Tolly Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Ettåringen her har ekstremt sterk vilje. Eneste måten og få gjennomført tannpuss vil være at vi er to som holder henne. Jeg fikk tilfeldigvis en grundig kikk i munnen hennes i dag, og jeg er bekymret.. Hvordan gjør dere det? Hvor ofte? Begynte det med tvang og gikk over til frivillighet eller hva? Finnes det noe alternativ til holding og tvang?
hjertetihånden Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Å vi prøvde mange gode råd gitt. Både at barnet fikk leke med tannbørsten, at hun fikk prøve selv, at vi pusset våre tenner samtidig med henne.... Nei, det endte med tvang. Hun lå på fanget med ene armen bak på ryggen til en av oss og vi med godt grep om den andre. Det er klart at tannpussen ikke ble like lang og tilfredsstillende, men vi fikk i hvertfall pusset tenner! Hun er ni år nå og har ikke tatt noen skade av dette Hun pusser tenner selv og har aldri hatt hull. 3
Tolly Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2013 Ah, takk! Vi har også prøvd engasjerende eventyr, ekstatiske gledesrop, leke med tannbørsten osv. Særlig hvor det nyttet!
hjertetihånden Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Jeg blir sikkert halshugget for dette, men jeg har hatt barn lenge nok til å se hva som bare må gjøres og hva som ikke er så farlig. Jeg tror f.eks. at de klarer å sitte rolig på stolen mens de spiser når de er 15, jeg tror også at de har flyttet ut av min seng når de er 15. Pusse tenner der i mot, det må gjøres. Hygiene er ikke noe som nødvendigvis kommer av seg selv. 3
Chloe- Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 Jeg blir sikkert halshugget for dette, men jeg har hatt barn lenge nok til å se hva som bare må gjøres og hva som ikke er så farlig. Jeg tror f.eks. at de klarer å sitte rolig på stolen mens de spiser når de er 15, jeg tror også at de har flyttet ut av min seng når de er 15. Pusse tenner der i mot, det må gjøres. Hygiene er ikke noe som nødvendigvis kommer av seg selv. 15år? Ja, jeg håper de kan pusse tenna sine selv innen den tid. 3
skruf Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Tannpuss er en av de få tingene jeg virkelig trumfer igjennom og ikke gir etter. Har vært mange runder med trass, tvang og bæljing etter å ha prøvd med gode ord, smarte triks, sang og eventyr. Når det ikke går med det gode så ble det å holde fast og pusse likevel, morgen og kveld. Slitsomt for både små og store, men tannpussen er så viktig. 3
hjertetihånden Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 15år? Ja, jeg håper de kan pusse tenna sine selv innen den tid. Men litt sent kanskje? ;-) Dessverre er det jo noen som aldri lærer god hygiene da, og det er det som var litt av poenget mitt. Det er ikke en kamp som bør utsettes ;-)
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 Men litt sent kanskje? ;-) Det anbefales jo at foreldrene pusser tennene til ungene er minst 12. Jeg er enig med deg ang. tannpuss. Det føles litt brutalt når jeg holder barnet mitt fast og pusser tennene hans, men jeg vet så alt for godt hva dårlig tannhygiene i barndomen kan føre til, det er jeg mest "bitter" på foreldrene mine for er at de ikke la ned skikkelig innsats i å lære meg dette.. Snakket med helsesøster om dette på 2-årskontrollen og hun sa det er mange av oss som er født på 80- og 90-tallet som har hatt dårlig tannhygiene som barn fordi trenden var "myk" oppdragelse. Anonym poster: 428bfb5474bb1eb54b8f4fb8653c8afc
hjertetihånden Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 Noen må kanskje ha hjelp til de er så store, men jeg finner det litt unaturlig å skulle pusse tennene på bonusdatteren min på snart 12... Så lenge tannlegen syns det ser bra ut, hun bruker god tid på pussen, og ingen hull, tenker jeg det er bra. Seksåringen trener selv hver dag, mens jeg ser på. Annenhver dag pusser jeg etterpå. God tannhygiene er viktig! Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet, men var minste av fire og fikk ikke den "myke" oppdragelsen. Hadde mitt første hull da jeg gikk gravid da jeg var 23.
Gjest Anette Skrevet 18. juni 2013 #10 Skrevet 18. juni 2013 Her begynte vi med å la de leke med tannbørsten fra før de fikk tenner, og å pusse selv da. Når det ble nødvendig med tannpuss, fikk de lov å pusse selv først, mot at en av oss pusset etterpå. Det har fungert fint med de to eldste, som nå er 4 og snart 6, men med minstemann er det et stort slit. Eneste som fungerer er at vi faktisk er to stk som holder han!
Ciara Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Tvang her også, veldig lenge. Men plutselig, da han var drøye to år, begynte han å like å pusse tenner. Jeg tenker som dere andre: Det er fint å prøve å gjøre tannpuss gøy, men går det ikke må man nesten bare holde ungen og pusse.
