Silfen Skrevet 20. februar 2013 #21 Skrevet 20. februar 2013 Nei, det er ikke slike som HENNE som gjør at leger skriver ut antibiotka for ofte. Eller mener du at pasienter på en eller annen måte holder en pistol til legens hode og slik at denne må skrive ut resept under tvang? Jeg vet jo selvsagt at det har vært et for utstrakt brukt av antibiotika i dette landet, men mine personlige erfaringer med syke barn tilsier at det er svært vanskelig å få antibiotika for disse "vente og se"-sykdommene. Som har ført til mer langvarig syke barn enn nødvendig. Jeg har full forståelse for at man i utgangspunktet skal vente, men det er iallfall ikke pasientens feil at det er en for høyt antibiotikabruk rundt omkring. Og når det er sagt; jeg kan ikke fatte og begripe at man kan vente ut en UVI, men jeg skjønner jo at ikke alle har smerter fra helvete og pisser blod i vinkel slik som dere skriver "vent en ukes tid". 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #22 Skrevet 21. februar 2013 Antibiotika burde bare brukes i tilfeller der det er ytterst nødvendig, og de fleste urinveisinfeksjoner går over av seg selv. De typer antibiotika som brukes for å behandle selve urinveisinfeksjonen, er ikke forebyggende for nye infeksjoner, men man har profylaktisk antibiotika som brukes ved kronisk tilbakevendende UVI, "mellom slagene. Ja, jeg er enig i dette, og det er opp til legen å vurdere. Men det jeg syns er skummelt, er at TS ikke syns det virker nødvendig å oppsøke lege i utgangspunktet. Hvis hun faktisk trenger antibiotika og ikke tar det, kan det jo gå til nyrene i verste fall. Så det jeg skrev, var på bakgrunn i symptomene hennes og at hun trengte en dytt for å komme seg til legen :-) Anonym poster: f849ec544ba9fa35f25539157a1b861e 1
Fim Skrevet 21. februar 2013 #23 Skrevet 21. februar 2013 Jeg synes rådene fra apotek1 var en god start. Hvis det er første gang man opplever symptomer på UVI bør man absolutt oppsøke lege. Men for mange går det rutine i at man får et tilløp til UVI med ujevne mellomrom, og av erfaringen man da får er man selv ofte den som er best egnet til å avgjøre om det er nødvendig å skaffe seg antibiotika. Når de sier at det går over av seg selv i løpet av en ukes tid og at man kan se det an, tror jeg ikke noen mener at man skal gå i en uke med kraftige smerter og blodig urin. Man merker ganske fort om det har tenkt å gi seg av seg selv eller ikke; da blir symptomene gradvis svakere. Når man kjenner at det blir jevnt bedre er det ikke nødvendigvis noen grunn til å gå til legen. Men som sagt, er det første gang har man ikke denne erfaringen og bør gå til legen uansett. Min egen rutine er å pøse på med drikke så fort jeg kjenner symptomene, og så planlegger jeg legebesøk dagen etter. Jeg gjennomfører legebesøket hvis jeg ikke merker bedring innen et døgn, men det skjer stort sett ikke. 1
Ruskemor Skrevet 21. februar 2013 #24 Skrevet 21. februar 2013 (endret) Man skal ikke skrive ut antibiotika for alt mulig, vet du. Det er slike som deg som gjør at leger dessverre skriver ut for ofte. Anonym poster: fd770bd5ebdd0cfebe561d655db011bb Unnskyld meg men nå går du for langt her! Du vet ingen ting om meg og min helsetilstand, at min lege velger å skrive ut antibiotika til meg om min UVI er mitt og min lege sitt problem. Hvis det kommer flere sånne krasse kommentarer mot meg begynner jeg å rapportere dere for nå syntes jeg dere drar den for langt. Endret 21. februar 2013 av Ruskemor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå