Gå til innhold

Eiere som synes det er morsomt at hunden biter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne som har en veldig lite hund. Den knurrer og små biter henne hele tiden, og av og til gjester. Det gjør vondt, men det går ikke hull i huden. Eierinnen synes det hele er litt søtt.

Er dette en form for lek? Kan det være at den lille hunden egentlig biter det den kan? Eller har den blitt skjemtbort?

Anonym poster: 4ca9d765f7c994644d658f9fd6ff6a92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hunden er under et år, eller en valp så er det ganske vanlig. De klør i tennene og det er en slags lek. Men det er riktig å venne en hund av med dette, uansett størrelse.

Små hunder har også lett for å få problemer med tennene/ at tennene ligger dobbelt og kronglete til. Tannsten osv. Derfor klør de i tennene og biter på det som kan bites på.

Hvis hunden logrer og er glad når den biter så biter den ikke alt den kan. Da er det en uvane. Uvane er biting uansett..

Anonym poster: 6a38e87a8269e8f91bf9695069a29a24

Skrevet

Biting bare for bitings skyld er en uvane den burde læres av.

Hunden min biter litt når vi leker, men det er så forsiktig at det nesten ikke kjennes engang.

En gang beit han bittelitt hardt og han ble helt fra seg, begynte å pipe og sleike meg i trynet.

Hunden er 3 kilo, så han er ikke akkurat ett beist som kan gjøre noe skade, men selv om han er liten så må han lære at biting ikke er ok.

Anonym poster: f1f546fb7487462df2bd8412e4502669

• Liker 3
Skrevet

Hvis det ikke går hull på huden tar den nok ikke i alt den kan.. Hun burde uannsett forsøke å lære den av med det, hvis det gjør vondt for en voksen vil det gjøre mer vondt på et barn..

Skrevet

Siden den knurrer, synes jeg det ikke høres greit ut. Men man må jo se ann hele bikkja for å se resten av kroppsspråket. Det kan være mange grunner til at den småbiter. Kløe i tennene, som noen nevnte er en god grunn.

Bikkja til mora mi er veldig leken og kommer bort og napper litt i hendene til den personen han vil leke med. Hvis det er dette denne hunden driver med synes jeg det er ganske harmløst og trengs ikke å trenes bort. Da er det bare hundens måte å si ifra hva den vil.

Skrevet

Både biting og knurring kan være lek.Men det kan også være det helt motsatte.Og da skal en ikke le av bikkja.

Det med knurring om det er fordi hunden føler seg usikker eller presset,en klar advarsel.Om den ikke blir respektert,vil hunden bite om det ikke er sjangs til å stikke av.Høres ikke ut som eier respekterer hundens grenser

Synes fra hva du skriver ,at din venninne kan fint lite om hunder.Lese og lære litt hadde vært fint.

En hund på 1 år klør ikke i tennene,det er den ferdig med i ca 3-5mnd alder.Da skifter de fra valpetenner til voksentenner.OG da er det viktig med bitehemmingstrening.

Skrevet

Har en hund på 50-55 kg han biter når man leker.

Jeg pleier ikke å leke noe med han lenger, da han har begynt og bite noe hardere enn før.

Er bare samboeren min som leker med han nå, for han syns det er gøy.

Jeg har sagt strengt ifra at de skal gi faen i ta med meg på leken for bikkja vår biter så hardt nå..

Han biter ikke på gjester, regelen er at han må sitte når noen kommer inn døren.

Man må by han på lek, han får IKKE lov til å bare bite rundt. Noen kan bli redde.

Sier bare ifra så ikke dere tror det er en aggressiv hund.

Anonym poster: 93c22d32cf40a6dcc17b629c837c43f0

Skrevet

Har en hund på 50-55 kg han biter når man leker.

Jeg pleier ikke å leke noe med han lenger, da han har begynt og bite noe hardere enn før.

Er bare samboeren min som leker med han nå, for han syns det er gøy.

Jeg har sagt strengt ifra at de skal gi faen i ta med meg på leken for bikkja vår biter så hardt nå..

Han biter ikke på gjester, regelen er at han må sitte når noen kommer inn døren.

Man må by han på lek, han får IKKE lov til å bare bite rundt. Noen kan bli redde.

Sier bare ifra så ikke dere tror det er en aggressiv hund.

Hæh? Du sluttet å leke med hunden fordi den biter ?

Du må da ikke slutte å leke med hunden, stakkars!

Lær den heller av med bitingen!

Skrevet

Hæh? Du sluttet å leke med hunden fordi den biter ?

Du må da ikke slutte å leke med hunden, stakkars!

Lær den heller av med bitingen!

Hehe, skrev kanskje litt feil.

Men jeg leker ikke med han, utenom ute når det er snakk om å kaste ball,pinne,snø.

Eller litt trening inne med gobiter.

Samboern min leker med han, leke slossing.

Så hunden har begynt og bite noe hardere enn det han gjorde før.

