Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg satte meg ned en dag og begynte å tenke over hvorfor jeg sminker meg hver dag. Fant ut at egentlig, så gjør jeg det ikke fordi jeg liker å sminke meg, jeg liker bare å føle meg bra. Jeg synes det er vanvittig tragisk at man ikke skal kunne føle seg bra med seg selv uten at man som en robot må male på mengder skadelige kjemikalier, så derfor har jeg bestemt meg for at jeg resten av 2013 skal være helt sminkefri!

Det kommer til å bli fælt, men utrolig befriende. Jeg har allerede gått to uker uten, og jeg føler meg både stygg og fin, men jeg merker hvor godt det blir både for huden og selvfølelsen over tid.

Jeg er 18 år og bruker normalt mye sminke, men sminket meg i naturlige farger. Jeg har forferdelig selvtillitt, type "vil ikke gå ut døra uten å fikse meg i to timer".

Noen andre som stoler nok på seg selv til å ta utfordringen?

Trenger ikke å være et helt år, kanskje en måned eller en uke, eller en dag!

Helt ærlig: hadde du turt å gå uten sminke i ett år?

Endret av JJune
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg nok ikke turt et helt år, men nå og da kan det gå et par dager uten sminke fordi jeg ikke orker å gjøre en dritt.

Jeg bruker farget dagkrem og en veldig ren mineralfoundation som går fort å påføre, så jeg bekymrer meg ikke så mye. :)

Anonym poster: 8c6b337eee65e95d34c56b0693efc234

Skrevet

Jaaaa kjære deg! Jeg er så hjertens enig i tankegangen din. Hvorfor skal vi på død og liv sminke oss? Sånn egentlig? :) Jeg får komplimenter for min klare hud. Tidligere var jeg slave av sminke, men sminke dag ut og dag inn gjør jo noe med huden. Syns også guttene ble gladere for det:)

Jeg er ikke med på et sminkefritt 2013, for jeg har nå friheten til å velge om jeg ønsker å sminke meg eller ikke, og ønsker ikke å føle meg bundet:) Men stå på:)

Anonym poster: 98de5d06ba47279b0640798516aa9ba3

Skrevet

Nei,det hadde jeg aldri klart. Både fordi jeg føler meg rævva uten, å fordi jeg faktisk liker å sminke meg

Skrevet

Jeg kan kutte ut de 3-4 dagene jeg kan finne på å sminke meg i løpet av året, så er jeg med :fnise:

Skrevet

Jeg personlig er på det stadiet nå at jeg bruker ikke sminke i hverdagen, og sminker meg heller de dagene/kveldene jeg vil føle meg litt ekstra fin. Noe som er underverker for hud..

Anonym poster: 27c1d3d29ccf04bca8a1372d1470be78

• Liker 1
Skrevet

Har gått uten i flere år, med 1-3 dagers unntak :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har turt i cirka 40 år, så ja :)

Skjønner meg ikke på de som er helt avhengige av å sminke seg så mye at de ser helt annerledes ut. Da må de jo holde den maska oppe hele tiden.

Anonym poster: 6265d81527bad3c984ca6731f8a0a159

Skrevet

Jeg hadde fint klart det, går veldig ofte uten. Eller.. jeg liker å ha på det solpudderet i kinnene, jeg er rimelig blek. Dessuten utnytter jeg det faktum at foundation har spf.

Hmm.. Lipgloss, regnes det? Er rimelig hissig på leppesminke.

Skrevet

Jeg har en kraftig øyebetennelse og synes det er fælt med disse to dagene jeg har vært uten, men all respekt til deg dersom du klarer ett år! :)

Skrevet

Jeg har turt i cirka 40 år, så ja :)

Skjønner meg ikke på de som er helt avhengige av å sminke seg så mye at de ser helt annerledes ut. Da må de jo holde den maska oppe hele tiden.

