Gå til innhold

Oslo - hva bør en nyinnflytter vite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Kjøpt astmamedisin først som sist, for grunnet all trafikk og forurensing kan jeg garantere at du blir astmatisk i løpet av vinteren.

Øh, det er mange områder som ikke er så forurenset. Litt i utkanten av byen så finner man flere grønne områder. Gamlebyen opp mot Ekeberg, St. Hanshaugen, Blindern etc.

- Kjøp pepperspray, men for din egen del og sikkerhetsskyld - aldri beveg deg utendørs etter mørkets frembrudd alene.

Sannsynligheten for å komme ut for noe er ikke så stor selv i mørkeste Oslo. Men når det er sagt så er det selvsagt lurt å gå sammen med noen, unngå å gå alene gjennom de mørkeste bakgater etc. Men dette er jo forholdsregler man bør ta på de fleste steder mener nå jeg, ikke noe som er spesifikt for Oslo.

- Forbered deg på å betale en urimelig høy pris for det lille kottet du har råd til å (l)eie.

Enig i at det er dyrt, men igjen, man kan redusere prisen litt ved å ikke måtte bo supersentralt. Evt. mer ved å kunne bo i kollektiv.

- Forbered deg på forsinka og evig treige busser tettpakka av uttrykksløse mennesker som ikke hadde hjulpet deg selv om du hadde fått et illebefinnede.

Det er mye folk i rushtiden, men mitt inntrykk er at det ikke er så mye forsinkelser på ruter. Men man bør beregne seg litt ekstra tid i rushen pga. trafikk, men slik er det da også andre steder.

- Forbered deg på psykisk syke som skriker til deg på t-banen, narkomane som setter skudd på plassen ved siden av deg og romenere som spiller trekkspill og tigger penger fra deg mens du sitter på vei til jobb.

Ja, det kan skje. tigging kan man bli utsatt for ofte, derimot er det ganske sjelden du treffer på psykisk syke som skriker til deg eller narkomane som setter skuddet når de sitter ved deg. Hvor har du egentlig vært i byen?

Ellers kan du betale uforholdsmessig mye penger for middelmådige konserter og dårlige revyer på teater. Du ender sannsynligvis opp på alt for dyre og dårlige utesteder og du kommer sannsynligvis aldri til å få følelsen av at du finner et unik og kult sted (slik som i NY eller Paris). Blå har for lengst blitt et kommerssted for hippe majorstuakids og mistilpassa 30 år gamle kjerringer.

Det er jo ikke helt sant. Mange av de mindre konseptene/artistene markedsføres ikke alltid så stort, men selv om det kan være vanskelig å finne så har man flere mindre steder der man har konsepter og/eller artister som ikke er så kommersielle. For øvrig har jeg aldri ansett Blå som noe spesielt konseptsted, det har vært rimelig kommers siden det startet.

Så..lykke til! Du kommer nok til og få det kjempefint. Selv flytta jeg - fordi det var så fint...

Til TS: Det viktigste man bør tenke på er hvor man ønsker å bo og i hvilken form. Mange steder er ganske dyre i byen, og du bør tenke gjennom hvor mye du ønsker på å bruke på å bo, om du vil prioritere å bo alene eller kan tenke deg å bo i kollektiv for å spare penger. Prisene kan være litt lavere i utkanten avhengig av hvilken retning. Oslo vest er forholdsvis dyrt over hele fjøla, spesielt Majorstua, Frogner, St. Haugen osv.

Utover økonomi bør man vurdere hvor langt man ønsker å bo fra jobb/skole. Som sagt er det mange områder i byen som er dyrere, og man må vurdere hvor mye man ønsker å bruke på å bo sett opp mot pendleravstand til jobb. En rimeligere boform kan også være aktuelt som bokollektiv, men da bør man tenke gjennom hvem man ønsker å bo sammen med, ikke minst også hvilken aldersgruppe. Kan være slitsomt å bo med noen i veldig forskjellig livssituasjon som en selv.