Så jeg syns ikke det er så behagelig og bli bitt og ender opp med masse blåmerker på armene ogsånn:-p

Skrevet (endret)

Jeg foreslår at du forteller venninna di akkurat hva som feiler henne (ja, henne, ikke hunden). Hun er kunnskapsløs som ikke forstår at bitingen er aggressiv atferd fra hunden hennes, som betyr at hunden IKKE har det bra med seg selv og kan være en fare for seg selv og andre. Og hun er LAT som ikke gidder å oppdra hunden ordentlig. Dessuten skulle hun aldri hatt hund heller. Hunden fortjener bedre!

Ring Mattilsynet. Jeg tuller ikke.

Når hunden biter mot fremmede er det snakk om frykt. Hunden er redd og prøver å forsvare seg selv, fordi den ikke vet bedre.

Endret av Rubies_
  • Liker 2
Skrevet

Min på litt over to år har en form for kosebiting. Ved ekstrem kos og når han bli ivrig tar han tak rundt hånden, men biter ikke og tar ikke i. Da blir det et hardt nei og vi slutter med hva enn som utløste det.

Han har dessverre fått for seg at ny person nye regler og prøver seg stadig, men et strengt nei løser alt, da går han over til slikking og leger seg gjerne på ryggen om det er for kos!

Skrevet

Min kan også finne på å lekebite og lekeknurre, det er er bare før gøy og mener ikke noe vondt med det. Han gjør det aldri med noen andre enn meg og han gjør det aldri andre steder enn i senga. Så senga er fristedet hans, det kan vi herje og lekesloss. Ingen andre steder.

Jeg mistenker at venninnen din lot hunden lekebite og kløbite henne på hendene fra den var liten av, og så syntes det var søtt istedetfor å ta den for det, og da lærer den ikke at det er uønsket adferd.

Anonym poster: cfa8f22904d1b0a2fa49ba25d28dc0f0

Skrevet

Her har vi mye av grunnen til at små hunder har rykte på seg for å være rabiate og gneldrete - eiere som ikke skjønner at hundene må oppdras og lære å respektere grenser, enten de veier to eller seksti kilo. Venninnen din ville neppe ha syntes det var like søtt og morsomt dersom hun hadde en rottweiler som bet både henne og gjester, men prinsippet er det samme.

En liten hund er en hund, ikke en underholdende leke.

• Liker 4
Skrevet

Nå vil jeg tro denne hunden kose/leke knurrer. Har mange venninner som tror hunden her knurrer når han er glad eller leken. Derimot bør hun absolutt lære av hunden å lekebite fremmede, da folk kan bli skremt, men synes folk gjør dette mer alvorlig enn hva det trolig er.

Skrevet

Om det er lek eller alvor er vanskelig å si om man ikke ser hunden og situasjonen selv.

Uansett skal ikke hunder bite mennesker - lek eller ei!! Helt uakseptabelt.

Anonym poster: 4d0334ae32a7381b0ed3b0ecc4f927e4

Skrevet

Om det er lek eller alvor er vanskelig å si om man ikke ser hunden og situasjonen selv.

Uansett skal ikke hunder bite mennesker - lek eller ei!! Helt uakseptabelt.

Valper og unghunder vil jo som oftest bite under lek, ser virkelig ingen problemer med det så lenge hunden bare gjør det under lek og bitingen er kontrollert.

Skrevet

Valper og unghunder vil jo som oftest bite under lek, ser virkelig ingen problemer med det så lenge hunden bare gjør det under lek og bitingen er kontrollert.

Jeg ser at jeg ikke presiserte at det gjelder voksne hunder. Unghunder skal ikke bite.

Det skal være avlært i løpet av valpetida. Biter unghunder på mennesker, har mennesket (eieren) gjort et meget dårlig jobb med å avlære biting.

Jeg er førstegangshundeeier, når det kommer til valp (har kun hatt voksen hund tidligere), og til og med jeg klarte å avlære bikkja biting i løpet av valpeperioden.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg har ei venninne som har en veldig lite hund. Den knurrer og små biter henne hele tiden, og av og til gjester. Det gjør vondt, men det går ikke hull i huden. Eierinnen synes det hele er litt søtt.

Er dette en form for lek? Kan det være at den lille hunden egentlig biter det den kan? Eller har den blitt skjemtbort?

Anonym poster: 4ca9d765f7c994644d658f9fd6ff6a92

hun vet ikke å oppdra hunden sin iallefall. Er så ofte små hunder får så mye mer frie tøyler enn større hunder fordi alt de gjør blir sett på som søtt. Hun gjør hunden en bjørnetjeneste.
Skrevet

Vår yngste hund kan bruke tenner når hun leker, men biter ikke og det er aldri vondt/ubehagelig for oss. Og hun lager Mye lyd! Mange tror at det er "ekte" knurring og at hun er sint, noe hun altså ikke er..

Det er ikke mulig å si om dette du forteller om er lek eller alvor, her har også alder mye å si!

Men uansett, biting, ung hund/valp/voksen, er ikke bra, og burde ikke være akseptabelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...