AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Tror jeg har fått UVI, kjennes ut som om jeg må tisse hele tiden, uten at det kommer mer enn et par dråper når jeg går på do. Det svir også litt. Befinner meg ganske langt fra fastlegen min, ca. 45 min med lokaltog, der doen alltid enten er stengt eller grisete. Hjelp!? Har dere noen råd for å bli ferdig med dette? Drikker store mengder vann og passer på å holde meg varm med ull og sånt... Noe annet? Anonym poster: 9723c4875d9256c5188ea1a5ab910120
Silfen Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Tranebærjuice/kapsler og generelt mengder med væske, gjerne surt, visstnok. 1
vimp Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Jeg bruker å drikke masse sitron og det funker, men ikke hvis det er ekstreme tilfeller, da må du til legen å få antibiotika.
Ruskemor Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Drikk noe surt, appelsinjuice, tranebærjucie/saft og kom deg til lege så fort som mulig! Er det legevakt i nærheten av der du er som du kan stikke innom? Hvis du ikke får antibiotika iløpet av ikke for mange dager så kan det hende at de fortsetter å komme tilbake hele tiden. Hilsen en som ikke giddet å gå til legen med UVI med en gang og har fått 4 antibiotikakurer på 1 år fordi det kommer tilbake helt tiden.
rockarollawoman Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 Det som funker best for min del, er å pøse på med vann - hvis jeg tisser blod holder jeg meg gjerne bare til å drikke væske, ikke spise, inntil de verste symptomene gir seg. Det har spart meg for mang en antibiotikakur.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Drikk noe surt, appelsinjuice, tranebærjucie/saft og kom deg til lege så fort som mulig! Er det legevakt i nærheten av der du er som du kan stikke innom? Hvis du ikke får antibiotika iløpet av ikke for mange dager så kan det hende at de fortsetter å komme tilbake hele tiden. Hilsen en som ikke giddet å gå til legen med UVI med en gang og har fått 4 antibiotikakurer på 1 år fordi det kommer tilbake helt tiden. Finnes legevakt her, ja. Er i Oslo. Tenkte å vente å se om det har blitt bedre til i morgen tidlig, og så dra dit da hvis det er like ille...tror du det går bra? Min erfaring er at det er laaaaang kø på ettermiddagen og kvelden, men greiere om morgenen der. Frister lite å sitte i timesvis og vente mens det kjennes ut som om man skal tisse på seg Takk for gode råd alle sammen Har helt ned den appelsinjuicen jeg har, og mannen tar med tranebærjuice hjem fra jobb. Håper det hjelper. Anonym poster: 9723c4875d9256c5188ea1a5ab910120
Gjest Purple Haze Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 Ta tranebærkapsler, drikk mye vann med sitron i eller appelsinjuice. Blir det ikke bedre, så gå til legen.
Lunalille Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 Jeg sleit mye med UVI før, og fikk på utallige antibiotikakurer. Når jeg fikk symptomer på UVI for en uke siden så pøste jeg på med First Price appelsinjuice. Drakk kun det, og ikke noe annet. Symptomene gikk vekk iløpet av et døgn 1
Ruskemor Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 Finnes legevakt her, ja. Er i Oslo. Tenkte å vente å se om det har blitt bedre til i morgen tidlig, og så dra dit da hvis det er like ille...tror du det går bra? Min erfaring er at det er laaaaang kø på ettermiddagen og kvelden, men greiere om morgenen der. Frister lite å sitte i timesvis og vente mens det kjennes ut som om man skal tisse på seg Takk for gode råd alle sammen Har helt ned den appelsinjuicen jeg har, og mannen tar med tranebærjuice hjem fra jobb. Håper det hjelper. Anonym poster: 9723c4875d9256c5188ea1a5ab910120 Hadde ventet til når det er mindre kø selv, men du bør ikke vente i en uke liksom
Fim Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Jeg har også god erfaring med å drikke MYE, stort sett vann. Om ikke annet så lindrer det litt, er vondere å tisse bare noen dråper enn en mer normal mengde. Legen min sa at det er viktig å ikke gå og holde seg heller, og gå på do når man føler trang til det. Det medfører jo at man må fly en gang i timen eller noe sånt da, men heller dét enn å la bakteriene ligge å godgjøre seg lenger enn nødvendig. Mine UVI'er går stort sett over av seg selv på et døgn med ro og høyt vanninntak. Hvis/når du drar på legevakta, ta med urinprøve hjemmefra, så du kan få testet den første morgenurinen. Den har stått i blæra en stund, så da er du helt sikker på at det er nok bakterier i den til at de ser det på testene. (Beklager hvis jeg stater the obvious her, best å være på den sikre siden tenkte jeg ) God bedring 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 Heisann! Jeg pleier sjelden å ha UVI, men jeg har da heller ikke selskapsblære. Det er faktisk ikke så dumt å drikke mye vann og gå mer på toalettet enn man pleier sånn til vanlig. Ellers er tranebær og c-vitamin fantastisk mot UVI. Dette er det mange som har nevnt, og det er gode råd. Men du trenger først og fremst et legebesøk med antibiotika, og så kan heller kjerringrådene komme i tillegg Noen råd, forutsatt at du går til lege og får antibiotika - noe du bør! 1) Ikke slutt med antibiotikakuren før den er ferdig, selv om symptomene forsvinner! Ta hele kuren. Mange har en tendens til å la være å gå kuren ut, men det er bedre å bli ferdig med kuren enn å risikere at UVI'en blomstrer opp igjen. 2) Ta tranebær ved siden av, og fortsett med tranebær en stund etter at antibiotikakuren er over. Tranebær virker forebyggende. UVI har en tendens til å gjenta seg, så det er greit å være på den sikre siden for å unngå det ved å ha forebyggede tiltak Anonym poster: f849ec544ba9fa35f25539157a1b861e 1
rockarollawoman Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 (..) Hvis du ikke får antibiotika iløpet av ikke for mange dager så kan det hende at de fortsetter å komme tilbake hele tiden. (..) Men du trenger først og fremst et legebesøk med antibiotika, og så kan heller kjerringrådene komme i tillegg Noen råd, forutsatt at du går til lege og får antibiotika - noe du bør! Anonym poster: f849ec544ba9fa35f25539157a1b861e Antibiotika burde bare brukes i tilfeller der det er ytterst nødvendig, og de fleste urinveisinfeksjoner går over av seg selv. De typer antibiotika som brukes for å behandle selve urinveisinfeksjonen, er ikke forebyggende for nye infeksjoner, men man har profylaktisk antibiotika som brukes ved kronisk tilbakevendende UVI, "mellom slagene." Fra apotek1.no: Når bør du kontakte lege? Første gang du opplever symptomer på urinveisinfeksjonDersom du har plagsomme symptomer på urinveisinfeksjonBarn med symptomer på urinveisinfeksjonDersom du er gravid og mistenker at du har urinveisinfeksjonDersom du også har symptomer på underlivsinfeksjon (svie, kløe, økt utflod)Dersom du i tillegg til symptomer har feber og nedsatt allmenntilstand. Smerter i ryggen kan bety at du har nyrebekkenbetennelse som må behandles straks.Dersom du har fått legemiddel, og symptomene ikke bedrer seg. Sykdomsforløp ved urinveisinfeksjon Urinveisinfeksjon vil vanligvis gå over av seg selv i løpet av en uke, men antibiotikabehandling forkorter forløpet og lindrer plagene. (..) Nedre urinveisinfeksjon vil vanligvis gå over av seg selv, og dersom kvinner ønsker det kan man se plagene an uten antibiotikabehandling. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #13 Skrevet 19. februar 2013 Dra til legen, da det er opp til legen å vurdere om du trenger antibiotika og ikke folk her inne eller du selv. Trenger du antibiotika men ikke drar til legen så kan infeksjonen spre seg til nyrene og da blir du enda dårligere, i verste fall kan du da få nyresvikt. Jeg har alltid fått antibiotika når jeg har hatt uvi, og jeg vet at leger ikke skal gi antibiotika hvis det ikke trengs. For å forebygge ny uvi så kan du ta tranebærtab. eller drikke tranebærjuice, og drikk mye vann. Men dra til legen hvis du ikke er bedre i morgen! God bedring! Anonym poster: 0421e40b33cfe4a2c3c37b74be930324 1
Ruskemor Skrevet 20. februar 2013 #14 Skrevet 20. februar 2013 Det som funker best for min del, er å pøse på med vann - hvis jeg tisser blod holder jeg meg gjerne bare til å drikke væske, ikke spise, inntil de verste symptomene gir seg. Det har spart meg for mang en antibiotikakur. Jeg gjorde dette når jeg fikk UVI i fjor mars, det gikk bort men 2 måneder etter på fikk jeg det igjen og siden har jeg måtte gå på utallige antibiotika kurer for å prøve å få det vekk. det har også kostet litt i tid og penger, så mitt råd er å ta en tur til lege med en gang.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #15 Skrevet 20. februar 2013 Drikk noe surt, appelsinjuice, tranebærjucie/saft og kom deg til lege så fort som mulig! Er det legevakt i nærheten av der du er som du kan stikke innom? Hvis du ikke får antibiotika iløpet av ikke for mange dager så kan det hende at de fortsetter å komme tilbake hele tiden. Hilsen en som ikke giddet å gå til legen med UVI med en gang og har fått 4 antibiotikakurer på 1 år fordi det kommer tilbake helt tiden. Tull. Anonym poster: fd770bd5ebdd0cfebe561d655db011bb
Ruskemor Skrevet 20. februar 2013 #16 Skrevet 20. februar 2013 Tull. Anonym poster: fd770bd5ebdd0cfebe561d655db011bb det var det jeg fikk beskjed om av 3 leger. at du sytes det høres ut som tull er ditt problem. Det som å kan skje er at du får sår i urinrøret(er det dt det heter?) og dette er noe som ikke går lett vekk hvis man ikke får behandling.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #17 Skrevet 20. februar 2013 det var det jeg fikk beskjed om av 3 leger. at du sytes det høres ut som tull er ditt problem. Det som å kan skje er at du får sår i urinrøret(er det dt det heter?) og dette er noe som ikke går lett vekk hvis man ikke får behandling. Det som er tullete er at du gjengir dine personlige råd fra leger på et forum. De fleste med UVI trenger IKKE antibiotika! Anonym poster: fd770bd5ebdd0cfebe561d655db011bb 3
rockarollawoman Skrevet 20. februar 2013 #18 Skrevet 20. februar 2013 det var det jeg fikk beskjed om av 3 leger. at du sytes det høres ut som tull er ditt problem. Det som å kan skje er at du får sår i urinrøret(er det dt det heter?) og dette er noe som ikke går lett vekk hvis man ikke får behandling. Jeg synes ikke det er tull at du har gått til legen og gjør som du får beskjed om, nei, det jeg reagerer på er at du skriver så bastant at antibiotika må til, for det er ikke nødvendigvis tilfellet her. Hvis det er første gangen TS har UVI støtter jeg absolutt at hun tar seg en tur til legen, hvis det ikke går over eller det skulle forverre seg - eller rett og slett fordi hun er usikker på hvordan hun skal håndtere det. Det er bedre å gå til legen en gang for mye enn en gang for lite. 2
Ruskemor Skrevet 20. februar 2013 #19 Skrevet 20. februar 2013 Det er helt i orden at dere ikke er enige med meg og mine "bastante" meninger. Det er ingen som tvinger noen til å gå til lege, men jeg anbefaler å gå til lege med UVI for å kunne bli kvitt det. Beklager på det sterkeste at dere blir provosert av at jeg sier det jeg mener og mine erfaringer her inne på KG.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #20 Skrevet 20. februar 2013 Det er helt i orden at dere ikke er enige med meg og mine "bastante" meninger. Det er ingen som tvinger noen til å gå til lege, men jeg anbefaler å gå til lege med UVI for å kunne bli kvitt det. Beklager på det sterkeste at dere blir provosert av at jeg sier det jeg mener og mine erfaringer her inne på KG. Man skal ikke skrive ut antibiotika for alt mulig, vet du. Det er slike som deg som gjør at leger dessverre skriver ut for ofte. Anonym poster: fd770bd5ebdd0cfebe561d655db011bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå