Luux Skrevet 19. februar 2013 #1 Skrevet 19. februar 2013 Jeg har et speilreflekskamera, men er rett og slett elendig bak kameraet. Kan ingenting om hvordan jeg bør stille det inn utifra hva jeg skal ta bilde av og hvilke forhold det er. Jeg har så lyst til å bli flinkere til å ta bilder og kunne tenkt meg å lære om bilderedigering også. Skulle rett og slett vært på et fotokurs eller noe sånn. Noen som har tips til kurs i Oslo om det finnes? Eventuelt andre forslag til hvordan man kan bli flinkere?
Gjest made4u Skrevet 19. februar 2013 #2 Skrevet 19. februar 2013 Utrolig spennende interesse du har blitt nysgjerrig på nå, om du er kreativ så har du uendelige muligheter til å kunne uttrykke deg via bilder - det er rett og slett utsøkte kunstverk noen av bildene de beste fotografene kan vise frem. Selv er jeg en uerfaren amatør sammenlignet med de beste fotografene jeg beundrer stort, men jeg er nysgjerrig på fotofaget og dess mer jeg lærer meg jo mer fascinerende er det hele - og jeg ser flere og flere muligheter og utvikler meg hele tiden. Det er kjempespennende!! Sende meg en privat melding med en e-mail adresse så skal jeg sende deg noen PDF-filer med grunnleggende fotokunnskaper som er de første du må lære deg, det er veldig enkelt forklart og veldig godt eksempilifisert mdd bilder som eksempler. Du vil ha stor nytte av de filene og hva du kan lære av dem. Vil også der tipse deg om gode fotobøker og mye annet du kan starte med, som nettsteder for fotointeresserte etc.
Zzyzx Skrevet 19. februar 2013 #3 Skrevet 19. februar 2013 Her finnes det et fotokompendium på norsk. Anbefaler deg å ta en titt på det. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679
Luux Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 19. februar 2013 Tusen takk for svar Kan ikke se at jeg har mottatt noen PM. Vil gjerne tips om fotobøker og kompendium.
Gjest made4u Skrevet 19. februar 2013 #5 Skrevet 19. februar 2013 Jeg må få din mailadresse om jeg skal sende deg pdf-dokumentene, tror ikke at jeg kan sende deg dem her ser du - skulle gjerne lagt det ut her om jeg kunne det. Sender du meg mailadressen din i pm så sender jeg deg filene, forutsetter at du har program som kan åpne pdf-filer innstallert. Kan konventere dem til annet format, f.eks. Word om du ikke har det. Er mer lettfattelig og bedre illustrert enn kompendiet du fikk se her også, siden det er illustrert med bilder som viser hva resultatet blir om du gjør en innstilling i forhold til en annen etc., slik får du en forståelse av hvorfor du bør gjøre som du gjør uten å måtte gå ut og ta bilder og erfare det selv. Men for all del, intet er bedre enn å erfare selv med egne bilder - dog er det viktig å forstå mekanismene før man kan oppleve dette. Det er filene jeg har genialt til...
proxypac Skrevet 22. februar 2013 #6 Skrevet 22. februar 2013 Jeg har et speilreflekskamera, men er rett og slett elendig bak kameraet. Kan ingenting om hvordan jeg bør stille det inn utifra hva jeg skal ta bilde av og hvilke forhold det er. Jeg har så lyst til å bli flinkere til å ta bilder og kunne tenkt meg å lære om bilderedigering også. Skulle rett og slett vært på et fotokurs eller noe sånn. Noen som har tips til kurs i Oslo om det finnes? Eventuelt andre forslag til hvordan man kan bli flinkere? Jeg har sendt deg en PM angående fotokurs
Sofie1 Skrevet 23. februar 2013 #7 Skrevet 23. februar 2013 Jeg kan på det varmeste anbefale ett fotokurs hos Thom Ulvær, Naturfotografen. Sjekk nettsiden hans www.naturfotografen.com. Har selv vært på grunnkurs der og lærte utrolig masse. Kurset er lørdag til søndag. Først på lørdag så starter han med en teoridel og gjennomgang av alle funksjoner på kameraet. Deretter begynner den praktiske delen. Man kommer innom Macro, Landskap, Naturfoto - hvor man sitter i kamuflasjetelt ute i hagen og får fotografere fugler og ekorn. Enormt dyreliv rundt der da de forer dyra så de kommer. Ekorne kan tilogmed komme krabbende oppover beina på deg. Videre får man også prøve seg i studio med fotomodell! Jeg har senere vært hos han to ganger på videregående kurs hvor man får være mer kreatitiv hvor man drar ut med modell og lage en fotoshoot, eller ha mer krativitet på naturfoto. Har endt opp med masse flotte bilder etter ei helg der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå