Gå til innhold

Gjester på middag, en spiser ikke kjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha noen gjester på middag hvor det er en som ikke spiser kjøtt. Synes det er så vanskelig å finne på hva jeg skal lage.

Noen forslag?

Jeg har tenkt på ost og kjeks, men det synes jeg er litt kjedelig. Har også tenkt på tapas, men vet ikke helt hva slags tapasretter jeg kan lage.

Anonym poster: 66dc530d4663d7f6a95645b0da0be473

Videoannonse
Annonse
Gjest Grasjur
Skrevet

Spør vedkomne om han/hun spiser reker. Søstra mi er vegetarianer, men spiser noen type fisk og skalldyr. Da blir det kanskje lettere :)

Skrevet

Lasagne med grønnsaker i stedet for kjøtt? Tror squash eller aubergine er vanlig å bruke i stedet for kjøttdeigen :) Evt med bønner i for litt ekstra punch :)

• Liker 2
Gjest Kaninpus
Skrevet

Pitabrød med selvvalgt fyll:) Eller taco!

Skrevet

Hadde samme problemet hjemme en gang, endte med å lage eple- og løksuppe med kylling, hvor kyllingen ble servert ved siden av. Den skal egentlig serveres i suppa/gryta, men var ingen problem å gjøre det på denne måten. Da kunne de som ville ha kylling til suppa få det, og de som ikke ville lot være. Serverte i tillegg foccacia ved siden av, så alle ble mette og vel fornøyde. Fungerte greit synes jeg, i alle fall :-)

Skrevet

Om hun spiser fisk/skalldyr er hun ikke vegetarianer. Mao burde du ikke gå ut i fra at fisk går greit i hvert fall.

Synes selv at hjemmelaget lasagne med grønnsaker er utrolig godt, men det finnes vel mange nettsider med massevis av både enkle og mer avanserte vegetarretter.

Skrevet

hvor "fin"/avansert middag vil du lage da? :)

Anonym poster: e0496c8c587be8e44b2fa88d85f69483

Skrevet

Du kan lage en vegetarisk pizza eller pai? :)

Anonym poster: c64f8006d4ae8c8f24ac10fed4a7237e

Skrevet

Pizza kan du jo lage!

En pizza er jo i utgangspunktet bunn, tomatsaus og ost.

Så kan du ha på sopp, løk, hvitløk, paprika, aubergine, blåmuggost, chili (ikke i pulverform), brokkoli osv.

Blir dere mange, så kan du lage en vegetarpizza og en med kjøtt på :).

Og hvis hun spiser fisk, så finnes det jo massevis av fiskeretter du kan lage :).

Gjest mari kontrari
Skrevet

- Taco/fajitas der man kan velge mellom kjøtt og/eller bønner.

- Suppe, f.eks. hjemmelaget tomatsuppe der man kan velge fra mange skåler med ekstra garnityr å ha oppi, båter av egg, ost, grønnsaker, krutonger, chorizobiter, etc.

- Generelt finnes det mange gode grønnsaksformer og -gryter som kan serveres med salat og godt brød, søk på ulike vegetarblogger

- Pasta med broccoli i sopp og fløtesaus

- Hjemmelaget pizza, der en pizza er vegetarisk, med f.eks. sopp, stekt aubergine, grillet paprika.

- Du får også kjøpt mye ferdig falafel/vegetarburger/nøttestek om du bor i en større by, da kan du se om noe av dette passer som alternativ til kjøtt til en middag der ting serveres hver for seg.

Skrevet

Takk for så mange forslag! :-)

Tenkte å lage en litt finere middag, derfor synes jeg det er ekstra vanskelig. Pizza er jo godt, men passer kanskje ikke til en fin middag?

Kom gjerne med flere forslag også. :-)

Anonym poster: 66dc530d4663d7f6a95645b0da0be473

Skrevet

Damp en passe torskefilet. Lag en god saus til.Ha sprø grønnskaer og godt krydder.

Anonym poster: d53a355fdddf72e2734f45692c067a12

Skrevet

Du kan lage en kjempegod forett av f.eks. kongereker stekt i hvitløkssmør, servert med baguett.

Hovedrett, f.eks. stekt torskefilet med poteter, salat og smeltet smør.

Hvitvin fungerer godt med begge retter.

Desserten er det jo lite problem med å ha kjøttfri, men en sitronfromage hadde sikkert passet bra etter all fisken.

Men er du sikker på at hun spiser fisk?

Skrevet

Purrepai er godt

Anonym poster: 95e9ef87446f646b35ad67149e7d0b77

Skrevet

Spiser hun sjømat og fisk?

Og hva med melkeprodukter

... Hvis det bare er kjøtt hun holder seg unna, så synes jeg at fisk eller sjømat/ reker er et godt alternativ.

Anonym poster: 1c6cc8405b2ba402c60eb7e166067f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...