Gå til innhold

hjelp til middagsplanlegging

Anbefalte innlegg

Skrevet

er litt inspirert av den godtlevert -tråden!

jeg kunne godt tenke meg å prøve, er jo fristende med ferske råvarer levert på døren! men tror jeg må prøve i første omgang å bli flinkere å planlegge middagene mer enn en dag fremover!

men jeg er så kjedlig når det kommer til å finne middag, så jeg trenger tips! :)

(vi er to voksne og en treåring, maten må ikke være for sterk)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

jeg bruker det akkurat nå:)

http://www.familiemat.no/barnas-ukesmeny-5

finnes handleliste der også:)

har kjøpt alle ingredienser og cafe, jus, melk osv og betalte ca 900 NOK

men porsjoner er store og vi er 2+1 barn od det visste seg hver middag går i 2 dager:)

Er veldig fornøyd, bruker ikke så mye tid i buttiken lenger, sparer tid, jenta mi(nesten 2 år) liker at mamma her mer fri tid da:)

jeg tror vi vil spare penger på dette også:) var veldig kaotisk med planlegging før...

Skrevet (endret)

Vi har kjøpt en stor ukeplan fra sjarmtrollparty som vi bruker til å skrive opp middagsmenyen.

Vi handler som regel inn lørdagsformiddag, handler da for hele uken og må bare en tur på butikken tirsdag/onsdag etter melk/brød.

Jeg har laget et dokument på dataen, her putter jeg inn alle nyeretter som vi har hatt på menyen som inspirasjon. Laget kategorier som karbondadeig, kyllingfilet etc.. Står div. retter under disse. Om vi har lite inspirasjon en dag ser vi på dette dokumnetet.

Finner også masse inspirasjon på nett, legger til oppskrifer med linker. Etter å ha brukt ukesmeny et par år så har vi funnet mye inpirasjon som vi har lagret, og nå går det veldig greit å sette opp en meny...

Mye handler om planlegging og forbereding. Skal vi f.eks. ha kyllingpai en fredag så står det på gjøremål torsdag - lag fyll til kyllingpai. Da lager vi fyllet kvelden før, og setter i kjøleskap over natten. Når vi da skal lage pai fredagen er det bare å røre sammen deigen, legge i fyllet og steke den.

Jeg koker pastasaus en søndag innimellom, koker opp masse og fryser i syltetøyglass. Slik kan vi koke pasta, steke kjøttdeig og hive over et glass saus og så er maten ferdig :) Bruker ofte denne oppskriften men ganger den opp 3-4 ganger. http://www.diggmat.c...dig-veldig-god/

Ser også gjennom middagstråden på kg med jevne mellomrom for å få tips til hva andre spiser til middag :)

Endret av Leanne
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...