Tralla la Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Her i huset funket det å la barnet "pusse" mine tenner samtidig som jeg pusset hennes. Vi har hatt suksess med samme oppskrift om hun f.eks. nekter å vaske håret når hun bader. Om hun fikk lov til å "vaske" mitt hår, var det plutselig greit at jeg vasket hennes. Man ble litt våt, men det var bare gøy for begge to. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Tvang her også, veldig lenge. Men plutselig, da han var drøye to år, begynte han å like å pusse tenner. Jeg tenker som dere andre: Det er fint å prøve å gjøre tannpuss gøy, men går det ikke må man nesten bare holde ungen og pusse. Tanken har ikke slått deg/dere at trassen er pga smerter ved tannpuss? Tennene kommer ofte på løpende bånd, og noen bruker lang tid på å få frem tennene, og det kan være ømt i gommen lenge! Kanskje det gikk over med tvang da han var 2 pga at da var tennene fremme? Anonymous poster hash: 7346e...ff5 1
Ciara Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 Tanken har ikke slått deg/dere at trassen er pga smerter ved tannpuss? Tennene kommer ofte på løpende bånd, og noen bruker lang tid på å få frem tennene, og det kan være ømt i gommen lenge! Kanskje det gikk over med tvang da han var 2 pga at da var tennene fremme?Anonymous poster hash: 7346e...ff5 Nei, den tanken har ikke slått meg. Jeg vet når alle tennene hans var på vei, og det har ingen sammenheng i det hele tatt. Men hva om så var, forresten? Skal man la være å pusse tennene fordi nye tenner er underveis? 2
Hedda-78 Skrevet 18. juni 2013 #15 Skrevet 18. juni 2013 Hos oss har det gått i perioder. Noen perioder går det helt fint, andre perioder er det full baluba. Vi prøver alltid først med sang, tull og tøys, men virker ikke det innen rimelig tid, så er det tvang. Mitt tvangstriks på de minste, når du virkelig må ta fram den strenge metoden, er å legge barnet på rygg på gulvet. Så setter du deg slik at du har barnets hode mellom lårene dine, og bena dine på hver side av barnet, over armene som da blir låst fast. Det er rimelig hjerteskjærende, men det varer i nøyaktig tre minutter. De dagene det går fint pusser vi nøye og grundig, men de dagene det ikke går så fint, pusser vi ikke fullt så grundig. Men pusse, det skal vi.
Raven Emerald Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 Vår var også negativt innstilt til tannbørsten i starten, men hun fikk egen tannbørste til å holde i, vi "pusset" litt på tunga, og var veldig forsiktige på grunn av nye tenner. Det funket greit etter en periode med krangling og tvang. Vi pusset heller ikke lenge om gangen i starten, vi brukte en del tid på å venne henne til tannbørsten. Etter at vi var ferdige, tok jeg vann på tannbørsten, og lot henne få "drikke" tre ganger, hvor vi telte veeeeldig nøye. Nå er hun veldig samarbeidsvillig, gaper høyt, og legger hodet bakover så jeg kommer til, når jeg sier vi skal pusse "oppe-tennene". Men at det funket på vår, betyr ikke at det funker på andre. Noen barn må tvinges, og det er helt greit.
Gjest Keikolina Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Jeg var så bekymret for dette at jeg fikk tannlegetime til sønnen min som da enda ikke var fylt 2 år. Der fikk jeg bra tips. Så er dere bekymret for tannpussen og tennene er det jo bare å få en tannlegetime.
Gjest Maman Skrevet 20. juni 2013 #18 Skrevet 20. juni 2013 Har måttet bruke tvang i perioder, men når hun skjønner at hun ikke har noe valg så har hun gitt etter. Hun er imidlertid veldig glad i å gjøre ting selv, så hun pleier å holde tannbørsten sammen med meg når vi pusser. Synger også en sang -Det blir ikke hull i en tann som er ren ... Når sangen er ferdig, er vi ferdige å pusse.
Lou Salome Skrevet 20. juni 2013 #19 Skrevet 20. juni 2013 Har brukt tvang, men det som hjalp, var når hun fikk se en litt yngre venninne satt på fanget til moren sin og gapte og lot seg pusse så fint som bare det. Da skulle hun være like flink, så det fungerte noen uker. Ellers leter vi etter all maten hun har spist den dagen: "Oj, her var det brødskive med leverpostei, finner vi noe suppe?" Funker noen ganger. Ellers tvang, og lokke med fluortablett som belønning, og synge puss puss så får du en suss, og av og til gir vi opp og hun tygger på tannbørsten selv. Oftere og oftere går det greit med en rask puss, så det er bare å holde ut. Tre-fire minutter har vi aldri klart, men vi forsøker å komme rundt, det vil si pusse tre sider oppe og nede. da er vi fornøyde.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2013 #20 Skrevet 20. juni 2013 Her har vi måttet ty til elektrisk tannbørste. Tannlegen sa det var helt greit. Gutten er 1,5 og NEKTER tannpuss. Han stritter imot med hele seg (dytter bort med armer og bein, kniper igjen munnen hardt og rister/snur på hodet). Prøver stadig vekk å tulle og le, og gjøre tannpussen morro - men nei..ender ofte med tvang. Det er mye enklere å pusse med elektrisk. Man trenger bare konsentrere seg om å treffe tennene, så pusser det selv... I tillegg holder han en vanlig tannbørste selv som gan får pusse seg selv/meg med, akkurat som han vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå