en jobb?' ... Ja sant det, sitter i samme situasjon selv har lite erfaring også er det et vanskelig jobb marked. Anonym poster: 1270c39f46345873db26060675c89196
Bernardette Skrevet 20. februar 2013 #14 Skrevet 20. februar 2013 Den idiotiske holdningen din fører deg hvertfall intet sted, TS. Og da refererer jeg til din siste linje i hovedinnlegget. 2
Gjest Naria Skrevet 20. februar 2013 #15 Skrevet 20. februar 2013 Meld deg hos alle bemanningsbyrå der du bor. Super måte å få erfaring på! 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #16 Skrevet 20. februar 2013 Den idiotiske holdningen din fører deg hvertfall intet sted, TS. Og da refererer jeg til din siste linje i hovedinnlegget. Jeg syns ikke den holdningen er feil, for min del er det der bare fakta. Anonym poster: 1270c39f46345873db26060675c89196 6
Adhara Skrevet 20. februar 2013 #17 Skrevet 20. februar 2013 Hvorfor tror du at det ikke går an for deg å melde deg arbeidsledig? 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #18 Skrevet 20. februar 2013 Skaff deg jobb selv, det er det som er vanlig, nav er ikke pliktig til å skaffe folk jobb. I mellomtiden kan du søke om sosialhjelp, det kan ikke nav nekte deg. Jeg har selv ikke hatt fast jobb på 3 år, men jobber som tilkallingsvikar to plasser og jobber 100%. Så klarer meg fint. Kontakt skoler, barnehager, sykehjem, hjemmetjenesten eller andre arbeidsplasser som trenger tilkallingsvikarer, da får du garantert noe. Og i mellomtiden kan du søke på jobber. Jeg har selv søkt i 3 år, så jeg vet at det ikke er enkelt. Men jeg har ikke hatt noe med nav å gjøre bortsett fra at jeg er registrert som arbeidssøker der. Selvsagt kan du melde deg som arbeidssøker hos nav, det kan faktisk alle over 18 år, selv om man har fast jobb. Det er bare så det skal stå i nav sine "papirer" at man er arbeidssøker, det du ikke har krav på er dagpenger. Når man er registrert arbeidssøker så kan man be om møte med nav og få tips til jobbsøking, og praksisplass hvis man ønsker. De kan også tilby deg jobbsøkerkurs, det kan jo hende at du skriver dårlige søknader. Anonym poster: 4c15b0244cab45bdcb25e37ceed3b827
The Kitten Skrevet 20. februar 2013 #19 Skrevet 20. februar 2013 Jeg har søkt på jobber hver dag siden August. Har vært på mange intervju, men ikke fått jobben, så jeg gikk til NAV og meldte meg arbeidsledig - noe som ikke gikk an for meg. TS Anonym poster: d89dff445f36fdcd9201abc147daca6b Hvilke jobber har du søkt på da? 1
Gjest navnelapp Skrevet 20. februar 2013 #20 Skrevet 20. februar 2013 Meld deg hos alle bemanningsbyrå der du bor. Super måte å få erfaring på! Veldig godt tips! Mange, også statlege etatar, brukar bemanningsbyrå til rekruttering, og tilset folk som gjer ein god jobb i engasjement. Så å begynne der er eit godt forslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå