AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Vi var hos legen i dag fordi vi har lest at det blir anbefalt å ta Hep A-vaksine når man skal til Thailand. Legen mente også at vi burde ta malariatabletter når vi var der nede, flere som har gjort det? Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7
blonden Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 Hvis legen sier det og du selv er usikker så burde du ta ja Jeg fikk anbefalt å ta malariatabletter når jeg skal til Malaysia, men nå har jeg dobbeltsjekket selve området vi skal til og der er det veldig lav risiko. Det eneste er at jeg kommer til å bruke en myggstift når vi er i skogen osv. Hva lurer du egentlig på? Hvordan det er osv? Malariatabletter = antibiotika.
Olive Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 Malariatabletter er unødvendig om du ikke skal til steder nord i landet.
skruf Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Her kan du lese litt; http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,5214:1:0:0:::0:0 Hvis du er usikker så kan du ringe ditt lokale vaksinasjonskontor, de har grei oversikt over hvilke vaksiner du trenger og om du trenger malariaprofylakse. Malariatabletter er ikke det samme som antibiotika, det er tabletter som skal forebygge malaria ved bitt. Likevel er den ikke 100% sikker, så det viktigste er å gjøre tiltak som å smøre seg med myggolje når det begynner å bli skumt ute, sove under myggnetting, dekke til kroppen best mulig med tynne bomullsklær....det er ikke bare i skogen du skal bruke myggolje, men hele tiden etter solnedgang. Malarone er den mest brukte malariaprofylaksen, du starter opp med å ta den 1-2 døgn før innreise til landet, hele tiden mens du er der, og ei uke etter hjemkomst. Vi tok de nettopp selv, da vi var i Afrika, men jeg ble så dårlig av tablettene at jeg måtte kutte de ut etter ei uke.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #5 Skrevet 20. februar 2013 Her kan du lese litt; http://www.fhi.no/ew...214:1:0:0:::0:0 Hvis du er usikker så kan du ringe ditt lokale vaksinasjonskontor, de har grei oversikt over hvilke vaksiner du trenger og om du trenger malariaprofylakse. Malariatabletter er ikke det samme som antibiotika, det er tabletter som skal forebygge malaria ved bitt. Likevel er den ikke 100% sikker, så det viktigste er å gjøre tiltak som å smøre seg med myggolje når det begynner å bli skumt ute, sove under myggnetting, dekke til kroppen best mulig med tynne bomullsklær....det er ikke bare i skogen du skal bruke myggolje, men hele tiden etter solnedgang. Malarone er den mest brukte malariaprofylaksen, du starter opp med å ta den 1-2 døgn før innreise til landet, hele tiden mens du er der, og ei uke etter hjemkomst. Vi tok de nettopp selv, da vi var i Afrika, men jeg ble så dårlig av tablettene at jeg måtte kutte de ut etter ei uke. Hvordan dårlig ble du? Vi skal sør i landet. Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7
skruf Skrevet 20. februar 2013 #6 Skrevet 20. februar 2013 Hvordan dårlig ble du? Vi skal sør i landet. Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7 Jeg ble veldig dårlig i magen, slet med mareritt og urofølelse i kroppen. Grunnen til at jeg sluttet var at jeg fikk salmonella, og ble helt forferdelig dårlig i magen i tillegg til reaksjon på malarone. Mannen min og 9-åringen tålte malarone helt fint:) Tok forresten og malarone for noen år siden da jeg var i Uganda, men da reagerte jeg ikke noe særlig.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #7 Skrevet 20. februar 2013 Det er de psykiske reaksjonene jeg er redd for også. Sliter med depresjon (som er ganske bra nå, pga antidepressiva) og er redd for at jeg skal få problemer pga malariatablettene. Men nå var jeg inne på felleskatalogen og der står det ingenting om psykiske bivirkninger på Malarone. Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7
Kladd Skrevet 20. februar 2013 #8 Skrevet 20. februar 2013 Du behøver malariatabletter kun dersom du skal nord i landet og på grensen til Myanmar. Kanskje også om du skal ut i bushen i sør over lengre perioder, men regner med du skal leve slaraffenlivet på stranda?
skruf Skrevet 20. februar 2013 #9 Skrevet 20. februar 2013 Det er de psykiske reaksjonene jeg er redd for også. Sliter med depresjon (som er ganske bra nå, pga antidepressiva) og er redd for at jeg skal få problemer pga malariatablettene. Men nå var jeg inne på felleskatalogen og der står det ingenting om psykiske bivirkninger på Malarone. Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7 Du kan få mareritt og litt generell uro i kroppen, men for meg var diareen den aller verste. Og forferdelig med luft i magen. Dette sammen med salmonella ble for mye for magen min, og jeg måtte bare kutte malarone.