Anonym poster: 887aa0d158de5e2c4782414ad8edbadd

• Liker 3
Skrevet

Underholdende tråd - selv for en gammel osloborger :)

• Liker 2
Skrevet

La folk gå av fra buss/trikk/tbane før du går på :fnise:

Irritere meg veldig med de nye menneskene som ikke forstår dette :laugh:

Så noen snakka om rulletrapp regelen her ista og jeg bare JAAAAA

Viktig regel ;) haha

• Liker 3
Gjest navnelapp
Skrevet

Når det gjeld transport/reising så er jo noko av Oslos store fortrinn at t-banene stort sett går kvart tiande minutt, og bussane gjennom sentrum endå oftare i rushtida. Så å vente lenge på bussen har eg berre opplevd når det har vore snøkaos.

Men det kan vere eit poeng å finne ein plass å bu langs ei direktelinje. Bytting av buss/trikk/bane tek tid. Skal du jobbe på Økern, så finn ein plass å bu der ei t-bane/ein buss passerer Økern. Skal du jobbe i Storgata så sjå deg om etter noko som ligg langs ei linje som passerer Jernbanetorget eller Stortorget. Min eks jobba på Filipstad, og vi budde på Nordstrand. Det er ikkje langt frå kvarandre men kommunikasjonsmessig var det ei katastrofe, og han brukte 45-60 minutt kvar veg. Då kunne vi like gjerne budd i Nittedal, eigentleg.

• Liker 1
Skrevet

det du burde vite er vell at det er store sjanser for å bli banket opp,voldtatt, eller drept. pga sånn er oslo. norgs værste sted og bo i. og de som lar barn vokse opp i oslo burde vært i fengsel. egoisitiske kalles disse foreldrene. tenker kun på seg selv og karriere.

Anonym poster: 0b66ccf7fc3941e774b71ad6d7712c45

Ganske naturlig at det er endel som skjer i Oslo, det er jo den byen i Norge med flest innbyggere. Men det er ikke i Oslo det skjer flest voldekter.

Alt i alt er Oslo et fint sted å bo, sålenge du er i stand til å tenke fornuftig og ikke oppsøke alle mørke bakgater midt på natta så burde det gå fint :) Tenk, jeg har bodd i Oslo i mange år og ikke engang blitt tråkka på tærne!

Anbefaler Huk og is på aker brygge på sommeren, Dattra til Hagen og Justisen som utested, og området St. Hanshaugen eller Grünerløkka som bosted. Men det er også veldig fint utover mot Østensjø, og ikke så alt for dyrt.

Boletini på Holbergs plass har god pizza.

Det finnes veldig mange fine turstier i Østmarka :)

• Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

Du kan jo begynne med å besøke http://www.osloby.no/ med jevne mellomrom, synes de kommer med mange gode tips!

Uteliv:

Av plasser som ikke bare er sjekking, dansing og høy musikk.

Dattra til Hagen på Grønland kan være koselig.

Fyrhuset Kuba er et lite rolig sted man kan slappe av med venner og slippe shuffleboard og kose seg!

Blå er et spesielt sted med spesiell beliggenhet. Veldig hyggelig der, og mye konserter.

Park Teateret er sted på Grunerløkka med standup og andre hyggelige arrangementer.

Dersom du ikke har noe i mot det jeg innledet forrige avsnitt med:

Horgans

ÅpenBAR

Justisen

Nivou

Mat:

Byens beste burger: Illegal Burger i nærheten av Youngstorget.

Byens beste pizza: CinCin på Bislet.

Har forresten også kommet en mathall!

Andre opplevelser:

Huk på sommern og øl på Lektern!

CinCin er borte, nå er det Lacetta pizza der i stede, som jeg syns er mye bedre.

Skrevet

CinCin er borte, nå er det Lacetta pizza der i stede, som jeg syns er mye bedre.

Det er ikke samme stedet. CinCin er serveringen ved siden av gamle Bislet Bad, og det er vel ikke lagt ned. La Cetta er på oversiden av krysset, ved siden av den thairestauranten. Men godt er det!

Ellers har du fått mange gode råd allerede, ser jeg. Bosted avhenger litt av både budsjett og hva slags folk du liker. Selv liker jeg St. Hanshaugen veldig godt dersom du har budsjett til det. Ungt, sentrumsnært og av de tryggeste stedene i byen å tasse hjemover etter byturer. Aker Brygge er helt herlig, og bruk Marka når du har tid. Ta en tur i en av parkene om du ikke orker å dra til Marka, Oslo er full av parker. Mathallen er også vel verdt et besøk.

Velkommen skal du uansett være :)

Anonym poster: 0cda7a42f127f758037f11cfb2962763

Skrevet

En ting du bør vite som Osloboer er at du kommer til å høre en hel masse sure kommentarer om hvor fælt det er i den nye byen din. Stort sett fra folk som enten ikke bor der selv, eller er motvillige innflyttere som ikke finner seg til rette. Anbefaler å søke deg inn på siden "Stakkars oss" på Facebook, den siden gjør meg glad og er en fryd for øyet :)

Anonym poster: 5214033751b0a22f8149a5cf66cca938

• Liker 5
Skrevet (endret)

- Unngå rushtrafikken, og spesielt de tidene VGS elever begynner på skolen. Det er trangt, klamt, og du er heldig om du klarer å flytte på deg en millimeter mellom ungdommene.

- Prøv å skaff deg jobb i nærheten av der du skal bo. Jeg busset i 2,5 år. Det tok 60-90 minutter hver vei med to bussbytter (t-banen var enda lengre borte, og ville tatt enda lengre tid, og vært enda flere bytter), og dette er en avstand som ville tatt max 15 minutter med bil. Buss og t-banen har ikke alltid praktiske løsninger.

- Jeg liker også datra til Hagen. God mat, og god stemning.

- Sentrum på lørdager kan være stappfullt, og trangt, men også kan det være livlig. Aker Brygge på sommeren er helt fantastisk!!! :)

- Frognerparken, Østensjøvannet, Ekebergsletta vil jeg også anbefale å sjekke ut om sommeren.

- Jeg arbeidet litt i utkanten av byen, og vi hadde marka like utenfor jobben. Vi tok med oss lunsjen ut om sommeren, ut i sola, ut i naturen. Kjempedeilig.

- Hvis jeg var barnløs ville jeg flyttet til Grunerløkka eller St. Hanshaugen. Det virker som trivelig, og sentrumsnære områder.

Kommer tilbake om jeg kommer på mer.

Endret av One-x
Skrevet

Jeg bor i Østensjø bydel, her er det landlig og rolig, kort vei til marka og naturen og et kvarter med banen til sentrum. Veldig koselig og lite kriminalitet. *host* bortsett fra at det er her Sigrid-saken skjedde. *host*

Anonym poster: 3333b7d207e1b180458d5389cb97b504

Skrevet

Ts her: Tusen takk til alle! Her var det mange lure tips syns jeg :-)

Tror jeg satser på å flytte inn i et kollektiv. Jeg er jo ung, og tåler litt støy.. Vet man kan møte på mange rare folk, men har prøvd kollektiv før.. og føler det ikke kan bli verre enn det var der ;p

Anonym poster: ba584fed91db7eecddfc8f472f6191a8

Skrevet

En innflytter må lære seg å jatte med når innfødte tror at Oslo er en meteropol.

Skrevet

Finnmark er det fylket med mest vold per innbygger i hele landet. Og verst er det i Karasjok.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7459573

Bare sånn btw, jeg leser indre Finnmark og øst-Finnmark i denne artikkelen, men for all del ta hele Finnmark under samme kam :) Dårlig artikkel er det uansett.

Dessuten må jeg få presisere at det er lite blind vold i Finnmark, og at de fleste voldsakene har en grunn(om enn hvor dårlig). Og stort sett alle skjer mellom "venner" i fylla.

Det er ikke farlig å leve i Finnmark, ikke for hvermannsen og barna. Jeg har drukket ute i Alta,Hammerfest, Lakselv , Kautokeino og Karasjok. Aldri vært i nærheten av trøbbel eller at noen har stjålet noe. 6 åringer kan gå alene til skolen, og vist du setter deg fast med bilen så stopper neste mann for å hjelpe til. Som barn brukte vi å ringe på dørene vi syklet forbi om vi var tørst eller sulten. Jeg er bare 20 år, så dette er ikke lenge siden heller.

Jeg tror ikke Oslo er en ille by heller, til tross for at jeg ble ranet for 1500 kr og en iphone forrige gang jeg var ute å drakk der. De 1500 kr trakk taxisjøføren for å kjøre meg 500 m til hotellet, og full som jeg var fikk jeg ikke sjekket noe. Engang ble kjæresten min helt random slått ned på en uteplass. Likevel tror jeg som sakt ikke at det er noe galt med byen, tror heller jeg er for naiv og ikke så paranoid om tingene mine. Til tross for at jeg kommer fra Norges farligste fylke :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...