AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Hva var det som gjorde at du endret deg? Hvor lang tid tok endringen? Hva var hovedproblemet før du endret deg? Anonym poster: a02068d213ee49f7f21636d3e9a0c539
Quilliam Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 (endret) Ifølge sosialforskning bytter ikke mennesker personligheter langs livet, man har èn av de fem mulige personlighetene til den dagen man dør. Det eneste som forandrer seg er ansvar og omstendigheter, feks. om du er typen som elsker sosialisering og uteliv så får du barn, selv om du ikke lenger drar på byen 3 dager i uken betyr ikke det at du har forandret deg, omsendighetene dine har forandret seg, du er ennå en sosial person som vil ut å møte mennesker selv om du sitter heime på sofan med unge i fanget. Endret 19. februar 2013 av Kajalle
Charmander Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 Så du sier at mennesker ikke kan forandre seg, det er jeg ikke enig. Om man er self-aware så tror jeg man kan forandre seg til det bedre. 3
zana Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Ifølge sosialforskning bytter ikke mennesker personligheter langs livet, man har èn av de fem mulige personlighetene til den dagen man dør. Det eneste som forandrer seg er ansvar og omstendigheter, "Drittsekk" er vel ikke akkurat en av de 5 store, eller en bestemt kombinasjon av dem? Hvis ansvar kicker inn, så kan vel det bety at man begynner å ta ansvar for hvordan man er mot andre, eller? 1
Quilliam Skrevet 20. februar 2013 #5 Skrevet 20. februar 2013 Vel, det var ikke min personlige mening da, jeg er ikke en psykolog i verdensklasse akkurat, men i følge Paul T. Costa Jr., som derimot er kanskje den ledende psykologen i verden på personlighetstrekk, som også har ledet verdens største forskning på personligheter, viser til minimale forandring i personlighet etter hjernen er ferdig utvokst.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #6 Skrevet 20. februar 2013 Har alltid vært og forblir en stor drittsekk. Tror ikke det kan endres på. Anonym poster: 1dc57701b1b1f60e55e072fa1c76e2e3
Quilliam Skrevet 20. februar 2013 #7 Skrevet 20. februar 2013 "Drittsekk" er vel ikke akkurat en av de 5 store, eller en bestemt kombinasjon av dem? Hvis ansvar kicker inn, så kan vel det bety at man begynner å ta ansvar for hvordan man er mot andre, eller? Vel, det finnes ingen fasitsvar på hva en drittsekk er, men de største trekkene til en som går under kategorien nevrotisk er sinne, sjalusji, misunnelse, humørsvinginger, overreagering, økt frusturasjon, irritasjon. Virker som det passer ganske bra med "drittsekk" i forhold til de andre kategoriene ihvertfall, men som sagt er jeg ingen psykolog.
Gjest Katten. Skrevet 20. februar 2013 #8 Skrevet 20. februar 2013 Ifølge sosialforskning bytter ikke mennesker personligheter langs livet, man har èn av de fem mulige personlighetene til den dagen man dør. Det eneste som forandrer seg er ansvar og omstendigheter, feks. om du er typen som elsker sosialisering og uteliv så får du barn, selv om du ikke lenger drar på byen 3 dager i uken betyr ikke det at du har forandret deg, omsendighetene dine har forandret seg, du er ennå en sosial person som vil ut å møte mennesker selv om du sitter heime på sofan med unge i fanget. Tja, det er ganske motstridene det jeg lærte på psykologistudiet. Man kan implementere ting i personligheten som var langt unna den i utgangspunktet. Men det kommer dog an på hvordan man definerer personlighet etc, og det er en diskusjon som mest sannsynlig er langt forbi både mitt og ditt fagfelt. TS, du må nesten definere hva en drittsekk er.
Quilliam Skrevet 20. februar 2013 #9 Skrevet 20. februar 2013 (endret) Tja, det er ganske motstridene det jeg lærte på psykologistudiet. Man kan implementere ting i personligheten som var langt unna den i utgangspunktet. Men det kommer dog an på hvordan man definerer personlighet etc, og det er en diskusjon som mest sannsynlig er langt forbi både mitt og ditt fagfelt. TS, du må nesten definere hva en drittsekk er. Ja som sagt er jeg ikke ekspert, jeg bare sa hva eksperter har kommet fram til med verdens største og lengste forskning på personligheter. Skal forandring innta er det mer logisk at det skjer på måten jeg sa i første posten min, forandring av omstendigheter, feks. at den drittsekken har mistet alt av familie og venner pga. oppførsel og deretter forandrer oppførselen sin, men det vil jo ikke i det store og hele forandre personligheten hans, bare oppførselen hans pga. et egoistisk ønske om å forbedre livet sitt(ikke at det er en negativ ting på noen måter). Men det er jo bare min spekulasjon da, det finnes nok ingen psykologer i Norge med god nok kunnskap til å gi et 100% korrekt svar på det. Endret 20. februar 2013 av Kajalle
Gjest Katten. Skrevet 20. februar 2013 #10 Skrevet 20. februar 2013 I følge pensum i sosialpsykologi, vil man kunne implementere et helt 'fremmed' aspekt for personligheten din, innen 10-14 måneder om man gjør/tenker dette ofte (flere ganger i uken). Det er en grunn til at man kaller det fake it 'til you make it. Det stemmer faktisk.
