Gå til innhold

Driver du og går rundt...


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

..med sånne staver?

Syns det er utrolig mange turgåere som har med seg disse stavene, det har nærmest eksplodert. Men syns det er mest "godt voksne damer" som bruker de. Ser aldri unge eller gamle med disse stavene. Syns på en måte det ser litt innbitt og morsomt ut, men det er kanskje fordi jeg ikke har prøvd det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vist veldig god mosjon. Har sett mange med det, og mest godt voksne damer, ja..

Kanskje det har blitt en slags "trend", men så lenge det er bra for kroppen er det jo bare positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

De er effektive som bare det - dersom du har trent noen form for trening i sal, så har du merket hvor utrolig mye tyngre øvelsene blir når du legger til bevegelser med armene.

I tillegg løser akkurat den bevegelsen du får av stavene opp i skuldre, nakke og rygg.

Kjempebra med andre ord - kanskje grunnen til at det for det meste er voksne damer som bruker det, er at de ikke er så opptatt av å ta seg ut? :wink:

Jeg bruker det ikke selv, men mora mi gjør det, og det fungerer visst kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: ser litt snålt ut, ja! Men det skal visst øke treningseffekten mye, så det er kanskje ikke så dumt likevel. Synes jeg ser både voksne damer og en hel del gamle folk med gåstaver, jeg. Men ikke noe særlig ungdom...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

Gåstaver er en genial måte og trene overkroppen på mens man går. Synes nesten det er på grensen til frekkhet og flire av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Gåstaver er en genial måte og trene overkroppen på mens man går. Synes nesten det er på grensen til frekkhet og flire av dette.

Hvis det er så bra som du, Lekebøll, med fler sier er det jo kjempebra og dumt at ikke fler (andre aldersgrupper) bruker de... (kanskje det kommer etterhvert?).

Men iogmed at det faktisk er denne vinteren/våren folk for alvor har begynt å gå rundt med disse stavene er det jo fortsatt relativt nytt, og det er nok mange med meg og Lurven som fortsatt forbinder staver med KvikkLunsj. (Hvis det gir så bra trening, tåler nok disse spreke damene at utenforstående grønnskollinger fniser litt av dem tenker jeg :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at det å gå med staver ble kraftig kritisert for en stund tilbake, men husker ikke helt hvorfor. Tror det var noe med at belastningen ble feil, eller noe. Konklusjonen var vel at det er fint og flott, så lenge man ikke bruker staver hele tiden.

Ikke at jeg helt klarer å engasjere meg, for jeg kommer aldri til å bruke slike staver. Men på elgjakten hvert år, da bruker vi stav. Eller stokk, rettere sagt. Det er litt kult. Hvorfor vi bruker det? Nei, jeg aner ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men iogmed at det faktisk er denne vinteren/våren folk for alvor har begynt å gå rundt med disse stavene er det jo fortsatt relativt nytt.

Vel, det var i fjor disse stavene kom... så massevis av mennesker som trasket rundt med slike i fjor. Farmor bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavgang er en meget god treningsform, du trener armer og overkropp i tillegg til beina når du går, det er skånsomt og effektivt.

Det er flere, bla. F&S som har dette på timpelanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Stavgang er bra. Men du må ha riktig høyde og bruke dem aktivt. Når noen har de nærmest som en spaserstokk i hånda funker de fint lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren med staver er at hvis man bruker dem for ofte, kan man få dårligere balanse, og problemer med å gå uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren med staver er at hvis man bruker dem for ofte' date=' kan man få dårligere balanse, og problemer med å gå uten.[/quote']

Jeg kan ikke tro at om man virkelig bruker disse til det de skal, nemlig å trene overkroppen, dvs bruke dem riktig, så er det noen fare? Er dette påvist?

I så fall ville jeg tror at det dreier seg om de som bruker disse som støtte og bare vifter med dem mens de går. Det virker i hvert fall logisk.

Og riktignok, jeg ser mange som ikke helt har fått med seg potensialet i disse stavene.

Dette har jo aldri vært et tema når vi snakker skistaver - og det er jo fordi man faktisk bruker armene og bruker dette nærmest som et styrketraninsgapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pappa, som er lege som hevdet dette.

Poenget er at man er vant til å bruke staver når man går på ski (som er en helt annen måte å gå på),og man har store problemer med å holde balansen på skiene, uten staver.

Problemet oppstår dersom man lærer seg å gå med staver når man ikke har ski på beina. Da kan kroppen bli lurt til å tro at staver er "default", som det er når man går på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Malama

Mamma går aktivt med staver flere ganger i uka. Hun leder en gruppe revmatikere en gang i uka, og går gjerne en tur med pappa, eller en søster eller noe annet en gang elelr to i uka også. Det er flott trening, ingen tvil. Stavgang har hun drevet med fra det var helt ferskt. Men hun har absolutt ingen problemer med balanesn av den grunn, selv om hun går mye med det. Hun er selvsagt opptatt avå bruke dem rett da, hun instruerer jo også andre i bruken av staver.

Brukt korrekt er dette en fantastsik bra treningsform, og jeg har ikke sett noen dokumentasjon på at man mister balansen av dem (men, jeg har lest flere her inne si at de er redd for akkurat det, dog bare som "løse påstander" ikke noe dokumentert)

Jeg har da ikke noe problem med å holde balansen på skiene mine uten staver heller jeg da (men litt problemer med oppoverbakkene har jeg, skiteknikken min er ikke så god, jeg går bare på ski annenhver påske for tida...)

Dersom man bruker staver som "krykker" så bruker man dem ikke rett. Men brukt rett, så er det en fantastisk bra treningsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste eg har sett med slike stavar, er eldre folk. Ein del langs vegen, men endå fleire på vegane opp til fjellet. Og då tenkjer eg at dei sikkert brukar dei for å halde balansen betre - mange eldre kan jo ikkje gå i bratt/ulendt terreng ellers. Men dei brukar sikkert ikkje stavane rett, nei...

Har ikkje Ingrid Kristiansen drive masse PR for denne treningsforma, forresten? Ei venninne påstår eg burde byrje, fordi eg har ein del problem med eit kne... Men eg held meg klar førebels... (Går det fint å jogge (i alle fall stort sett...) går det vel fint å gå utan stavar òg...)

Viss fleire unge byrja med dette, hadde sikkert haldninga til det endra seg gradvis. Vert jo litt prega av kven ein faktisk observerer med stavar då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Men det er vel, for de det gjelder, fordi man aldri har lært seg å gå på ski uten staver.

Tror neppe det er noen fare for å miste balansen når man går vanlig, av den grunn at man bruker staver når man trener - ser ikke logikken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at disse stavene skal være voldsomt bra saker - likevel klarer jeg ikke la vær å trekke litt på smilebåndet når jeg ser noen som langer ivei med et par slike staver, og må bare tenke "har du glemt skia..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...