Gå til innhold

Hva gjorde at du valgte den utdanningen du har nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Lurer på hvordan du falt på det utdanningsvalget du gjorde?

Var det flere kriterier du satt som f.eks lønn, arbeidstid, interesser etc, følte du kanskje et "kall" for akkurat den utdannelsen/jobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.Interesse

2.lønn

3.Arbeidstid

I begynnelsen visste jeg ikke hva jeg ville men jeg tok utgangspunkt i interessen, bachelor i interkulturell forståelse og sosialantropologi. Så tenkte jeg på arbeid og lønn og jeg tok økonomiske administrative fag i graden. Jeg skal nå begynne på master i logistikk og krysskulturell ledelse , synes det ble en fin miks av interesse og fornuft :P Ønsket om å jobbe internasjonalt var i bakhodet mitt hele tiden.

Skrevet (endret)

Jeg bestemte meg for å bli lærer da jeg var seks år, det har alltid vært mitt kall. Så det var naturlig for meg å velge allmennlærerutdanningen. Derimot forsto jeg etterhvert at det faktisk var engelsklærer jeg ville bli. Det førte videre til at jeg tok en bachelor i engelsk og deretter en master, som jeg holder på med nå.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Det var vel siste året på ungdomsskolen at jeg bestemte meg for å jobbe i hotellbransjen. Pga at jeg liker å jobbe med mennesker og ingen dager er like i den bransjen. Jeh trives veldig godt!

Skrevet

Så alltid for meg å bli sykepleier eller lege. Begynte på sykepleien, og sluttet etter 1.semester. Innså at jeg kom til å bli ufattelig sliten av og jobbe så tett på mennesker. Ønsket meg helt vekk fra dette, og begynte å studere data. Det var ikke helt ut av det blå, har alltid vært litt over gjennomsnittet interessert i dataer (som jente), og spilte dataspill fra veldig ung alder.

Anonym poster: b46415e01605346051bcad1bc4af06de

Skrevet

Jeg hadde ikke lyst til å gå allmenn, så jeg valgte bare en yrkesfaglig linje. Jeg begynte på allmenn påbygg når jeg var ferdig med den, men droppet ut for jeg orket ikke. Jeg ringte rundt for å få meg en jobb som lærling, men jeg ante ikke hva jeg skulle søke som så jeg bare takket ja til den første jeg fikk. Sånn har jeg den utdannelsen jeg har i dag!

Jeg har alltid hatt ett øye for realfag, men jeg er litt usikker på om jeg kommer til å ta en utdannelse innenfor det. Jeg har på en måte blitt litt glad i arbeidsplassen min som jeg hadde, og kunne kanskje tenkt meg å arbeidet meg litt oppover der, men da må jeg ta en bachelorgrad.

Anonym poster: a68b26ccf25f706871fa9caff5d34e08

Gjest Olseen91
Skrevet

Jeg er frisørlærling, så det var definitivt ikke lønnen jeg gikk etter :P Noen av mine store interesser er hår/make-up, så det passet meg bare veldig fint sånn sett :)

Skrevet

Ingen kall..Driver med forskning i semi-myke fag uten å spesifisere så mye mer enn det.

Byttet også fagfelt ganske drastisk etter bachelor. Bachelor valgte jeg vel fordi det var interessant nok og praktisk siden studiestedet var nærmt og jeg var flink med det faget så studiet krevde lite innsats. Etter det ble det nok en god del tilfeldigheter som gjorde at jeg valgte det jeg gjordem og ennå flere for at jeg har fortsettet.Og innsatsen har blitt økt betraktelig.

For min del er ikke jobb noe "kall" i livet eller den eneste måten for selvrealisering. Ser heller ikke fagvalg som noe begrensende, synes mulighetene og livet er mye mer åpen enn det. Jeg ser at jeg har mye mer kompetanse enn selve faget mitt, men det er også fordi det har kommet diverse muligheter som jeg har kastet meg inn i.

Lønn burde jeg kanskje ha tenkt mer på, utsiktene er ikke sånn superduper i akademia, men kan jo ikke klage, man har også mye frihet mtp arbeidstid og hva man vil gjøre i forskningsverden.

