AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Jeg spør her fordi jeg har ingen anelse om hva som vil være det beste å gjøre akkurat nå. Så håper på noen tips og råd, og ikke kjeft. Langt innlegg, men trenger deres hjelp! Jeg har en hannhund som blir 2 år om noen måneder. I det siste har han blitt fryktelig aggressiv mot andre hunder. Han har vokst opp med å møte 4 andre hunder jevnlig fra han var liten, ca annenhver helg har de møttes og vi har også vært naboer en periode og møttes enda oftere. Han har vært i slåsskamp med den eldste (hannhund) to ganger og nå kan de ikke være sammen i det hele tatt for hunden min blir aggressiv. Han gikk godt med de 3 andre en lengre periode, men har lenge vært "tøffet" seg mot de to andre hannhundene også. Løper rundt og etter de med veldig høy hale, hevet hode osv. Rett før jul smalt han sammen med en av de andre hannhundene også, og det var nesten umulig å skille dem. Den andre hannhunden lå på rygg, pep og prøvde å gi seg, men min hund ga seg ikke. Så ut som om han ville drepe den andre rett og slett. Det var veldig skremmende. Så nå er han ikke med de 3 hannhundene mer. Den fjerde hunden er en tispe, og de har gått bra sammen. Men igår når vi skulle legge oss, tror jeg han mente hun hadde tatt plassen hans, for da ble han aggressiv med høy hale og hele den pakken mens han knurret. Jeg vurderer nå sterkt å kastrere han før dette blir en "vane". Noen synspunkter til dette? Ellers markerer han ekstremt mye når vi er ute, stikker av hvis han er løs (men det kan vel trenes på), og han blir veldig urolig og stressa når tispen vi møter jevlig har løpetid. Jeg har lest om kjemisk kastrering og synes det hørtes lurt ut å prøve først, men jeg har også lest at det kan gi kreft? Jeg har også lest at kirurgisk kastrering gir høyere fare før infeksjoner. Tror dere det vil hjelpe å kastrere hunden min? Jeg vet han er veldig ung, men jeg er redd denne atferden bare blir verre jo eldre han blir. Tips, råd, erfaringer tas imot! Anonym poster: c68456d1efcc046508d17cdd1d1f371c
MinniMiMy Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Vet du hva jeg råder deg til å kastrer han før han blir 2 år, for når han er 2 så er han "voksen" og den atferden han har nå, aggressiv og veldig dominant mot andre hunder til og med tispa! - Det er ikke bra og det kan bli værre(kan bli). Så hvis du velger og vente med og kastrere han til etter han er 2 år så kan atferden hans bli sånn som den er nå eller værre. Ett par familien min har en hannhund og de kastrerte han alt for sent, så han er dominant oven for ALLE hannhunder han møte og vil bare sloss med de. Og når det gjelder kjemisk eller kirurgisk så har jeg ikke vært borti kjemisk. Kastrerte hann hunden min ifjor, kirurgisk og såret grodde fort og helt fint! :-) Han måtte bare gå med skjerm i 2 uker var det vel, for at han ikke skal slikke på såret eller bite av stingene.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Råder deg også til kasterering så fort som mulig. Ikke helt sikkert oppførselen hans blir så mye bedre, men mest sannsynlig så vil han roe seg med markeringsbehovet sitt. Jeg kastererte min hannhund da han var 18 mnd, å det gikk helt fint. Såret grodde fort og ingen plager i ettertid. Men det kan lønne seg å bruke et for som er beregnet på kastererte hunder etterpå, pga at dem har lettere for å få urinveis trøbbel, krystaller i urinen. Min har ikke hatt dette problemet, å han er snart 9 år nå å fungerer kjempefint. Å for en lettelse å slippe det peset når tispene i nabolaget har løpetid Anonym poster: bef4b84b335e51950333116891f53357
Skywise Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 Spørsmålet er jo om denne atferden skyldes usikkerhet, andre mentale brister eller hormoner. Er det sistnevnte vil kastrering hjelpe, mens i de andre to tilfellene vil en kastrering ikke gjøre stort og kan i verste fall gjøre problemet verre. For min del høres det ut som han er usikker på grunn av atferden, eventuelt at den har vondt et sted, og at det er det som fremprovoserer den aggressive atferden. Hvordan takler dere situasjonen når han holder på slik som han gjorde når han mente tispa hadde tatt plassen hans? 1
Sugerøret Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Dessverre tror jeg ikke kastrering vil hjelpe.Om du har en usikker hund,så vil kastrering i værste fall gjøre han enda mer usikker. Hvilken rase er det snakk om? Noen raser har mer kjønns aggresjon .Samt din er i rett alder,2år og ikke valp,men nesten voksen Aggresjon mellom hunder del 1 Samme sak Og enda mer, samt noen fine tips
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #7 Skrevet 20. februar 2013 Takk for svar. Skal lese linkene du la ved Kårky. Hunden er en blanding mellom border collie, elghund og beagle. Slik jeg har oppfattet det, så er det ikke av frykt iallefall. Jeg kan prøve å forklare hvordan han oppfører seg. Før når de var ute sammen så løp han etter de på avstand, med veldig høy hale (ikke vifting med halen), veldig hevet hode, og hele hunden så "høyere" ut, så løp han rundt slik og fulgte med før han eventuelt da gikk til angrep. De andre hundene prøvde å skygge banen, gikk langt unna han med senket hale og de så mer ut som om de prøvde å gjøre seg små. Likevel angrep han de. Får ikke til å forklare det på en bedre måte desverre. Men ettersom at det ikke er noen garanti for at kastrering vil hjelpe mot at han er så aggressiv (som er det største problemet), kunne jeg tenkt meg å prøve kjemisk kastrering først. Derfor spør jeg her for å få flere meninger rundt dette. Jeg vet ikke hvordan en dyrlege vil svare meg på spørsmål om kastrering. Jeg føler at enten så er det veldig for kastering fordi de mener det er best uansett, eller at de er mot det fordi vi egentlig har en lov i Norge mot det (slik jeg har forstått det). Er så greit med ærlige meninger fra dere på KG Anonym poster: c68456d1efcc046508d17cdd1d1f371c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #8 Skrevet 20. februar 2013 For min del høres det ut som han er usikker på grunn av atferden, eventuelt at den har vondt et sted, og at det er det som fremprovoserer den aggressive atferden. Hvordan takler dere situasjonen når han holder på slik som han gjorde når han mente tispa hadde tatt plassen hans? Hvorfor tror du han har vondt noe sted? Han er full av liv og aldri aggressiv mot mennesker. Hvordan skal jeg isåfall finne ut hvor han har vondt? Når tispa prøvde å ta "hans" plass, måtte jeg rett og slett få hun til å gå ned. Jeg turte ikke å ta han med meg bort, eller ta på han. Ikke fordi jeg er redd han skal angripe meg, men fordi det har hendt en gang før at når han er i den "modusen", så har menneskelig innblanding(sånn prøve å fjerne han fysisk fra situasjonen) ført til at han begynner å angripe hunden han er sint på. Anonym poster: c68456d1efcc046508d17cdd1d1f371c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2013 #9 Skrevet 20. februar 2013 Min er kastrert, men dette fordi han var hyper hjemme. Nå er han rolig og fin, men er ganske dominant når vi treffer på andre hanner. Om det er fordi han har blitt voksen eller pga kastreringen aner jeg ikke (han var ti måneder da han ble kastrert). Anonym poster: 260ec842d2dd8a72736b30163d191b1e
Skywise Skrevet 20. februar 2013 #10 Skrevet 20. februar 2013 Hunder blir gjerne mer aggressive om de har vondt, så om aggressiviteten er noe som oppstår ganske plutselig, så kan det være en årsak at hunden har vondt. For å finne ut dette må man jo ta en full helsesjekk hos veterinær, men ettersom du sier at han ikke er aggressiv mot andre enn hunder og ellers er glad og lykkelig, så tror jeg ikke egentlig at dette er årsaken. Den oppførselen du beskriver er forresten typisk for usikre hunder som reagerer med å tøffe seg i stedet for å skygge unna. På mange hunder som oppfører seg slik så kan man også se at busten står på ryggen deres. Det som bekymrer meg mest er at den ikke gir seg når den andre hunden underkaster seg. Det er ikke egentlig normal atferd å bare fly på andre hunder som gjør seg små og er unnvikende, da dette er typisk dempende signaler. En annen ting er at du ikke har nok kontroll over ham til å avverge situasjonen. Egentlig burde han fjernes fra situasjonen når han viser slik oppførsel, i stedet lærer han at slik oppførsel er akseptabel og at han får det som han vil, fordi ikke bare den andre hunden, men dere også gir etter for kravene hans. Kjemisk kastrering eller chip er absolutt å anbefale før dere kastrerer ham kirurgisk. Da vil dere jo snart finne ut om atferden bedrer eller forverrer seg. Inntil da ville jeg trent på å avbryte denne oppførselen. Dere ser jo tegnene før det smeller, så vær i nærheten og fjern ham fra situasjonen med en gang dere ser at han begynner med denne atferden. Tren på å få ham til å akseptere at andre hunder er på hans plass, leker med hans ting osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå