Nelle Skrevet 21. mars 2004 #1 Skrevet 21. mars 2004 Som så mange andre har også jeg fått denne e-posten hvor man advarer mot deodoranter som inneholder aluminium clorhydrin (eller hva det nå var), da dette stoffet angivelig skal være årsaken til brystkreft. Jeg leste e-posten med en naturlig skepsis -generelt sett stoler jeg ikke på noe som kommer på e-post og refererer til en eller annen ekspert i Uruguay eller tilsvarende, dessuten tenkte jeg at dersom dette stoffet virkelig hadde vært årsaken til brystkreft, da ville vel disse forskerne gjort dette kjent for verden på en helt annen måte enn å sende rundt en e-post!!?? E-posten var undertegnet et norskt navn, og dette var anigvelig en person som jobbet på sykehuset i Lofoten. Både telefon og faks var oppgitt i mailen, og begge nummerene stemte (jeg sjekket på gulesider.no). Dette ga e-posten mer troverdighet i mine øyne, men jeg syntes allikevel det var rart at denne norske legen som jobbet på sykehuset i lofoten valgte å spre såpass viktig informasjon på en såpass "useriøs" måte. Og det viste seg da også at hele e-posten var en gedigen bløff. Noen hadde konstruert e-posten og misbrukt navnet til hun som e-posten refererte til. Da jeg leste e-posten tenkte jeg at det hørtes logisk ut -det der med aluminium klorhydrat (eller hva det nå var for noe), og jeg må innrømme at jeg kastet deodoranten min, og kjøpte ny som ikke inneholdt dette stoffet. Man vet jo aldri, og når det gjelder brystkreft tar jeg ingen sjanser... Nå sier forskere at det er ingenting som tyder på at aluminium klorsylfin (eller hva det nå var) er farlig eller kan forårsake brystkret. Men forskerne sa akkurat det samme om DDT på 50-tallet -det er slett ikke farlig, sa de -se her, vi kan spise det! Jeg stoler ikke på forskere. Men skal jeg stole på denne bløffmailen? Det jeg egentlig lurer på er: Har dere kjøpt ny deodorant etter at dere fikk denne mailen? Når det nå viser seg at det hele er en bløff (i allfall er henvisningen til hun norske dama på sykehuset i Lofoten en bløff), så lurer jeg på: Hvem står bak denne syke bløffen, og HVORFOR?? Nelle
Gjest Poirot Skrevet 21. mars 2004 #2 Skrevet 21. mars 2004 Har ikke sjekket min deo, ei heller kjøpt ny. Stoler aldri på sånne mailer.
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2004 #4 Skrevet 21. mars 2004 Jeg må innrømme at jeg sjekka deo'n min med en gang jeg fikk mailen. Følte også at det var en litt uproff måte å spre såpass viktig informasjon på, men som Nelle sier - tar man sjansen på å avfeie det? Ble veldig letta over at mailen bare en en bløff, men også forbanna fordi noen faktisk har funnet på dette og brukt navn og tilsynelatende "pålitelige" kilder i noe som bare er tull. Ok, mail er en utmerket form for rask og effektiv kommunikasjon, men jeg syns også at det er skremmende at mediet misbrukes i så stor grad som det blir. K
Nelle Skrevet 21. mars 2004 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2004 Men hvem har gjort dette og hvorfor?? Nelle
Væren Skrevet 21. mars 2004 #6 Skrevet 21. mars 2004 Heisann, Nelle! Jeg fikk også denne mailen - av to forskjellige. Leste den med stor interesse, og sendte den selvsagt videre til de fleste av mine kontakter - særlig kvinnelige - ettersom jeg ville gjøre mitt for å forhindre brystkreft... Dessverre hadde jeg også sendt den til min bror, som er rimelig oppdatert på og jobber med data/internett. Det resulterte i en mail fra ham med: "Noen lærer aldri; søs - du må ikke tro alt du leser på nettet!!!" Begge deodorantene jeg har stående i skapet inneholder aluminiumsklorid eller hva det nå heter. Men jeg har ikke kastet noen av dem. Den ene er en helt ny Biotherm antiperspirant. Likevel; det er ett eller annet inni meg som gjør at jeg har vært litt "lett på labben" med deodoranten de siste dagene. Våger ikke helt å stole på at dette stoffet er ufarlig. Jeg kommer garantert til å kjøpe deodorant uten aluminiumsklorid neste gang. Sånn for sikkerhets skyld. Men jeg sier som deg, Nelle: Hvem gjør sånt? Og hvorfor??? Folk har glede av de merkeligste ting...
Diva Skrevet 22. mars 2004 #7 Skrevet 22. mars 2004 Synes det er helt fjernt at folk sender ut mailer og tuller med sånt. Jeg fikk mailen, men fikk "avslørt" spøken før jeg leste den. Er i det hele tatt skeptisk til det om slike "studier" og "rapporter" sendes per mail. Det i seg selv gjør meg mistenksom. Her er forøvrig en aktuell link. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3628465.html Den som startet hele greia skulle fått et spark bak :o
Gjest Ethereal Skrevet 22. mars 2004 #8 Skrevet 22. mars 2004 Jeg har lenge visst om at aluminiumklorhydrat har blitt mistenkt for å være medvirkende til alt fra Alzheimer til kreft, allikevel fortsetter jeg å bruke slike deodoranter. De fleste jeg har funnet uten, er stort sett fra naturkosmetikkmerker og inneholder store mengder alkohol. MEN: jeg kommer nok til å teste ut Dermalogica og Sebamed Balsam; den siste er billig, lukter godt, og uten BÅDE aluminiumklorhydrat og alkohol. Men mitt siste stunt på deodorantfronten førte til eksem, så derfor er jeg tilbake hos Biotherm.
Shantee Skrevet 22. mars 2004 #9 Skrevet 22. mars 2004 Jeg leste det i "Det Nye", og trodde faktisk på det. Brukte mindre deodorant enn ellers... Synes journalister burde sjekke kildene litt bedre... hmf..
Gjest Ethereal Skrevet 23. mars 2004 #10 Skrevet 23. mars 2004 Og så går det jo an å ikke tro på alt man leser også, da
Gjest Madden Skrevet 29. mars 2004 #11 Skrevet 29. mars 2004 Fikk også e-posten..men er generelt skeptisk til den formen for informasjon..hadde kanskje stusset noe om jeg kom over en artikkel i et av de medisinske tidsskriftene..men som sagt før i tråden virket det jo noe useriøst å spre informasjonen på den måten da! Kjøpte ikke ny deodorant på bakgrunn av informasjonen..og har heller ikke sjekket innholdet i den på badehylla..! mest fordi skriften er så fordømt liten på alle slike flasker da.. men..
vackraflickan Skrevet 30. mars 2004 #12 Skrevet 30. mars 2004 Jeg har fortsatt min deodorant og akter ikke bytte. Aner ikke hva den innneholder. Søsteren min kastet sin med en gang og ble kjemperedd. Hun lette skikkelig etter en annen deo. Personlig tror jeg det ville vært smartere om hun sluttet å røyke om hun er redd for kreft....
Malou Skrevet 30. mars 2004 #13 Skrevet 30. mars 2004 Personlig tror jeg det ville vært smartere om hun sluttet å røyke om hun er redd for kreft.... Godt sagt! Innrømmer at jeg ble litt urolig når jeg leste dette, men på den annen side så orker jeg heller ikke leve ett liv i redsel for alt, for hva er ikke farlig? Har hverken kastet eller sjekket min gamle deodorant. Jennifer
Fakse Skrevet 30. mars 2004 #14 Skrevet 30. mars 2004 At noen synes det er morsomt å gjøre slik fatter jeg ikke. De stoffene det advares mot i mailen har vært mistenkt lenge, men på tross av iherdig innsats har ingen seriøse undersøkelser klart å finne noen som helst sammenheng mellom disse og brystkreft. Forøvrig hevder jo mailen at faren kommer av at en hemmer svette, så i følge dem vil alle deodoranter som hemmer svette(antiperspirant) være farlige. Om en tror på dette er det altså ikke noen vits i å lete etter et alternativ, en kan bare sprøyte litt parfyme under armene. Jeg vet hva min deo inneholder, og har ikke tenkt å la meg skremme fra å bruke den av kjedemail.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2004 #15 Skrevet 30. mars 2004 www.fhi.no (folkehelseinstittuttet) har et nyhetsbrev om denne saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå