Gå til innhold

Hvor mye lån er forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye lån vil dere si er forsvarlig? Jeg har fast jobb - og inntekt på 400 000. Har en egenkapital på ca 300 000. Har tenkt å prøve å kjøpe leilighet i løpet av året. Nå leier jeg en kurrant leilighet til 5500 inkludert strøm, tv og internett. så klarer å spare ganske mye per måned. Har studielån på 225 000.

Er 2 000 000 for mye? vet ikke om jeg får så mye heller?

Anonym poster: 09f0aec205f604bcedd759647697fad9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel 3 ganger inntekten som er sånn grei huskeregel. Men kommer litt an på hvor mye lån man har fra før, osv. Du har jo ikke så mye lån fra før.

Skrevet

Hvor mye lån vil dere si er forsvarlig? Jeg har fast jobb - og inntekt på 400 000. Har en egenkapital på ca 300 000. Har tenkt å prøve å kjøpe leilighet i løpet av året. Nå leier jeg en kurrant leilighet til 5500 inkludert strøm, tv og internett. så klarer å spare ganske mye per måned. Har studielån på 225 000.

Er 2 000 000 for mye? vet ikke om jeg får så mye heller?

Bolig til 2 mill er vel maks av hva du kan kjøpe, da 15 % av dette er er det du har i egenkapital. Vil gi deg et lån på 1,7, som jeg tror kan være i meste laget, da det gir total gjeld på nesten 5 ganger inntekt. Vil tippe du kan få lånt et sted mellom 1 og 1,4 mill uten større problemer, men 1,7 vil være på grensen. Hvor mye har du disponibelt i måneden til bolig - da tenker jeg også forsikringer, avgifter, eventuell husleie, vedlikehold osv.?

Skrevet

Tipper jeg har mellom 12 og 17 000 som jeg sparer og som går til husleie + nedbetaling av lån +++ alt annet som hører med. Utenom mat og fritid - her bruker jeg 4000-6000 i mnd

Skrevet

Bolig til 2 mill er vel maks av hva du kan kjøpe, da 15 % av dette er er det du har i egenkapital. Vil gi deg et lån på 1,7, som jeg tror kan være i meste laget, da det gir total gjeld på nesten 5 ganger inntekt. Vil tippe du kan få lånt et sted mellom 1 og 1,4 mill uten større problemer, men 1,7 vil være på grensen. Hvor mye har du disponibelt i måneden til bolig - da tenker jeg også forsikringer, avgifter, eventuell husleie, vedlikehold osv.?

Mellom 12 000 og 17 000 i mnd alt ettersom. Dette går til sparing + husleige + nedbetaling av lån +++ Bruker mellom 4000 og 7000 i mnd til mat og fritid og reiser +++

Skrevet

Personlig har jeg omtrent 3 ganger inntekt i lån, noe jeg er komfortabel med. Men har ikke bil, barn eller andre slike pengesluk, og skulle det bli trangt iblant, går det kun ut over meg. Har høyere lønn enn deg og større studielån og bruker mellom 35 og 40 % av BRUTTO inntekt på boliglån, studielån og andre boligutgifter. I tillegg sparer jeg 2-3000 i måneden til uforutsette boligutgifter og oppgraderinger.

Råder deg til å regne på hva du kan bruke i måneden på bolig uten at du tror det blir trangt, trekke fra noen tusen til sparing/buffer og så se på hva denne summen blir i lån. Finnes en haug lånekalkulatorer der ute. Regn med en høyere rente, 7-8 %. Da får du nok svar på hva som er din komfortgrense.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å ha så mye lån. Jeg har 900.000 til sammen (med studielån) og det er to ganger lønnen min. Synes det holder i massevis, det er jo fort en del andre utgifter som følger med å eie: forsikring, renovasjon etc

Må legge til at jeg har bil, og det drar klart med seg en del utgifter.

Men dette er selvfølgelig lett å betale, og jeg kan leve greit ved siden av. Ville dog ikke tatt opp mer enn tre ganger egen inntekt.

Skrevet

forskjell på forsvarlig og hva banken låner deg. jeg har 2 mill i boliglån. men jeg har ikke inntekt til det i følge regelen gang lønna med 3. men jeg sitter med en bolig som har vokst med over 400 000 kr på ett år. noe som gjør at jeg har 2 mill i lån på en leilighet til en verdi av 2.9.

alt dette er inviduelt. snakk med sakbehandler om en konkret bolig.

Anonym poster: df5a3fe349b7a75331d51217f3aef63f

Skrevet

Jeg tror ikke man får 1.7 mil i lån med bare 400.000 i inntekt med mindre bankene har blitt utrolig snille i det siste. Jeg snakker om egen erfaring da. Bankene vi spurte om lån brukte en type kalkulator hvor vi fikk 1.8 mil med 700.000 total inntekt og ca 200.000 i studielån (og vi hadde 15% av summen allerede). Så nei, jeg tror ikke du klarer helt selv en bolig til 2 mil. Når det gjelder hvor mye som er forsvarlig, da er det forskjellig fra person til person - betalingsevne, utgifter, risiko for økt rente. For oss var 1.7 mil en gangske grei sum med tanke på at vi har mer enn nok penger igjen hver måned.

Anonym poster: 3b12bf1dc489ee7d76aee8df49659cfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...