Anonym poster: 6265d81527bad3c984ca6731f8a0a159

Syns det er det som er så gøy med sminke, men noen vet ikke når nok er nok. Husker jeg ble kjent med en jente på fest, neste helg skulle jeg hente henne på jobben for å dra ut igjen å kjente henne pokker ikke igjen uten sminke. "heia , leter etter Lise, er hun ferdig? "allerede drukket litt eller? nå går vi"

Ikke flaut i det hele tatt

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke klart det. Går uten sminke av og til, er ikke noe problem det. Men jeg må sminke meg hvis jeg skal noe litt ekstra, føler meg ikke pynta uten sminke.

Skrevet

Jeg bruker kun mascara til enkelte anledninger, så jeg er med

Skrevet

Helt ærlig: hadde du turt å gå uten sminke i ett år?

Helt ærlig - jeg har gått uten sminke mesteparten av livet. Bruker i snitt sminke færre enn 10 ganger i året.

Skrevet

Jeg hadde turt, og går relativt ofte uten sminke. Men sminkefritt år kommer ikke til å skje. Jeg liker å pynte meg, og de aller fleste ser bedre ut med sminke. Hvorfor ikke forskjønne seg selv og være til nytelse for seg selv og de man omgås? Jeg ser ikke på dette som en kampsak, og skjønner faktisk ikke stort av dette temaet om å ta et sminkefritt år. Hadde dere tatt et kjøpe/sløsefritt år, så ok, da hadde jeg sett en form for nytte og mening. Men gjør som dere vil, om dette føles veldig viktig for dere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok turt, men jeg elsker å sminke meg og det vil jeg ikke ofre et helt år, stå på dere som er med på dette!

Skrevet

Jeg ble mye mer trygg på å gå uten sminke etter en periode der jeg ikke kunne bruke det. Pga. helsemessige årsaker kunne jeg ikke bruke sminke i det hele tatt i rundt 5 måneder. Som den litt forfengelige og usikre 16 åringen jeg var da var jo det fullstendig krise! Men i ettertid så var jeg blitt vant til å gå sminkefri, og det gjorde ikke noe å gå en dag uten på skolen. Mange år siden nå, og jeg har ikke sluttet helt med sminke, men føler meg ikke ufresh om jeg dropper det.

Skrevet (endret)

Jeg hadde turt, og går relativt ofte uten sminke. Men sminkefritt år kommer ikke til å skje. Jeg liker å pynte meg, og de aller fleste ser bedre ut med sminke. Hvorfor ikke forskjønne seg selv og være til nytelse for seg selv og de man omgås? Jeg ser ikke på dette som en kampsak, og skjønner faktisk ikke stort av dette temaet om å ta et sminkefritt år. Hadde dere tatt et kjøpe/sløsefritt år, så ok, da hadde jeg sett en form for nytte og mening. Men gjør som dere vil, om dette føles veldig viktig for dere.

Poenget for meg personlig er å bli tryggere på meg selv og vise andre at det er helt ok å vise seg offentlig uten sminke og allikevel ha det bra med seg selv. Føler man seg bra med og uten sminke, så okei, men det skal ikke være sånn at man føler seg tvunget til det. Jeg føler på en måte at det ikke er normalt lenger å vise seg uten. Jeg kjenner dessverre utrolig mange i alle aldre som rett og slett føler seg forferdelige uten sminke, egentlig de fleste jeg vet om. Det burde ikke være sånn. Man burde kunne føle seg bra uansett! Det er jo ikke sunt for huden med all den dritten vi smører på heller!

Jeg synes det er trist at overfladiske faktorer har blitt så normalisert. Det burde vært mer normalt å være naturlig og glad. Men det er min mening, så får andre mene det de vil. :)

Så fint at flere vil bli med! Hadde helt ærlig ikke forventet det, hehe. Synes flere burde bli med for å vise at naturlig er greit!

Som sagt, det trenger ikke å være ett helt år, det kan godt bare være en dag, en uke eller en måned! Alt hjelper! Kom igjen, jenter!!

- TS

Endret av JJune
  • Liker 1
Skrevet

Ja, er 18 og bruker ikke sminke til vanlig. Sminke kommer kun på ved spesielle anledninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...