Gå til innhold

Hjelp meg å komponere en sunn uke-meny!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Slanker'n

Jeg har lagt om livsstilen og spiser sunnere og trener mer. Trives kjempegodt med det, men trenger noen kreative tips til hva "ukemenyene" mine kan inneholde i ukene fremover. (Har på en måte blitt litt ensformig i det siste...)

Frokost

Lunsj

Middag

(Kvelds)

+ mellommåltider.

Gleder meg til å se hva deres kreative små hoder kan finne på. :klø: :idesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lunsj

Når det er litt varmt i været, synes jeg det er kjempegodt med smoothie. Kjør 1/2 - 1 godt moden banan, litt youghourt naturell og en håndfull frosne bringebær i hurtigmikser, tilsett isbiter og evt. litt melk dersom du synes det er tyktflytende. Bananen kan evt. erstattes med mer bær dersom du går på lav-GI-kur, eller synes det er for mange kalorier, men den bidrar med sødme, og jeg synes at en slik lunsj metter lenge.

På jobb er hummus en god lunsj. Hummus er en pure av kikerter og krydder, og det finnes mange oppskrifter på nett. Godt med litt brød, oliven, rå grønnsaker eller litt tykk youghurt naturell til.

De nye cottage cheese-begrene til Tine er ypperlige kjøp dersom du kjenner at blodsukkeret synker og at du bare MÅ ha mat. Det er en skikkelig proteinbombe som metter lenge.

Sånn - nå har jeg bidratt litt. Håper andre også har gode innspill!

mvh

Fløyel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Middag:

Sunn pølsegryte

Poteter, gulrøtter, kålrabi og purreløk kuttes i biter og has i en kasserolle. Fyll på med vann slik at alt såvidt er dekket. Bland ut 1 - 2 buljongbiter i litt varmt vann, som du har i kasserollen. Tilsett også litt salt og en del pepper. Kok dette en stund, ca 25 minutter. Kjøttpølser av merket Spis med 3% fett kuttes i biter og has i gryten. La dette putre i ca 10 minutter.

Hvis du er på streng diett og vil ha kontroll på kaloriene så beregner du én pølse til deg selv. Skjær denne i 4 store biter, så er det lettere å ha kontroll på hvor mye pølse du spiser. (Mange små biter er vanskeligere å beregne.)

Dette er både godt og lett - med masse grønnsaker. Husk at gulrøtter og kålrabi er lettere enn poteter, så beregn mengdene deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på slakern siden jul, her er noe av det jeg pleier å spise til middag

- Lakse burger www.godfisk.no

- Kylling bryst med stekt (fersk spinat)

- Omelett

- Lasagn, kan bruke kylling kjøttdeig

- Kylling/Tunfisk i pita (bland tunfisken med kesam og krydder fyll pitaen med tunfisk og salat)

- Gresk salat med biff strimler www.matprat.no

- Tomatsuppe

Kyllingbryst er jo kjempe sunt, så alt med det lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finner ikke de cottage cheese begrene noen steder jeg :(

Har sett dem i butikken, men ikke prøvd dem. Mener å ha hørt at det er veldig mye sukker i dem :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere finner denne i de store matvarebutikkenen iallefall (Meny og Ultra)

Og det stemmer, det er mye sukker i den!!

Hvorfor ikke lage deres egen variant og tilsette lettsyltetøy? Kjempe snadder! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag: Kylling i pita med hvitløksdressing av Kesam (den magreste varianten), og masse gode grønnskaer inni.

Salat med soltørkede tomater, fetaost og annen grønsake til, gjerne med skinke.

Wok med kyllingfilet, paprika, løk, sopp, gulrot ol. Gjerne med fersk ingefær og hvitløk oppi. Bruk soyasaus og evt søt chilisaus for smakens skyld.

Omelett med purre, skinke, sopp ++. Servers med grovt brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
http://www.tine.no/produkt/20112/

Men finner de jo ikke noe sted,begynner å bli irritert :-?

Jeg har kjøpt dem på Rimi. Men man kan jo like gjerne kjøpe et vanlig beger med Cottage Cheese og servere med syltetøy - det er jo det de nye begrene inneholder også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...