AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Jeg skal ned noen kilo og tenkte at det å begrense matinntaket noe ville være en god start. Har forsøkt å drikke et stort glass vann før hvert måltid, men føler liksom ikke at det hjelper stort. Det verste jeg vet er å kjenne at jeg er sulten, så da spiser jeg til jeg er mett og det kan av og til bli litt eller mye mer enn jeg bør...... Noen som har et par tips? Anonym poster: 4b05f05737fbbf86d29ce4fcdb596295
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Du kjøper inn bananer og tar en ti minutter før hvert måltid. Da spiser du ikke halvparten av hva du ville ha spist ellers heller.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Takk for tipset, men jeg liker ikke bananer :-( Noe annet som kan fungere på samme måte? Anonym poster: 4b05f05737fbbf86d29ce4fcdb596295
Redbull Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Spis seeeeent, nyt maten, ikke gaffle den i deg.
regine Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 Ikke vent med å spise til du virkelig er utsulta! jeg hater igrunn og å være sulten, og når jeg er helt utsulta spiser jeg garantert for mye, fordi jeg spiser for fort. Så spis heller litt før du egentlig tenker at du trenger det - for å unngå å være veldig, veldig sulten. Forsyn deg med litt mindre enn du tror du trenger og spis sakte. Stopp opp og tenk og vent! før du tar en porsjon til - det tar tid for magen å kjenne at den egentlig er full. Og er man veeeeldig sulten og spiser fort - ja da kjenner man ikke mettheten før man er sprengmett. I bunn og grunn handler det mye om bevissthet rundt hvordan du putter i deg maten. Og det tar litt tid å venne seg til nye måter å gjøre ting på, men det går an! om jeg ikke er helt i mål - så er jeg mye flinkere til ikke å kaste meg over en gigaporsjon med mat for å spise til jeg sprekker...... 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #6 Skrevet 19. februar 2013 Jeg drikker vann mellom bitene, bare en slurk, men det fører til at jeg spiser sakte, og jeg har helt sluttet å spise for mye. Jeg var av typen som kasta i meg mest mulig mat så fort som mulig under et måltid, men nå kjenner jeg metthetsfølelsen før jeg har rukket å få i meg for myemat. Legg ned gaffel/kniv/skje etter hver bit du har tatt, tygg godt, ta en liten slurk vann og så en ny bit. Anonym poster: 66491ed0a9296ead8b49aea1eceff5c4
WinterDawn Skrevet 19. februar 2013 #7 Skrevet 19. februar 2013 Spis lett før trening, og vent med den tunge middagen til etterpå. Etter trening klarer jeg ikke spise mer enn halvparten jeg ville spist før.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #8 Skrevet 19. februar 2013 Kanskje du bør vurdere glucomannan? Det er et fiber som utvider seg i magen og gjør deg mer mett. http://www.iherb.com/Now-Foods-Glucomannan-575-mg-180-Capsules/6673 Funker på meg. Anonym poster: d48696f48fb13b7ec94976494d8e20eb
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 19. februar 2013 #9 Skrevet 19. februar 2013 (endret) Sorry, jeg har ingen tro på at å spise en banan før et måltid har noen konkret effekt. Man spiser kanskje mindre posjoner, men man legger til ganske mye kcal. En banan inneholder ca 100 kcal, så der tror jeg nok vinninga går opp i spinninga rett og slett. Konkrete råd til å spise mindre posjoner som fungerer for meg: 1. Spis middag av frokosttallerken. Det ser ut som en middagsposjon, men det er mindre. 2. Bruk mindre glass til melk, juice, saft og brus, og bruk større glass til vann 3. Spis SAKTE, prøv å venn deg til å tygge maten ordentlig før du svelger. 4. Ha ALLTID en diger salat ved siden av hovedmåltidet, og fyll minst 50% av tallerkenen med salat. 5. Forsyn deg kun 1 gang. Hvis du virkelig har lyst på en posjon til kan du selvfølgelig unne deg det - men prøv å vent i tjue minutter før du forsyner deg på nytt, på den måten får maten synket litt, og du kjenner lettere hvor mett du er. 6. Hvis du virkelig har lyst på en ekstra posjon, men ikke orker å vente tjue minutter, forsyn deg kun med salaten, så mye du vil Edit: skrivefeil! Endret 19. februar 2013 av Kevlarsjäl 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #10 Skrevet 19. februar 2013 Spis lett før trening, og vent med den tunge middagen til etterpå. Etter trening klarer jeg ikke spise mer enn halvparten jeg ville spist før. Jeg er omvendt, får enorm apetitt etter trening! Huff! Anonym poster: 86c90c8b80336c4b8cc021a257db3503
KaDust Skrevet 19. februar 2013 #11 Skrevet 19. februar 2013 Spis ofte så du ikke blir veldig sulten, spis av mindre tallerkner og del maten opp i flere biter. På den måten "lurer" du kroppen og hjernen til å tro at det er mer mat enn det egentlig er og du blir like tilfreds som ellers. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 19. februar 2013 #12 Skrevet 19. februar 2013 (endret) Jeg så forresten et foredrag om matvaner, og lærte der at vi spiser det vi har bestemt oss for å spise. Jeg regner med mange av oss har vært på butikken og tenkt "hvor mange tortillalefser kommer jeg til å spise? Kanskje 3?" og da ender det opp med at vi spiser 3 lefser, selv om vi var mett etter halvannen. Det er nemlig slik at det er to ting som gjør oss mette: Maten OG vanen. Vi blir mette av ideen om at vi har spist samme posjonsstørrelse som vi pleier å gjøre. Du ser jo det på folk som går fra å spise 4 brødskiver til frokost til å spise 2. De er supersultne, helt til vanen om å spise 2 brødskiver setter seg, da er de like mette etter 2 brødskiver som de pleide å være etter å ha spist 4. Dette ble kanskje litt rotete forklart, men det er verdt å merke seg at man kan lure hjernen til å bli mett av mindre posjoner ved å forandre matvanene sine. Endret 19. februar 2013 av Kevlarsjäl 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #13 Skrevet 19. februar 2013 -spis all mat med kniv og gaffel, og legg ned bestikket etter hver bit. Ja, også brødskivene! -bruk tid på å tilberede mat som du har lyst til å spise. Gjør lunsjen apetittvekkende! Anonym poster: 4c0c9942c5f6ac73522ae3d926c2114c
caskerette Skrevet 19. februar 2013 #14 Skrevet 19. februar 2013 Sett på kaffe før måltidet så har du den klar til du er ferdig med å spise. Nyt en kopp ettermåltids-kaffe i ro og fred.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #15 Skrevet 19. februar 2013 Ikke kjøp fristelser, og ikke lag masse mat. Hvis du vet at du ikke bør spise mer enn en lite neve ris, ikke lag 4 dl, lag en liten neve. Gå forbi fristelsene i butikken. Man kan ikke kaste i seg noe som ikke er der. Er du mer sulten, drikk et stort glass vann. Anonym poster: 1a095c30a0f8b970244b5b636cf524f6 1
KaDust Skrevet 19. februar 2013 #16 Skrevet 19. februar 2013 Et annet tips jeg kom på: Drikk masse vann gjennom hele dagen. Kroppen viser sult når den egentlig bare er litt dehydrert, så ved å drikke ofte slipper du falsk sultfølelse. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #17 Skrevet 19. februar 2013 Du kjøper inn bananer og tar en ti minutter før hvert måltid. Da spiser du ikke halvparten av hva du ville ha spist ellers heller. Gratulerer, du vant nettopp prisen for det mest dustete rådet jeg noen gang har lest på et kostholds- og treningsforum! Er ikke imot bananer, altså, men å spise en banan før hvert måltid for å redusere sultfølelse, ja, hva skal man si... Ellers har jeg tro på det gode gamle rådet Just do it. Eller Don't do it i dette tilfelle. Om det finnes en utenforliggende årsak til at du overspiser, ville jeg heller fokusert på den. Ikke begynn med kniv og gaffel, spis bananer eller mange andre rare ting. Signerer forresten Kevlarsjäl, hun ga fornuftige råd. Anonym poster: 69cdf65fc43e81a432fcc9e1f819bcd7 1
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2013 #18 Skrevet 19. februar 2013 Gratulerer, du vant nettopp prisen for det mest dustete rådet jeg noen gang har lest på et kostholds- og treningsforum! Er ikke imot bananer, altså, men å spise en banan før hvert måltid for å redusere sultfølelse, ja, hva skal man si... Ellers har jeg tro på det gode gamle rådet Just do it. Eller Don't do it i dette tilfelle. Om det finnes en utenforliggende årsak til at du overspiser, ville jeg heller fokusert på den. Ikke begynn med kniv og gaffel, spis bananer eller mange andre rare ting. Signerer forresten Kevlarsjäl, hun ga fornuftige råd. Anonym poster: 69cdf65fc43e81a432fcc9e1f819bcd7 Vel, det er det jeg gjør for å redusere sultfølelsen.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #19 Skrevet 19. februar 2013 Vel, det er det jeg gjør for å redusere sultfølelsen. Fungerer det? Det vil si er det sånn at du klarer å spise mindre av det - på sikt? Anonym poster: 69cdf65fc43e81a432fcc9e1f819bcd7
momo Skrevet 19. februar 2013 #20 Skrevet 19. februar 2013 Spis masse grønnsaker, så får du følelsen av å spise mye mat. Middagen min i dag, 200 g kyllingkjøttdeig, masse sopp, brokkoli, paprika, tomat og krydder. Alt stekes sammen, fyller opp en middagstallerken. Og man blir god og mett på lite kalorier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå