Gå til innhold

Alene i garderoben i svømmehallen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til en gutt og ei jente. Sønnen min er nå 8 år, og begynner å bli for stor til å være med oss i damegarderoben når vi er i svømmehallen (med tanke på de andre badende, han er vant til å se oss i familien uten klær). Jeg syns likevel han er for liten og for umoden til å gå alene i herregarderoben, mest med tanke på andre som kan plage ham, men også fordi han kan bruke en evighet på å skifte og dusje.

Vi kjenner ingen andre gutter eller menn som kan bli med på svømming, og de ansatte kan heller ikke hjelpe.

Hvordan løser andre alenemødre dette? Det er jo ingen hemmelighet at pedofile gjerne vanker der unger er lettkledde, var jo en svær sak om dette på Tøyenbadet for noen år siden.

Må vi rett og slett droppe svømmingen til han blir eldre?

Anonym poster: e076a714853083a99924a6fac070c4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kanskje rar, men jeg syns ikke en 8 åring er for stor til å være i voksengarderoben.

Anonym poster: 3a007ef7d579a292a4fd41a19ba329e9

• Liker 2
Skrevet

Og med det mente jeg da altså damegarderoben.

Anonym poster: 3a007ef7d579a292a4fd41a19ba329e9

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns selv ikke han er for stor, men personalet sa at Oslobadene har en grense på 7 år, og at en del gjester reagerer på større barn i garderoben. De er fremdeles små når de er 7-8 år.

Ikke bryr han seg om andre der heller, men jeg skjønner jo at det ikke hadde vært så moro om han skulle treffe jenter fra skolen eller noe.

Skulle ønske det var familiegarderober, eller dører foran dusjene.

Skrevet

Synes helt klart at han er stor nok til å klare seg selv i egen garderobe. Må han ikke det på skolen? Og hva med hjemme, dusjer han ikke selv der? Hvis ikke, synes jeg det er høydt på tide at dere burde begynne å øve på dette hjemme og hvordan han skal få opp tempoet litt :) Så får du også informere han om pedofile på en litt diskret måte, så han er bevisst om noen fikler med en mobil e.l.

• Liker 17
Skrevet

Og alt for stor til damegarderoben. Hører jo til stadighet om gutter i denne alderen som googler både det ene og det andre, så da er de alt for store til å være med mor i damegarderoben.

• Liker 13
Skrevet

Synes helt klart at han er stor nok til å klare seg selv i egen garderobe. Må han ikke det på skolen? Og hva med hjemme, dusjer han ikke selv der? Hvis ikke, synes jeg det er høydt på tide at dere burde begynne å øve på dette hjemme og hvordan han skal få opp tempoet litt :) Så får du også informere han om pedofile på en litt diskret måte, så han er bevisst om noen fikler med en mobil e.l.

Å dusje på skolen er da virkelig ikke det samme. Om de pedofile "nøyer seg med" å ta et bilde er det ille nok, men om de skulle dra han med seg et sted, har han ikke noe å stille opp med. Eller om det kommer noen store gutter som skal tøffe seg og bølle med ham, er han også hjelpeløs.

Det er jo det at alle de gangene det går bra, er han stor nok til å gå alene. Men OM noe skulle skje, da er han for liten til å kunne håndtere det.

Skrevet

Jeg er lærer på barneskolen, og hadde syntes det var veldig ukomfortabelt å dusje sammen med en elev! Elever i skolealder bør greie seg selv. Hvis ikke får man øve på det hjemme da.

Anonym poster: 4b0da29c08fe559f51b9854369392d9e

• Liker 17
Skrevet

Jeg er lærer på barneskolen, og hadde syntes det var veldig ukomfortabelt å dusje sammen med en elev! Elever i skolealder bør greie seg selv. Hvis ikke får man øve på det hjemme da.

Skrevet

Det er ikke dusjingen som er problemet, jeg er redd for hva andre kan gjøre med ham.

Hadde det bare vært somling i dusjen, hadde jeg vært kjempefornøyd.

Skrevet

Synes du er litt hønemor. Pleier det ikke å være en del folk i garderoben? Da griper sikkert noen inn om noen skulle plage ham, eller om de ser at en fremmed mann tar kontakt med en enslig gutt og tar ham med seg ut av garderoben igjen. Han er stor nok til at du kan snakke om sånne ting, og lære ham hvordan han kan håndtere sånne situasjoner. Hvis du ikke lærer ham det snart, gjør du ham en bjørnetjeneste og han blir usikker og uselvstendig.

• Liker 24
Skrevet

Å dusje på skolen er da virkelig ikke det samme. Om de pedofile "nøyer seg med" å ta et bilde er det ille nok, men om de skulle dra han med seg et sted, har han ikke noe å stille opp med. Eller om det kommer noen store gutter som skal tøffe seg og bølle med ham, er han også hjelpeløs.

Det er jo det at alle de gangene det går bra, er han stor nok til å gå alene. Men OM noe skulle skje, da er han for liten til å kunne håndtere det.

Veldig uenig! Selvfølgelig skal de kunne klare å dusje på egenhånd på skolen. Det kan 1. klassingen på seks år her i huset. Og jeg velger å ha såpass troen på mennesker at noen andre i garderoben stepper inn om det kommer noen bøller eller pedofile. Altså... Tviler på at garderoben er tømt for folk i den tiden guttungen er der!

Eldre gutter som erter vil det alltid være, men noen ganger er det på denne måten man lærer å forsvare seg selv, nettopp ved å erfare det.

Jeg synes det er mye verre for de andre i damegarderoben at en så stor gutt skal være der! Hva om en jente fra klassen hans/et par trinn over er der? Her i huset fokuserer vi på privatliv allerede nå, fordi dette er noe de skal få lov til å ha om de trenger det. Her er de seks og ni og søsknene går hver for seg på badet.

• Liker 8
Skrevet

Veldig uenig! Selvfølgelig skal de kunne klare å dusje på egenhånd på skolen. Det kan 1. klassingen på seks år her i huset. Og jeg velger å ha såpass troen på mennesker at noen andre i garderoben stepper inn om det kommer noen bøller eller pedofile. Altså... Tviler på at garderoben er tømt for folk i den tiden guttungen er der!

Eldre gutter som erter vil det alltid være, men noen ganger er det på denne måten man lærer å forsvare seg selv, nettopp ved å erfare det.

Jeg synes det er mye verre for de andre i damegarderoben at en så stor gutt skal være der! Hva om en jente fra klassen hans/et par trinn over er der? Her i huset fokuserer vi på privatliv allerede nå, fordi dette er noe de skal få lov til å ha om de trenger det. Her er de seks og ni og søsknene går hver for seg på badet.

Det er ikke dusjingen som er vanskelig, han dusjer helt fint både hjemme og på skolen. Og jeg skjønner godt at det er ubehagelig for andre at han er i damegarderoben. Men fremdeles er han for liten til å gå alene i herregaredroben alene, og han vil ikke heller, selv om han er tøff nok til å gå alene andre steder. Vanskelig når de er sånn midt i mellom liten og stor.

Skrevet

Jeg jobber på SFO. Forrige helg møtte jeg på en av elevene i damegarderoben sammen med sin mor. Denne gutten er 9 år, og det var en ubehagelig situasjon.

Jente 25 år.

Anonym poster: bddf048b9a158967ac99ebd074a25de1

• Liker 9
Skrevet

Kan jo tilføye at jeg som lærer har sett så mange tilfeller av misbrukte barn, at jeg gjør det jeg kan for å forebygge at det skal skje noe med mine egne.

Skrevet

Det er ikke dusjingen som er vanskelig, han dusjer helt fint både hjemme og på skolen. Og jeg skjønner godt at det er ubehagelig for andre at han er i damegarderoben. Men fremdeles er han for liten til å gå alene i herregaredroben alene, og han vil ikke heller, selv om han er tøff nok til å gå alene andre steder. Vanskelig når de er sånn midt i mellom liten og stor.

Det er jo nettopp det, han er ikke for liten. Skjønner det er vanskelig for deg å se gutten gå over til å bli "stor", men sånn er det bare. Om han ikke vil selv, så må du jo bare snakke med han, forklare hvorfor han må gå alene og trygge han. Som flere sier, det er andre i garderoben som følger med også. Vær åpen og ærlig, fortell om pedofile, hva han ikke må gjøre osv. En voksen mann klarer ikke å kidnappe en guttunge på høylys dag fra en garderobe med fullt av andre mennesker om gutten selv roper om hjelp. Dette går bra, og tenk hvor stolt han blir første gang han klarer seg selv!

• Liker 13
Skrevet

Når svømmehallen har en regel på det, er det jo egentlig bare å velge da; la ham gå alene eller la være å svømme. Er jo ikke noe alternativ å ta ham med inn i damegarderoben. Og takk og pris for det.

• Liker 12
Skrevet

Kan jo tilføye at jeg som lærer har sett så mange tilfeller av misbrukte barn, at jeg gjør det jeg kan for å forebygge at det skal skje noe med mine egne.

Skjønner det, men nå er det vel ikke akkurat i en felles herregarderobe de fleste misbruk av barn skjer heller.

Skrevet

Øv på å bytte kjapt, gå når du vet det er folksomt i garderobene, så han ikke er alene. Noen vil steppe inn. Og det er ikke vanlig å bølle med andre man overhodet ikke kjenner vel? Uansett, øv på situasjoner som kan oppstå, lær han å si Nei! høyt.

Det er ubehagelig med store gutter i garderoben, og jeg er ikke spesielt sjenert. En gang sa jeg fra til en mamma til og med, at jeg synes gutten hennes var for stor til å være der. "synes du virkelig det?" sa hun og lo litt flåsete. Ja, sa jeg, han ser jo ut som han er 14 år, det gjør meg ukomfortabel! Teite dame. Kan hende han var 10-12, men han var mye høyere enn meg!

• Liker 13
Skrevet

Beklager å måtte si det, men de har helt rett. Du er overbeskyttende! Du kan ikke gjøre denne bjørnetjenesten for resten av livet, da lærer gutten din seg selvstendighet i slike situasjoner veldig sent.

Ikke sunt å forestille seg det verst tenkelige, det hindrer en i å leve fritt. Han er nok bare for liten i dine øyne ettersom han er "babyen" din ennå;)

Viser du trygghet ved å la ham dusje alene, så går det bra. Er du skeptisk og redd.. Det smitter.

Anonym poster: eca39fce10a495eb32b324dc03fb7f8c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...