caroprins Skrevet 20. februar 2013 #10 Skrevet 20. februar 2013 Jeg var i phuket i 14 dager i desember og tok ikke malariatabeletter. Fikk noen vanlige myggstikk og kjøpte salve mot kløen i butikken der. Den fungerte veldig bra. Kommer ikke til å ta malariatabeletter ved senere turer tl Thailand heller. I mai måned så klekkes dengusmyggen og den er skumlere så om man reiser på den tiden så er det viktig med myggspray etc. da det ikke finnes noen medisin mot de. I vintersesongenmer de visst ikke der. Ved siden av hepatitt A vaksinen så er det viktig at de av dere som har lenger en 10 år siden trippelvaksinen sørger for å få en ny en da denne skal fornyes hvert tiende år. Vil også anbefale drikkevaksinen ducoral mot kolera. Denne har en viss beskyttelse også mot enkelte magetrøbbel bakterier. Pass på å bare bruke vann i flasker til og med til tannpussen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #11 Skrevet 20. februar 2013 Jeg var i phuket i 14 dager i desember og tok ikke malariatabeletter. Fikk noen vanlige myggstikk og kjøpte salve mot kløen i butikken der. Den fungerte veldig bra. Kommer ikke til å ta malariatabeletter ved senere turer tl Thailand heller. I mai måned så klekkes dengusmyggen og den er skumlere så om man reiser på den tiden så er det viktig med myggspray etc. da det ikke finnes noen medisin mot de. I vintersesongenmer de visst ikke der. Ved siden av hepatitt A vaksinen så er det viktig at de av dere som har lenger en 10 år siden trippelvaksinen sørger for å få en ny en da denne skal fornyes hvert tiende år. Vil også anbefale drikkevaksinen ducoral mot kolera. Denne har en viss beskyttelse også mot enkelte magetrøbbel bakterier. Pass på å bare bruke vann i flasker til og med til tannpussen. Vi skal ta de vaksinene du snakker om her. Og takk for at du minner om flasker til tannpussen, det skal jeg huske. Men skal jeg si til legen at vi ikke vil ha da? Han mente det var bedre å være føre var, og at det var 60% dekning av malaria i Thailand (eller noe sånt, han leste fra en bok) Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7
Gjest *Maja* Skrevet 20. februar 2013 #12 Skrevet 20. februar 2013 Har vært i Thailand to ganger og hat aldri tatt noen før turen. Har aldri blitt syk, ikke noen jeg kjenner heller. Skal du på jungeltur eller til et vanlig feriested?
caroprins Skrevet 20. februar 2013 #13 Skrevet 20. februar 2013 Vi skal ta de vaksinene du snakker om her. Og takk for at du minner om flasker til tannpussen, det skal jeg huske. Men skal jeg si til legen at vi ikke vil ha da? Han mente det var bedre å være føre var, og at det var 60% dekning av malaria i Thailand (eller noe sånt, han leste fra en bok) Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7 Nå vet jeg ikke hvor i Thailand dere skal og når på året men vi var altså i phuket regionen i desember og da var det ikke noe behov for malariamedisin og jeg er lettere hysterisk når det gjelder å beskytte meg mot alskens uhumskheter. Så det er selvfølgelig opp til deg selv og veie eventuelle bivirkninger av malariatabelettene opp mot muligheten til å treffe på en slik mygg. Selvfølgelig om dere har tenkt å campe langt inne i bushen så vil det vel være en god ide da med er det basseng og strandferie med noen utflukter så hadde jeg ikke tatt de pillene.
Gjest Badabing Skrevet 22. februar 2013 #14 Skrevet 22. februar 2013 Malaria map: http://cdc-malaria.ncsa.uiuc.edu/ (søk på Thailand) "Rural, forested areas that border Cambodia, Laos, and Burma (Myanmar). Rural, forested areas in districts of Phang Nga and Phuket. None in cities of Bangkok, Chang Mai, Chang Rai, Pattaya, Koh Samui, Koh Phangan, Phang Nga, and Phuket."
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #15 Skrevet 26. februar 2013 Malaria map: http://cdc-malaria.ncsa.uiuc.edu/ (søk på Thailand) "Rural, forested areas that border Cambodia, Laos, and Burma (Myanmar). Rural, forested areas in districts of Phang Nga and Phuket. None in cities of Bangkok, Chang Mai, Chang Rai, Pattaya, Koh Samui, Koh Phangan, Phang Nga, and Phuket." Vi skal faktisk til Bangkok og Koh Samui, så da ser det ut til at vi ikke trenger malariatabletter om jeg forstår det du har sakset inn her riktig. Tusen takk. Anonym poster: c3e0243b9ef60751f212cd092c0d69e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå