Gjest Embla s Skrevet 21. mars 2004 #1 Del Skrevet 21. mars 2004 Hvilke rutiner har du? Hvilke "lure tricks" har du? I det hele tatt - hvordan organiserer du husarbeidet slik at det ser nogenlunde bra ut? (og uten å slite deg fordervet..) Hva prioriterer du? Hvor ofte gjør du hva? Hvilke områder gir du blaffen i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. mars 2004 #2 Del Skrevet 21. mars 2004 Alle gulv støvsuges og vaskes, og badet vaskes en gang i uken, kjøkkengulvet kostes daglig pga smuler, men det er kjapt gjort. Håndduker skiftes hver uke, sengetøy annenhver uke. Klesvask hver helg. Rydding gjør vi litt her og der, når det trengs. Det er stort sett ryddig hele tiden, men det hender jo vi må ta i et ekstra tak. Vi har en fast vaskedag i uken, søndag, som fungerer utmerket. Det er vel det beste "trikset" vi har. Da holdes leiligheten ryddig og ren uten strev og mas, begge vet hva som skal gjøres og når, og vi deler på alt. Vi prioriterer ikke vindusvasking og støvtørking, tror vi har tørket støv kanskje 4-5 ganger på de 4 årene vi har bodd her. Det orker vi rett og slett ikke, og legger ikke merke til støv likevel. Livet er for kort til å springe rundt med en støvklut flere dager i uken. Vindusvasking gjør vi kanskje en gang i året, hvis vi tilfeldigvis kommer på det, det er heller ingen prioritering. De ser utrolig nok rene ut uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. mars 2004 #3 Del Skrevet 21. mars 2004 Akkurat nå er det ikke organisert i det hele tatt. Har de faste sengetøys-rutinene og vasker klær hver dag. Ellers blir det litt tilfeldig. Prøver å vaske/rydde litt på kjøkkenet mens jeg venter på at potetene skal koke ferdig og sånt. Mao. bruke dødtid. Prøver å tvinge meg opp av sofaen hvis det er en lang reklamepause, for å sette på en vaskemaskin, rydde ut av oppvaskmaskinen o.l. Gulvet vaskes sjelden, men støvsuges og moppes jevnlig. Ellers er vi flinke til å rydde og vaske fort-fort når vi får besøk :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 21. mars 2004 #4 Del Skrevet 21. mars 2004 Ellers er vi flinke til å rydde og vaske fort-fort når vi får besøk :oops: Akkurat det er en nyttig og bra egenskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 21. mars 2004 #5 Del Skrevet 21. mars 2004 Det er også en fordel og ha renhold i tankene når man innreder, og sørge for å ha plass til bøker, blader og småting slik at det ikke havner overalt. Ett eksempel på dette er en stor bolle eller ett fat i gangen til bil- og husnøkler og kjøp en stor skittentøykurv eller to mindre så det ikke flyter over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Windy Skrevet 21. mars 2004 #6 Del Skrevet 21. mars 2004 Finnes ikke organisering... hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 21. mars 2004 #7 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg forsøker meg som FLyBaby (se vår tråd om FlyLady) så vi gjør alt så en liten, men effektiv, innsats hver dag. Jeg prioriterer i all hovedsak klesvasken, fordi den tar sånn plass. Plass på badet når det er skittent, plass på stua når det tørker (vi har dessverre ikke noen mulighet til å tørke klær ute) og enda me plass på stua frem til det blir lagt sammen og lagt bort. Derfor synes jeg det er viktig å ta litt tid til klesvasken hver dag, så det ikke flyter over. Min samboer prioriterer oppvasken, så det ikke flyter over på kjøkkenet heller. Og ellers så forsøker vi å gjennomføre FlyLady sine små daglige oppgaver, og rydder litt i "ukens sone". Dette fungerer faktisk ganske bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 21. mars 2004 #8 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg organiserer ikke så mye, det meste er impulssstyrt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 21. mars 2004 #9 Del Skrevet 21. mars 2004 Jeg har en dame som vasker annenhver uke. Før hun kommer så rydder jeg - rekker egentlig ikke å rote så mye i dagene mellom. Bortsett fra det gjør jeg egentlig fint lite. Har vaskemaskon og oppvaskmaskin så de brukes litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2004 #10 Del Skrevet 22. mars 2004 Vi prøver å ha det stort sett ryddig. Inkludert klær som i prinsippet ikke skal flyte på soverommet. Oppvasken tas minimum annehver dag, helst hver dag. Det betyr at husvask egentlig går på en halvtimes-times tid, så sant det er ryddet på forhånd. "Husvask" hos oss er: Støvtørking i alle rom Ta ut gamle aviser Skifte på sengetøy Badet - do, dusj, vask, speil, gulv og sluk Kjøkken - oppvask, vask av benker, gulvvask Alle andre rom så swiffrer vi Når det gjelder klesvask, så har vi vaskekjeller, og vasker den dagen det er eldig på listen. Prøver alltid å få torsdag eller fredag. Da blir husvasken tatt den dagen, for da tar vi tepper og badematter og sånn, og jeg er så glad i at det er rent overalt samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzie Skrevet 22. mars 2004 #11 Del Skrevet 22. mars 2004 Som MAlama jobber jeg forsøksvis etter Fly Lady systemet med små ryddeoppgaver hver dag. Har også nesten konkludert at med en rydde-/vaskeinnsats på rundt en halvtime hver dag nesten gjør den store ukevasken unødvendig. Men støvsugern må frem av og til da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 22. mars 2004 #12 Del Skrevet 22. mars 2004 Organ-hæ? Nei.. skal vi se.. Stue, kjøkken, gang, bad og soverom blir vasket og ryddet av meg, hver uke og 2.etg med gjesterom blir vasket/ryddet etter behov. Prøver å holde det sånn nogenlunde ryddig.. Ikke alltid like lett når man er ekstremt rotete! Samboern vasker klær.. Oppvaskmaskinen blir fylt/tømt hele tiden. HATER at det står møkkete kopper over alt. Håndklær byttes vel egentlig hver dag... Sengeklær når vi kommer på det. Helst hver 14. dag, men det har hendt at det har gått 3 uker mellom :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 24. mars 2004 #13 Del Skrevet 24. mars 2004 Vasker og støvsuger en gang i uken helst på tordag kveld. Skifter sengetøy 2.hver uke. Ellers så rydder jeg når jeg synes det trengs. Er ikke ekstremt ryddig av meg, livet er for kort ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. mars 2004 #14 Del Skrevet 24. mars 2004 Jeg er også FlyBaby, og det fungerer glimrende Ellers bor vi så mange sammen at vi rett og slett MÅ plukke opp etter oss etterhvert (klær, post/reklamerot, skittne tallerker osv), og det er vel kanskje det viktigeste. Når man ikke slenger ting rundt seg blir det heller ikke rotete, og det skal lite til for å vaske når det først er ryddig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 25. mars 2004 #15 Del Skrevet 25. mars 2004 Mitt triks er å ha ryddige flater. Dvs. ingenting som flyter på gulv, bord eller benker. Da er det nemlig kjempeenkelt å både tørke støv og vaske! Ting som flyter ryddes hver dag til faste plasser. F.eks. diverse post i en skuff, aviser som skal leses bedre i aviskurven osv. osv. Utfordringen blir selvsagt når det har gått en stund uten at jeg har ryddet i skuffer og skap hvor jeg plasserer ting når jeg kjapt rydder mine "flater". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøste Skrevet 25. mars 2004 #16 Del Skrevet 25. mars 2004 Har det stort sett ryddi vær dag ,vasker tøy mitt i uka gjør rent vær fredag støvsuger gjør jeg nesten vær dag på grun av at vi har katter som snuss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå