AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Jeg skal snart ut og reise i ett døgn sammenhengende, der de første 14 timene er våkentid. Jeg trenger jo selvsagt mat på denne turen, og det er der jeg trenger hjelp. Jeg har ingen mulighet til å ha maten nedkjølt, og jeg har en tendens til å ha en mage som rumler når den er litt tom og jeg kjeder meg. Jeg bør nok ha en del skikkelig mat i tillegg til noe jeg kan småspise om magen begynner å bråke. Er det noen her som har noen tips? Det er ikke snakk om sikkerhetskontroll på fly osv., så det er ikke noe problem. Ellers kan jeg nevne at jeg sannsynligvis får ordnet meg noe middag e.l. på slutten av 14-timers-perioden, da jeg har en veldig snill venn som sannsynligvis får "langet" noe til meg. Jeg holder også på å legge om livsstilen, så jeg forsøker å spise litt sunt, men ettersom dette definitivt er en engangsforeteelse er det ikke krise om jeg ikke bare spiser salat, for å sette det litt på spissen. Jeg har ikke termos, jeg liker ikke å ha masse "styr" rundt spisingen, og jeg kommer ikke til å kjøpe noe underveis. Forslag til mat, snacks, drikke (?), smarte løsninger på oppbevaring osv.? Anonym poster: d4e8953bfaee2f16786977e181b56ac7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Ja, bruk hodet selv. Du har vel laget deg en matpakke før?? Nøtter, smørbrød, OSV. Anonym poster: 4ffec599e010c3a83a117c892911d0b3 2
Pria Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Smør deg mat og kjøp matboks med kjøleelement. Fås i alle kjøkkenbutikker og Jernia etc. Små poser med nøtter etc. og litt sjokolade for å holde energien oppe- ikke snakk om store mengder.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Kokt egg er mettende og kan fungere som snacks Anonym poster: d867f3eca1f42e0bd6703e110ab15f76
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 Ja, bruk hodet selv. Du har vel laget deg en matpakke før?? Nøtter, smørbrød, OSV. Anonym poster: 4ffec599e010c3a83a117c892911d0b3 Sukk. Selvsagt måtte det komme. Jada, jeg har laget matpakke før. Men jeg mister så utrolig matlysten av å være ute og reise, så jeg vil helst slippe å sitte der med grovbrød med brunost på, fordi jeg ikke kom på noe bedre. Derfor spør jeg om andre har noen tips, det er ikke verre enn det. Nøtter må jeg nok definitivt vurdere (det er f.eks. noe jeg aldri hadde kommet på selv, fordi jeg aldri spiser det i hverdagen). Takk for tips til alle. Egg var også smart. TS Anonym poster: d4e8953bfaee2f16786977e181b56ac7 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Ta et bildesøk på bento eller bento box. De kan være dillete og altfor detaljerte noen av dem, men absolutt verdt en titt for inspirasjon mht. innhold. Anonym poster: d867f3eca1f42e0bd6703e110ab15f76
Gjest navnelapp Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 Kjøp ein pakke med store tortillas som du fyller med kremost, litt grønt, litt paprika og kanskje hummus. Ein annan kan vere med aioli/majones, skinke, basilikum og tomatar. Lag også ein dessertvariant, med brie, pærer skorne i båtar og kanskje litt fast marmelade, viss du har. Brett dei som tortillas, men lag dei tette i begge endar. Skjer skrått over med kniv, og pakk kvar del inn i alufolie. Pakk dei ståande opp i ein boks, med litt serviettar i mellom. Til drikke ville eg teke med ein god juice, til dømes blodappelsin, som er i sesong akkurat no. 3
Wonders Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 jeg har gjort dette jeg også ts. Jeg er ikke redd kald mat som en gang var varm, det er bare slik det er noen ganger. Og jeg har aldri blitt syk. Ostesmørbrød er godt. Som jeg lager hjemme selv. Så kapper jeg opp litt paprika og agurk som jeg har ved siden av. Jeg liker også kald pizza. Jeg liker også fyldige baguetter, slike man får fra Subway. Metter og smaker sinnsykt godt.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 Sukk. Selvsagt måtte det komme. Jada, jeg har laget matpakke før. Men jeg mister så utrolig matlysten av å være ute og reise, så jeg vil helst slippe å sitte der med grovbrød med brunost på, fordi jeg ikke kom på noe bedre. Derfor spør jeg om andre har noen tips, det er ikke verre enn det. Nøtter må jeg nok definitivt vurdere (det er f.eks. noe jeg aldri hadde kommet på selv, fordi jeg aldri spiser det i hverdagen). Takk for tips til alle. Egg var også smart. TS Anonym poster: d4e8953bfaee2f16786977e181b56ac7 Kanskje du trenger å lese mer om mat og kosthold? Da tror jeg ikke det å lage en liten matpakke blir et stort problem Jeg ville for eksempel hatt med meg egg, nøtter, avokado, ost og sjokolade, men siden jeg har lest meg opp om mat trenger jeg ikke starte en tråd på KG for å få hjelp til det Anonym poster: 4ffec599e010c3a83a117c892911d0b3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Og om du ikke engang kommer på nøtter som reisemat må jeg si du TRENGER å lære om mat Lykke til da! Anonym poster: 4ffec599e010c3a83a117c892911d0b3
Wonders Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 jeg hater nøtter, men jeg kan spise rosiner med yoghurt på. Min favorittbutikk på dette området er kirkeristen i oslo.
Nalaya Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 Slik de andre skriver : avokado, kokt egg, eggerøre, nøtter, tørket frukt, fruktsalat, kald pastasalat osv, osv.
Marissa Skrevet 19. februar 2013 #13 Skrevet 19. februar 2013 Hatting selger frosne pitabrød som blir veldig gode når de varmes (riktignok lyse, men for en dag er det sikkert greit). Gode å fylle med masse pålegg og grønnsaker, som paprika, salat, ost og skinke eller egg og tomat. Har ofte dette med på lengre reiser, og gleder meg alltid til å spise, pakk gjerne inn i aluminiumsfolie så alt holder seg på plass. Skrell og del opp grønnsaker til å ha med i en pose(zip-lok er genialt) eller en boks, kan evt lage dip ved siden av. Frukt kan deles opp på forhånd, så blir det mer fristende å spise. Anbefaler at du kjøper frugtposer på butikken som trekker luften ut slik at det blir vakum, da holder det seg frisk og blir ikke brunt. Koster ca 20 kr. Små beholdere fylt med havregryn, sukker og rosiner, ta med en liten melkekartong og hell over. Hvis du ikke har med termos men likevel har tilgang på varmtvann (tog eller ferge f.eks) kan du kjøpe rett i koppen begre med potetmos, nudler e.l og bare få tak i varmtvann. Mange ferger på lengre strekninger har også mikro stående utenfor kiosken fritt tilgjengelig, slik at du kan ta med mat og varme opp, f.eks gryterett eller pizza. Hvis du ikke ønsker å kjøpe matboks med fryseelement, så selges fryseelement i 2-4 pkn på Nille og Europris for en billig penge, legg dette i frysen dagen før, og ved siden av det du trenger å holde kaldt. Da får det en omvendt varmeflaskeeffekt, og maten holder seg lenger. Skal du reise samme strekning hjem igjen er det bare å låne fryseren der du er, så er det kaldt igjen over natten. Anbefaler ellers en stor, god vannflaske, gjerne med noen skiver sitron kuttet opp på forhånd til å ha i. Ellers er jeg glad i å ha med tyggis for å "freshe opp" litt i munnen på lang reise, spesielt dersom det ikke er så enkelt å få til tannpuss.
Citrus Skrevet 19. februar 2013 #14 Skrevet 19. februar 2013 Om vi skal ut å reise baker vi ofte horn med ost/skinke f.eks, ikke spesielt sunt nødvendigvis (kan lage sunn variant så klart) - synes det smaker godt kaldt, holder seg i romtemperatur, mettende og lettvint.
Gjest EryMax Skrevet 21. februar 2013 #15 Skrevet 21. februar 2013 Har nettopp vært på caravanferie, der hadde vi med hjemmebakte horn noen fylt med ost og skinke og noen med tacokjøttdeig og ost. Det var veldig godt.
Avalon Skrevet 22. februar 2013 #16 Skrevet 22. februar 2013 omelett er også en ting du kan ha med. Smaker ikke vondt om den er blitt kald.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2013 #17 Skrevet 4. mars 2013 Tusen takk for masse tips! Reisen ble en suksess, og maten hjalp absolutt på! ts Anonym poster: d4e8953bfaee2f16786977e181b56ac7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå