Gå til innhold

"Vogndilla"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå risikerer jeg mange sinte damer her, men har man kanskje litt for god råd når man bytter ut vogner i hytt og pine i løpet av barnets første to leveår?

Hvis man har en god, solid vogn i utgangspunktet - hvorfor bytte? Er det en erstatning for alle klærne man ikke får kjøpt fordi man ikke har fått bikinikroppen enda?

Akk overflod! !

Anonym poster: 7781f5d6abaf12d39c8a9ee882f69053

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallooo..

Jeg må jo ha en vogn som passer til designervesken!

Kan ikke ha svart Chanel og grå Emmaljunga, liksom. :rolleyes:

Anonym poster: 7e37326f183f5635b168e47160e4eb42

• Liker 1
Skrevet

Er det vanlig å bytte ut vogna ofte? Det var nytt for meg. Hvor lenge har man en vogn da? Et par måneder?

Skrevet

Jeg heller skjønner ikke helt greia med vogndilla der de bytter vogn ofte. Vogn er dyrt! Da mine var små så hadde vi ei stødig kombivogn, og den ble brukt til vi gikk over til ei lita tralle (i den perioden at ungene gikk mest selv,men var greit å ha et alternativ på lengre turer som ikke tok så stor lagringsplass)

Skrevet

Er det vanlig å bytte ut vogna ofte? Det var nytt for meg. Hvor lenge har man en vogn da? Et par måneder?

Jada. Det er bare å sjekke diverse mammaforum. Dwt byttes titt og ofte til nyeste, råeste modell.

"Vogndilla" er også et ord som forekommer ofte.

Anonym poster: 10f5fb02cbcbc78992765f9b191cae12

Skrevet

Noen tar litt av har jeg sett... Vi hadde duovogn, og i toårsalderen byttet vi den ut med ei lettere trille som var tett nok til vinterbruk og lettere enn sportsvogna til duovogna vi hadde. Også hadde vi en liten trille til reiser og kjøpesenter osv. Altså - tre vogner, men den ene var i bruk fra barna var 6 mnd til 3 år. Mange som syntes vi hadde mange vogner den gangen. Men hvert til sitt bruk? Jeg ser noen bytter ut duovogna med en annen sportsvogn, og da lurer jeg litt på vitsen..?

Skrevet

Man får jo solgt den "gamle", så man trenger ikke ha veldig god råd. Å bytte vogn stadig vekk er definitivt et taps-prosjekt for de fleste, men likevel...

Jeg byttet vogn noen ganger fordi jeg innså at jeg hadde fullstendig feilvurdert behovet mitt, og jeg var uten førerkort, så vogna var fremkomstmiddelet til barnet, den var med over alt.

Anonym poster: 560481f2c5227b13c143f321309b6a81

• Liker 3
Skrevet

Man får jo solgt den "gamle", så man trenger ikke ha veldig god råd. Å bytte vogn stadig vekk er definitivt et taps-prosjekt for de fleste, men likevel...

Jeg byttet vogn noen ganger fordi jeg innså at jeg hadde fullstendig feilvurdert behovet mitt, og jeg var uten førerkort, så vogna var fremkomstmiddelet til barnet, den var med over alt.

Det føler jeg blir litt annerledes. Det er ikke så lett å vite hva som vil være beste vogn ut i fra behovet. Det er værre når det er bare fordi man har lyst på noe annet...

Skrevet

Apropos vogn... har en emmeljunga city cross som dessverre er fullstendig ubrukt, med lapper på og det hele. Den kostet nesten 8500 for et år siden.

Har lagt den ut på finn, og ei dame sa hun kunne hente den for 5, og argumenterte med at det er det den koster i Sverige. Jeg ba henne dra dit og handle vogn...

Skrevet

Apropos vogn... har en emmeljunga city cross som dessverre er fullstendig ubrukt, med lapper på og det hele. Den kostet nesten 8500 for et år siden.

Har lagt den ut på finn, og ei dame sa hun kunne hente den for 5, og argumenterte med at det er det den koster i Sverige. Jeg ba henne dra dit og handle vogn...

Hva har du lagt den ut for da? Trodde ikke de lå så lavt i pris i Sverige da. Har hørt priser opp mot 8000 med stelleveske, myggnett og regntrekk...

Ser du har mistet babyen din, beklager :-(

Skrevet

Nei, for det man betaler imellom er ikke penger??? Skal le dersom det er de samme folka som har vogndilla, som ikke har råd til å jobbe mindre for at ungen skal være mindre i bhg. Hvis man ikke har "veldig god råd", så er det vel direkte dumskap å ha vogndilla.

Så til mine innrømmelser: har ei gammel vogn kjøpt for 300 kr stående hos besteforeldre. Dit må vi fly, så å leie prampakk er like dyrt.

Har arva ei trille, den kommer til å havne på dynga. Den er det ikke en gang verd å selge vidre.

Kjøpte ei brukt emmaljunga duo som "hovedvogn", men og har en gammel quinny med tre hjul som står i bilen, kjøpt for 300 kr.

Skrevet

Hva har du lagt den ut for da? Trodde ikke de lå så lavt i pris i Sverige da. Har hørt priser opp mot 8000 med stelleveske, myggnett og regntrekk...

Ser du har mistet babyen din, beklager :-(

Følger med regntrekk. Vi betalte ganske nøyaktig 8395. Den helvetes kvitteringen ligger selvsagt et sted i flyttelasset. Har lagt den ut til syv, men tar til takke med 6500. Blir for tøft å bruke akkurat den vogna, så skulle vi komme i lykkelige omstendigheter igjen blir det å kjøpe ny.

Er egentlig ikke så nøye for meg dette med vogn. Brukte nesten bare bæresele til storesøster.

Skrevet

Følger med regntrekk. Vi betalte ganske nøyaktig 8395. Den helvetes kvitteringen ligger selvsagt et sted i flyttelasset. Har lagt den ut til syv, men tar til takke med 6500. Blir for tøft å bruke akkurat den vogna, så skulle vi komme i lykkelige omstendigheter igjen blir det å kjøpe ny.

Er egentlig ikke så nøye for meg dette med vogn. Brukte nesten bare bæresele til storesøster.

Syns det er en realistisk sum i hvertfall.

• Liker 3
Skrevet

Mange av de jeg vet om med skikkelig "vogndilla" kjøper vognen ny fra utenlandsk nettbutikk, og selger den til omtrent samme pris brukt som de betalte for den ny, og går dermed ikke noe særlig i minus. Mange vogner er veldig ettertraktede på bruktmarkedet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper jeg kommer til å bli sånn som har lyst på flere vogner, for de er jo pene, men jeg kommer nok aldri til å realisere det. For det er ikke poeng å drive å bytte vogner flere ganger i året. Jeg husker jo ikke hvordan det var når jeg var liten, men jeg har yngre søsken, som nå er i alderen 4 til 12 år. Det var samme vogn brukt til eldstemann og til yngstemann, som hovedvogn. Så hadde foreldrene mine ei gammel som mine søskenbarn hadde når de var små (de er på min alder, så nå er de fra 18 til 23 år), som ble brukt på kort tur til lekeplassen, på kjøpesenter o.l. Så min far og stemor hadde totalt 3 vogner til 3 barn over flere år (de samme vognene).

Hvis du kjøper ei god vogn, som gjerne koster litt, så ser jeg ikke poenget å bytte den ut når den er helt fin og brukbar. Ser det at noen kan feilvurdere behovet og må derfor bytte ut, men de som bytter fordi de har sååå lyst på ei ny vogn?

• Liker 1
Skrevet

Men hvor lang tid tar det før vognene blir utslitte da? Tenker på de som bruker samme vogna til alle barna....

Anonym poster: 58a3480d5d4c25166912f58bd13fe443

Skrevet

Men hvor lang tid tar det før vognene blir utslitte da? Tenker på de som bruker samme vogna til alle barna....

Anonym poster: 58a3480d5d4c25166912f58bd13fe443

Det spørs på både kvalitet, bruk og vedlikehold. Duovogna vi hadde har blitt brukt til to og er like pen. Det handler om å ikke la vogna stå ute i vær og vind unødvendig, vaske den fra tid til annen og å smøre ledd og fett inni hjulene.

Skrevet

Hvis du kjøper ei god vogn, som gjerne koster litt, så ser jeg ikke poenget å bytte den ut når den er helt fin og brukbar. Ser det at noen kan feilvurdere behovet og må derfor bytte ut, men de som bytter fordi de har sååå lyst på ei ny vogn?

Det blir vel det samme som de som kjøper nye sko fordi de har så himla lyst på, eller ny kjole fordi de har så himla lyst på. Det er veldig mange i dette landet som handler det meste basert på lyst og ikke nødvendigvis behov, hvorfor er det så mye verre om det er barnevogn de kjøper?

Jeg har hatt mange vogner. Først fordi jeg feilvurderte behovene (kjøpte en skikkelig tung og fæl vogn) og deretter fordi behovet har forandret seg etterhvert som barnet mitt har vokst. Først var det veldig viktig for meg å kunne ha ham mot meg, nå er det viktigere at vogna er lettmanøverert. Jeg hadde nok også klart meg med bare én vogn dersom jeg hadde bil eller bodde et sted med bedre kollektivtilbud.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...