Gå til innhold

Hvordan tilbereder du laksefilet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier bare å ovnsbake den i folie med purre og salt/krydder/urter. Som tilbehør bruker jeg kokte grønnsaker, en dæsj kesam, og noen ganger potet.

Håper på litt inspirasjon, for det blir fort det samme gamle, og man kan jo bli litt lei. :)

Anonym poster: 00ab3e6f1caba9f66814ca67a567557e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har for tiden dilla på laks stekt i pannen med chreme fraiche, basilikum og en dash soyasaus og naturligvis potet og salat til.

Skrevet

Lager lakseburger, laksewrap, ovnsbaker den eller pannestekt med masse deilige grønnsaker :)

Anonym poster: d7fc23af711acd8f4d5d9f6805e45a38

Skrevet

I ovnen med en klatt smør og noen skiver sitron, 250 grader for å få dem criispy. Hiver hasselback poteter (dynket i olivenolje og salt) i ovnen også, og bruker grønnsaksmos som er ferdiglaget fra kjøleskapet. Liker når maten lager seg selv.

Anonym poster: b6f258c80c79c01a2cae2f65c837ab1d

Skrevet (endret)

Laks liker jeg å holde enkelt. Salt og pepper, stekt på panne. Det synes jeg er mest snadder, men når jeg ikke vil stinke til kjøkkenet steker jeg dem udekket i ovnen med timian og sitronsaft over. Bruker oftest bare rømme som saus og serverer noe som avokado, sopp, asparges eller stekte poteter ved.

Endret av Botch
Skrevet

Jeg pleier å steke den i en teflonpanne, og kutte den i små biter for så å ha den i en grov tortillalefse med philadelphia light og agurk. Det er utrolig godt!

Skrevet

Laksefilet har jo uendelige muligheter :D Jeg iiker den best ovnsbakt.

Enten kutter jeg de på siden og putter pesto, og creme fraiche inni og salt, pepper og sitron oppå. Enkelt og greit, og veldig godt.

En annen variant er å kutte opp grønnsaker (favorittkombinasjonen min er rødløk, paprika, cherrytomater, purreløk, brokkoli og gulrot) og blande sammen olivenolje, timian, dill, salt og pepper som du heller over grønnsakene i en ildfast form (eller paiform, jeg synes det ser så delikat ut). Så lager jeg en saus av fløte eller creme fraiche, salt, sukker, en halv sitron eller en hel lime, karripulver, dill og en halv teskje tomatpuré som jeg varmer i en kjele. Selve laksen krydrer jeg kun med salt og pepper og litt dill, i tillegg til å pensle den med smør. Så legger du fisken i formen oppå grønnsakene og heller sausen over før du baker den i ovnen. Det smaker helt fantastisk!

Ellers er jo laks utrolig godt i seg selv. Det skal egentlig ikke mer til enn å krydre den med salt og pepper, og lage en "dip" av rømme, salt, sukker og sitron til. Den kombinasjonen smaker utrolig godt sammen med laks. :) Mulighetene er uendelige.

Skrevet

Bortsett fra å ovnsbake i folie sammen med masse grønnsaker, sitron, olivenolje og krydder. Så pleier jeg å rulle den i hvetemel, egg og sesamfrø og steke den på stekepanna. Noen ganger har jeg biter av laks oppi suppe og gryter. Lar den bare trekke noen minutter i suppa når suppa er sånn ca. ferdig. Laks er også knallgodt på grillen, selvfølgelig.

Ellers er kokt laks veldig godt. Da bruker man riktignok ikke laksefilet, men mer laksestykker/lakseskiver. Kokt laks sammen med dillpoteter og kokte grønnsaker er nydelig, men laksen må være fersk (helst egenfiska!).

Skal man være mange til bords, kan man ta en hel laks og ovnsbake i stedet for individuelle laksefileter. Det er knallgodt, og jeg syns det smaker bedre enn å ovnsbake èn og èn filet. Fyller den hele laksen med gulrøtter, løk, masse dill og andre urter, gjerne litt fenikkel, osv.

....jeg fikk lyst på laks!! Må lage det i morgen, tror jeg.

Gjest Silvermist
Skrevet

Har stort sett laksen i aluminiumsfolie, strør litt grovkornet pepper og salt over, en dæsj sitron, gulrøtter, brokkoli og purre rundt, en god dæsj creme fraiche oppå fisken.

Lukker folien, inn i ovnen, og voilà, deilig middag som har laget seg selv.

Og det er så enkelt og godt!

Gjest Funky Punk
Skrevet

I tillegg til alt annet nevnt, så er det godt å pakke inn fileten i butterdeig e.l sammen med urter og hva man enn får lyst på

Skrevet

Jeg glemte å nevne laks i pai!

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg gjør det enkel. Steker den litt "hardt" i panna med sitronpepper!

Endret av Orchideae
Skrevet (endret)

Skjær laksefilet i biter, skjær opp brokkoli, purre, paprika eller de grønnsakene du måtte ønske. Skjær potet i tynne skiver. Ha i bolle, ha i et par ss soyasaus og salt og pepper. Ha i folie og klem folien sammen på toppen. Bak på 200 gr i ovn i 45 min. Enkelt og nyyydelig. Også sparer du oppvask.

Endret av Liquorice

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...