Gå til innhold

Hus - uoppnålig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og ser på hus på internett, og jeg kommer liksom ikke over hvor dyrt det er. Virker som en enebolig fort koster 3-4 millioner? I hvert fall om man skal bo på et tettsted eller en by.

Nå virker hele husdrømmen helt uoppnålig (med mindre man vi pusse opp hele huset). Drømmen er å bygge nytt hus.

Har du/dere hus og hva kostet det? Er det overkommelig? Har dere nytt eller gammelt?

Anonym poster: a195eb6d5443a31bd117e0160b9d0fd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært på husjakt i 1 1 /2 år nå.

Bor på et sted med stive huspriser(og mange eldre hus med oppussingsbehov). Vi fant etterhvert ut at vi kommer billigere ut av det ved å bygge selv.

Så vi skal til å begynne byggingen nå. Regner med å ende på ca 3,8 mill totalt.

Skulle vi kjøpt hus og fått det i tilsvarende str og stand, hadde vi nok endt på 4,5 mill ++ til slutt.

Anonym poster: 3d5f69161f8fbdfbc27fec86314f5930

Skrevet

Vi har vært på husjakt i 1 1 /2 år nå.

Bor på et sted med stive huspriser(og mange eldre hus med oppussingsbehov). Vi fant etterhvert ut at vi kommer billigere ut av det ved å bygge selv.

Så vi skal til å begynne byggingen nå. Regner med å ende på ca 3,8 mill totalt.

Skulle vi kjøpt hus og fått det i tilsvarende str og stand, hadde vi nok endt på 4,5 mill ++ til slutt.

3,8 mill ja, det er jo ikke så ille når man får et nytt hus som er akkurat slik man vil ha det.

Kan jeg spørre hvor mye dere tjener og har av oppsparte midler da? Og hva det blir å betale i måneden?

Ikke meningen å være så nysgjerrig altså, jeg bare trenger noen tall å sammenligne med for å se om husdrømmen kan gå i oppfyllelse for oss og :) Vi er bare først på tenkestadiet, så er jeg litt sånn som må ha svar med en gang, hehe :P

ts

Skrevet

Går du litt ut over byen min så får du 100 kvm for godt under 2 mill.

Selv har jeg et rekkehus på drøye 70 kvm i byen til en pris av 1,9 mill.

Anonym poster: a38a58afbf4dc0f0f06a12a8c200d794

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Vi kjøpte huset vårt(enebolig) for 3,6. Huset er gammelt, og pusset opp for litt under millionen, og har nå en takst på over 5. Til sommeren skal vi bytte kledningen og pusse opp uteområdet. Kommer sikkert på noen hundretusener.

Bor i et tettsted utenfor hovedstaden.

Her ligger tomteprisen på mellom 1-2mill, så det ganske så dyrt om man skal bygge selv også.

Endret av Magdalene
Skrevet

3,8 mill ja, det er jo ikke så ille når man får et nytt hus som er akkurat slik man vil ha det.

Kan jeg spørre hvor mye dere tjener og har av oppsparte midler da? Og hva det blir å betale i måneden?

Ikke meningen å være så nysgjerrig altså, jeg bare trenger noen tall å sammenligne med for å se om husdrømmen kan gå i oppfyllelse for oss og :) Vi er bare først på tenkestadiet, så er jeg litt sånn som må ha svar med en gang, hehe :P

ts

Vi har for tiden bare en inntekt, men jeg er arbeidssøkende da. Mannen min har utbetalt 35 000-40 000 i mnd. Og går litt opp i lønn om et par mnd. Jeg regner med å få utbetalt en plass mellom 10 0g 15000 når jeg begynner å jobbe(skal ikke ha full stilling).

Vi har ca 400 000 i egenkapital, noe som tilsvarer tomteprisen.

Hvor mye vi kommer til å betale i mnd vet vi vel ikke helt enda. Men banken har nå godkjent lånet basert på bare en inntekt, så vi skal nå få det til å gå rundt.

Skrevet

Vi har hus. Vi ga 1 750 000,- for det for tre år siden. Dette er på "landet", men under en halvtimes kjøring til tre byer på det sentrale Østlandet. Huset er fra 1994, men pusset opp en del i ettertid.

Er mange steder på Østlandet du får kjøpt enebolig til rundt 2 millioner.

Anonym poster: 15c26a783bc433fb6a99021a5d2c492e

Skrevet

Gammel halvpart av tomannsbolig her, betalte 3,8 mill. Relativt sentralt i en by. Hadde vi gått litt utenom sentrum kunne vi fått en grei enebolig for denne summen, men for oss var det viktig med nærhet til sentrum, masse offentlig transport, flybuss, nært jobb etc.

Det koster endel i oppussing når man kjøper bolig fra 1950-tallet, da. Men det tar vi pø om pø, ettersom behovene melder seg.

Anonym poster: cb9825b2050fbe97965453aae4556ac8

Skrevet

I Oslo skal det i hvert fall godt gjøres å få et rekkehus til under 4 mill - det går antakelig bare i bydel Søndre Nordstrand og Groruddalen.

• Liker 1
Skrevet

Vi har kjøpt hus nå - nybygg - til 7 mill. Vi har nokså "gjennomsnittlig" inntekt (ca 900.000 tilsammen), men kan kjøpe såpass dyrt fordi vi har lavt forbruk + har vært med på prisstigningen i nesten 10 år. Dette er Oslo.

Anonym poster: c8aa03dbb2571f6039f7171b17ea339c

• Liker 1
Skrevet

Men da har dere mye egenkapital?

Skrevet

Vi hadde arvet noen penger da vi kjøpte vår første leilighet, ca en halv mill. (Det skal sies at vi tjente mye mindre da, ca 600.000 tilsammen, men så var det også 10 år siden) og har prøvd å betale ned mye på lånet. Vi eide hele leiligheten før vi kjøpte hus, og hadde dermed grei egenkapital.

Anonym poster: c8aa03dbb2571f6039f7171b17ea339c

Skrevet

Vi har kjøpt vårt første hus nå, bodd her i 20 dager :D vi betalte 2.1, huset er på ca 120 kvm.

Huset er fra 1934, men i veldig god stand. Det er kun småplukk vi må gjøre rundt om, men ingenting som må tas egentlig.

Huset ligger i en by i Vestfold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...