Gå til innhold

Alternativ til taco lefse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen tipse meg om alternativer til tacolefse? Jeg er så glad i det, både til vanlig taco, men også til lunch - har smøreost + laks eller skinke + masse grønnsaker. Liker også med kjøtt eller kylling + masse grønnsaker.

Men det er ganske masse kcal i en slik lefse, jeg har funnet små grove lefser, men de har likevell ca 120 kcal pr stk og det blir litt mye.

Anonym poster: eb80264a4980137230881a36255c4b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Store salatblader f.eks.

• Liker 1
Skrevet

Store salatblader f.eks.

Blir ikke det vanskelig å legge i nistepakken? Ser for meg at det blir grisete. Og dessuten metter vel ikke salatblad noe særlig? Jeg hadde håpet det fantes noen andre lefser eller lomper eller noe sånt som har mindre kcal. Synes jeg har trålet butikk hyllene uten å finne noe

Skrevet

Kålblad funker det. Kok dem et par minutter, rull og sikre med hyssing eller tannpirker. Til smøreost og laks etc kan du jo bruke lomper.

Anonym poster: b2a2d5ee323d14af02c38e55fc18e8a0

Skrevet

Pitabrød!

Anonym poster: 0b9fbc7dccc7826b2531b57db6ced479

Skrevet

Du trenger ikke wrappe opp før du legger det i nisteboksen. Kan jo gjøre det når du skal spise.

Jeg pleier å ha skylte salatblader i en pose og fyllet i en boks for seg.

Skrevet

Speltlomper

Hvor får jeg tak i det?

ts

Skrevet

Hvor får jeg tak i det?

ts

Det selges som regel på Kiwi, Meny og andre dagligvarekjeder. Det varierer imidlertidig litt fra by til by.

Skrevet

Lompene ligger som regel ved pølsebrødene, så se der først i butikken.

Anonym poster: b2a2d5ee323d14af02c38e55fc18e8a0

Skrevet

Kanskje droppe lefsene og heller spise det som en salat? :)

Skrevet

Kanskje droppe lefsene og heller spise det som en salat? :)

Hele poenget er at jeg liker å ha det som lunch - litt sånn tapasaktig. Lefser med smøreost ++++, utrolig godt. Og lettvint. Spiser masse salat utenom.

Skrevet

Det er superdigg å fylle en halv paprika med tacotilbehør! :) Skjær paprikaen i to, rens ut frø og div, fyll, spis! :)

Anonym poster: 8c85a48f80b761a288012db20bde9ee2

Skrevet

Blir ikke det vanskelig å legge i nistepakken? Ser for meg at det blir grisete. Og dessuten metter vel ikke salatblad noe særlig? Jeg hadde håpet det fantes noen andre lefser eller lomper eller noe sånt som har mindre kcal. Synes jeg har trålet butikk hyllene uten å finne noe

Jeg har hatt ruller med salatblad ytterst mange ganger. Har pleid å pakke det sammen med aluminiumsfolie utenpå, så den ser omtrent ut som en liten kebabrull.

Eller så kan du bruke disse:

http://www.lavkarbohuset.no/produkt/ferdige-bakevarer/tortillas-pitabrod/mama-lupes-tortillalafser

Det er "lavkarbolefser", men de smaker omtrent som vanlige tortillas, og har kun 60kcal per stk (de er på størrelse med små tortillas.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes store salatblad funker dritbra, både hjemme og i matpakka. I matpakka pleier jeg å stikke en tannpirker gjennom bladet for å holde på plass.

Jeg blir like mett av salatwraps som av tortilla/speltlompe-wraps!

Skrevet

Jeg synes store salatblad funker dritbra, både hjemme og i matpakka. I matpakka pleier jeg å stikke en tannpirker gjennom bladet for å holde på plass.

Jeg blir like mett av salatwraps som av tortilla/speltlompe-wraps!

Da er det vel mest psykisk da, at man tenker at man "må" ha lefsa, men når man vender seg til å bytte ut lefsa med et salatblad blir man like mett. Var det du som skrev om det i en annen tråd tro? :)

Jeg tenker at én tortillalefde har omtrent samme mengde kcal som to brødskiver. Dersom jeg brukte den ene tortillalefsa i matpakka mi, proppet full med grønnsaker i tillegg til pålegg, ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet.

Kikka litt på forskjellige produkter nå, og en pakke med medium fullkornstortilla fra Old el Paso, inneholder ikke mindre enn 12 (!!) tortillalefser. Da må man være glad i tortillalefser, tenker jeg. I så fall vil jo salatblader lønne seg også økonomisk og mtp. miljø!

Anonym poster: 47f1a4e433bfd35a8c69a5bd8f49c46d

Skrevet

Speltlomper ja. Evt kan du lage dine egne lefser, hjemmelagde er mye mer kalorifattige enn de du får kjøpt :)

Skrevet (endret)

Rispapir :)

Du dynker de i vann, fyller og ruller sammen, lett som en plett :)

Rice_Paper_Rolls_3.jpg

Endret av up!
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke fylt tacolefse er ille, sant det kommer an på hva den fylles med - dressinger må man være meget oppmerksom på da noen bruker dette sammen med innhold som f.eks. kylling, skinke etc og grønnsaker o.l., å velge rett dressing/saus er da avgjørende.

Fylt med bra innhold så er tacolefse noe jeg synes folk i større grad burde spise, i stedet for mange av de andre matvanene dem har - kan erstatte annet til hvilken som helst måltid slik jeg ser det.

Selv blir det tidvis en hamburger eller to grillpølser på meg når jeg er på farta, i kveld skal jeg kjøre til vestlandet hvor jeg kommer fra - skal møte min bror der grydtilig i morgen tidlig. Kjenner jeg meg selv rett så blir det nok en cheeseburger på veien, det er raskt og lettvint mat når man er på farten og skal kjøre i syv timer som jeg da skal. Hadde mye heller valgt tacolefse med sunt og godt innhold dersom jeg hadde sjanse til det, dog begrenser bensinstasjonenes utvalg seg og de sunnere alternativene de serverer frister meg ikke alltid. De bensinstasjonene som selger wraps med bedre innhold får meg dog til å kjøpe det og en melk i stedet for cheesburger og brus. Blir dog likd før Gol jeg kommer til å stoppe i natt, hva som eventuelt frister eller ikke frister der vet jeg ikke? Stopper på Fagernes dersom det ikke blir Filefjell jeg kjører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...