Skrevet

Holder på å utdanne meg som førskolelærer :)

Grunnen til det er først og fremst interessen. Elsker barn og syns det er en utrolig givende jobb å jobbe med små barn. :rolleyes: Morsomt og interessant å se de utvikle seg og vokse :rodmer:

Vurderer også å ta et ekstra år med GMLS for å jobbe i småskolen. Liker å se barn lære og å lære dem ting. Å jobbe med barn er kos :)

Arbeidstiden er også en viktig faktor. Jeg har alltid ønsket å ha en "8-16" jobb, man-fre og fri i helger :)

Lønnen er ikke det viktigste for meg. Jeg vil heller ha en jobb jeg trives i og kan glede meg å gå til, enn en jobb med dritbra lønn som jeg gruer meg å gå til. :smilorange:

Skrevet

Jeg så egentlig for meg at jeg skulle bli psykolog da jeg gikk på ungdomsskolen. Etter vdg begynte jeg på psykologi årsstudium i håp om å komme inn på proffesjonsstudium på sikt. Det var ganske interessant, men så klarte jeg ikke se for meg at jeg kom til å være det hele livet. Så byttet jeg studium til sykepleie fordi jeg ikke visste hva jeg virkelig ville lengre.

Etter litt under et år inn i studiet hadde jeg en spesiell drøm om at jeg var på jobb som sykepleiestudent på sykehuset og gikk rundt med andre sykepleiere. Så skjedde det noe akutt med en pasient og jeg fikk litt panikk så jeg ropte etter legen. Men så snur alle andre sykepleiere seg mot meg og sier: "Men det er jo du som er legen her!" Jeg syntes at det var helt tullete og spurte om det var en spøk. Så kikket de på meg dønn alvorlig og spurte om jeg visste hvem jeg selv var.

Da jeg våknet følte jeg meg annerledes og drivkraften til å bli lege ble sterkere og sterkere for hver dag, helt til jeg bare bestemte meg for å finne ut hvilken alternativer jeg hadde hvis jeg skulle ta det i utlandet. Blir ferdigutdannet til sommeren. Kan vel kalle det et kall!?

Tro meg, det å bli lege var virkelig det siste jeg kunne tenke meg å bli! Så man bør egentlig aldri si aldri:D

• Liker 1
Skrevet

Delvis lønn, men mest tilfeldigheter.

Gikk språkfag på VGS, men fant ut at jeg kunne knappest bli noe som helst der jeg faktisk ville tjene litt penger :fnise: . Eneste jeg kom på var lærer, og det ville jeg absolutt ikke bli. Dermed byttet jeg beite og tok realfag i stedet og ble ingeniør. Senere ble det påbygning til datidens siv. ing.

Har aldri angret, men det er mye tilfeldigheter som gjorde at jeg valgte akkurat den fagdisiplinen innen ingeniørfag som jeg faktisk endte opp i. Det var så enkelt som at det var det studiet jeg kom inn på, faktisk.

Skrevet

Vurderte lenge lektor, og tenker fortsatt at læreryrket er en mulighet (på vgs, grunnskolen er uaktuelt), men jeg valgte min utdanning pga. interesse for politikk, samfunn og historie. Jeg har 'bygd om' bacheloren min ganske mye, og har 1 år med sosiologi fra før av hvor noen av fagene er inkorporert i den nye graden, samt at jeg tar 40-50 stp i semesteret, så jeg tar fag fra litt ulike disipliner og ser hva jeg får ut av det. Dette er et stort puslespill, og siden jeg tar denne graden ila. 2 år og ikke 3, må jeg samtidig tenke veldig godt gjennom hvordan jeg setter opp planen og hvilke fag jeg tar i de enkelte semesterne. Jeg har også tatt fag jeg ikke får uttelling for, kun pga. egeninteresse, og jeg synes det er en utrolig fin ting at man kan styre fagene sine såpass fritt som man kan på et universitet. Jeg kan ta så mange stp jeg vil hvert semester, og står fritt til å søke på hvilke fag jeg ønsker (selv om jeg ikke er garantert plass på alt, but still).

Når det kommer til yrke har jeg mange muligheter etter endt studieløp (jeg skal selvsagt ha en master også), og selv om jeg har et numero uno-ønske heeeelt på toppen av lista, så er jeg også åpen for at det kan dukke opp mange spennende muligheter både underveis og etter studiet. :)

Skrevet

samfunnsøkonomi, det bare ble sånn.

Anonym poster: c6b70b1da740698b7ba42480cc74ea14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...