Gå til innhold

Kalorier- dumt med for mye underskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å ligge på ca 1200 kalorier om dagen, og er da ca 400 kalorier i underskudd. Jeg spiser ikke mer selv hvis jeg trener en dag (pleier å trene én til to ganger daglig), og vil jo da havne enda mer i underskudd. Kan det være negativt for vekt nedgang? Føler jeg spiser nok, og er ikke sulten iløpet av dagen.

Anonym poster: 5df0710c13af9677b2d3f8428892540e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente at jeg da er ca 700 kalorier i underskudd, dersom jeg spiser 1200 på en dag.

Anonym poster: 0a4881b06df4bd3368521c29807a5f8f

Skrevet

Ja, det er negativt. Vil tro at du har lyst på en stram og definert kropp med all treningen? Vel, uten muskler så blir du bare slapp i fisken uansett hvor mye du trener og på et tidspunkt vil du ikke lenger ha overskudd til trening fordi kroppen ikke har overskudd til å prestere.

Når du går i for stor underskudd så tærer kroppen ned musklene sammen med fettet. Det blir skjevfordeling på muskler og fett, noe som igjen vil føre til at du kommer til å bruke lang tid på å stabilisere kroppen når du øker kaloriinntaket ditt etter endt slanking. Pga. for lite muskler vil du se slappere og dvaskete ut når du begynner å spise normalt for det vil ta tid for kroppen å bygge opp igjen muskelmassen.

Tenk livsstil, ikke slanking. Å sulte kroppen og trene seg ihjel sier seg selv at det ikke vil funke over lengre tid. På et tidspunkt så kjører du deg selv rett i grøften.

Men med godt og sunt kosthold der du ligger på greit og jevnt kaloriinnskudd og spiser ekstra kalorier de dagene du trener så vil du få en sterkere kropp og ikke minst: Du skader ikke kropp, helse og sinn.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Som Maja sier kan du risikere at du blir veldig slapp i formen og etter et par uker orker du ikke lengre spise så lite og trene så mye - så da kutter kroppen din ut, og du blir liggende på sofaen igjen.

Jeg tror det er mer gunstig å ligge på et noe høyere kcalinntak, og en relativt rolig treningsmengde i starten. Folk fokuserer veldig på -500 kcal om dagen, noe jeg selv har prøvd, og jeg synes det fungerer bra, men at man rett og slett må fokusere mye på mat og trening, noe som gjør det vanskelig å gjennomføre i lengden.

Jeg har troa på å kutte ut færre kcal og heller gå saaakte ned i vekt. Da har man MYE mer overskudd til å trene, samtidig som man slipper å tenke så innmari på hvor mye man spiser :)

• Liker 1
Skrevet

TS: Hvorfor tror du at vekt har noe som helst å si?

Helt utrolig at vanlige folk teller kalorier når profesjonelle fitness-utøvere ikke gjør det.

Anonym poster: c89a16e44c806a00278285a81163723a

Skrevet

Så selvom jeg føler meg mett, og spiser godt, er det dumt? Jeg legger først inn maten på slutten av dagen og ser kalorier, altså har jeg jo spist når jeg ønsker og i de mengder jeg ønsker i løpet av dagen.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Så selvom jeg føler meg mett, og spiser godt, er det dumt? Jeg legger først inn maten på slutten av dagen og ser kalorier, altså har jeg jo spist når jeg ønsker og i de mengder jeg ønsker i løpet av dagen

Hvor lenge har du ligget såpass lavt kcalmessig? Det er vanlig at en slik lavkaloridiett med mye mosjon går veldig bra den første måneden eller to, og så PLUTSELIG har du null energi, null treningsmotivasjon.

Edit: fjernet noe jeg skrev! Jeg trodde du trente 2 ganger ukentlig, og svarte ang det. Men ser nå at du trener to ganger om dagen, og da ble rådet mitt bare dumt.

Endret av Kevlarsjäl
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Dette høres farlig lite ut! Spesielt når du trener 1-2 ganger daglig. Det høres ut dom du sulter deg selv. Tror nesten dette er nok en trolle tråd, ellers lider fu av SF.

Skrevet

På ingen måte en tulle tråd, og det å dra spiseforstyrrelse kortet blir for dumt. Jeg får prøve å spise mer de dagene jeg tjener, eventuelt spise noe med mer kalorier. Føler meg som sagt, og spiser jo en del. Spiser ganske kalori fattig da.

Skrevet

Skulle stå føler meg mett :) Sulter meg selv på ingen måte!

Skrevet

Generelt kan man si at dess større personen er, altså vel og merke jo mer fett personen har på kroppen (kroppsbyggere er store men har ikke så mye fett på kroppen, ikke dem jeg sikter til), jo større underskudd kan man ha uten at det blir uheldig.

Dem med lite fett og som har lite å slanke bort derimot, dem burde ikke ha for stort underskudd da dem kan ende med å delvis gjøre seg en liten bjørnetjeneste ved at dem slanker bort større muskelmasse enn hva dem kunne ha gjort. Jeg vil ikke krisemaksimere dette da de fleste jo har fettvev som forsvinner, og kroppen vil naturlig forbrenne fett fremfor muskelvev så sant den har fettvev den vil ta av. Men det er unødvendig å gå drastisk til verks for denne målgruppen da dem jo mister muskelvev og kommer mye mer uheldig ut av det sammenlignet med de som er større og har mer fettvev å ta av.

Dessuten tåler store personer muskeltap mer enn sine slankere medborgere, om en tar av 20 kilo og mister litt styrke så trenger han/henne ei heller like mye styrke som før for å løfte egen kropp, tross muskler som går med vil personen bli sterkere med tanke på å bevege egen kropp, spenst og hurtighet samt armhevinger etc. Noen som skal ned fra 57 til 54 kilo derimot bør prøve å bevare muskelvevet og kan med stort underskudd risikere å komme dårligere ut - jo bedre trent siste person er jo mer kritisk og dumt blir det store underskuddet også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...