Quilliam Skrevet 20. februar 2013 #11 Skrevet 20. februar 2013 I følge pensum i sosialpsykologi, vil man kunne implementere et helt 'fremmed' aspekt for personligheten din, innen 10-14 måneder om man gjør/tenker dette ofte (flere ganger i uken). Det er en grunn til at man kaller det fake it 'til you make it. Det stemmer faktisk. Det blir jo litt korttenkt? Selvfølgelig kan man forbedre personligheten sin, men da må jo man ha interesse for selvforbedring til å begynne med. Om du er en drittsekk som gir blanke faen i hva andre mennesker synes og føler og man synes man selv er gull verdt, hvorfor praktisere selvforbedring?
Gjest Katten. Skrevet 20. februar 2013 #12 Skrevet 20. februar 2013 Det blir jo litt korttenkt? Selvfølgelig kan man forbedre personligheten sin, men da må jo man ha interesse for selvforbedring til å begynne med. Om du er en drittsekk som gir blanke faen i hva andre mennesker synes og føler og man synes man selv er gull verdt, hvorfor praktisere selvforbedring? Derfor spurte jeg hva TS la i drittsekkfenomenet. Jeg bare påpekte at i sosialpsykologi kan man endre deler av personligheten sin over høvelig kort tid. I tillegg må man legge til at mennesker oppleves forskjellig av forskjellige mennesker. Jeg og en veldig god kamerat oppleves som regelrette drittsekker av noen mennesker, mens andre opplever oss som fantastisk varme, kjærlige og omtenksomme. Det er så mye variabler ute og går, at det er vanskelig å skape en fruktbar diskusjon uten å ha litt rammer å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #13 Skrevet 20. februar 2013 Hva mener TS med drittsekk? Det er forskjell på reaksjonsmønster og personlighet. Det uten tvil mulig å endre reaksjonsmønstre. F.eks: Mann og kvinne krangler. Kvinne begynner å gråte, mann styrter ut. Kvinnen gråter fordi hun som liten fikk oppmerksomhet og forståelse når hun gråt, og når hun møter vanskeligheter senere i livet, er dette en del av hennes reaksjonsmønster. Dette burde hun egentlig ha vokst fra seg og lært seg å bruke ordene sine når hun krangler isteden. Det kan oppfattes som drittsekk å manipulere folk med tårer. Mann føler seg manipulert av at kvinnen skal begynne med tårer IGJEN, istedenfor å holde seg til diskusjonen/krangelen og komme til enighet. Han er møkk lei av krangler som aldri går noe sted, fordi kvinne begynner å gråte. Nå har hun i tillegg satt drittsekkstempelet på han, fordi han bare går når hun gråter, istedenfor å trøste han. Anonym poster: ecc79e159b6992d2e1882547f90654c3
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #14 Skrevet 20. februar 2013 Ja, jeg var ofte en "drittsekk" før. Startet krangler, lagde oppstyr, gjorde meg til uvenner med folk og rotet meg alltid bortig trøbbel. Jeg fikk ofte høre at du trenger hjelp, du virker deprimert og nervøs. Som gjorde meg rasende fordi meg feilte det ingenting, i følge meg selv. Så leste jeg om bipolar lidelse tilfeldig i avisen og kjente istapper nedover ryggen. Oppsøkte behandling etterhvert og fikk den diagnosen. Det forandret helt på oppførselen min. For jeg så meg selv og omgivelsene på nytt.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #15 Skrevet 20. februar 2013 Det jeg mener med drittsekk er: - Tenke mest på selv - Være utro - Lyve - Annet som er egoistisk og urettferdig mot partner Anonym poster: bf8b79e900249e7a9a795c90f0932cc2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #16 Skrevet 20. februar 2013 Har alltid vært og forblir en stor drittsekk. Tror ikke det kan endres på. Anonym poster: 1dc57701b1b1f60e55e072fa1c76e2e3 Hvordan da drittsekk? Anonym poster: bf8b79e900249e7a9a795c90f0932cc2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #17 Skrevet 20. februar 2013 ja det har jeg vært. kan med hånda med hjerte si jeg var en av de største drittsekkene tidligere. da ga jeg faen i alle uten om meg selv. hadde dame/samboer. var utro, løy, stjal penger ect ect. skikkelig rasshøl med andre ord. Anonym poster: 84a245a00a6dc347f2d5649fdc5227b7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #18 Skrevet 21. februar 2013 ja det har jeg vært. kan med hånda med hjerte si jeg var en av de største drittsekkene tidligere. da ga jeg faen i alle uten om meg selv. hadde dame/samboer. var utro, løy, stjal penger ect ect. skikkelig rasshøl med andre ord. Anonym poster: 84a245a00a6dc347f2d5649fdc5227b7 Hva var det som gjorde at du endret deg? Anonym poster: bf8b79e900249e7a9a795c90f0932cc2
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2013 #19 Skrevet 21. februar 2013 TS, er du sammen med en du kaller drittsekk som du håper skal endre seg? Dødfødt prosjekt. Finn deg en hyggelig og snill menn i stedet.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #20 Skrevet 21. februar 2013 Det jeg mener med drittsekk er: - Tenke mest på selv - Være utro - Lyve - Annet som er egoistisk og urettferdig mot partner Anonym poster: bf8b79e900249e7a9a795c90f0932cc2 Ja han kan endre seg, men ikke med deg. Glem han, og gå videre. Anonym poster: ecc79e159b6992d2e1882547f90654c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå