Gå til innhold

Trenger hjelp. Kjøretid og overnatting mellom Oslo og Stavanger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøre t/r Oslo - Stavanger i sommer med en treåring i bilen. Vi kjører ikke så mye bil til vanlig, så ønsker å dele opp turen litt og ta det som en del av ferien, ikke bare transport. Vi tenker å ta en overnatting i Kristiansand og få med oss dyreparken. Ut over det trenger vi noen tips.

Hvor kan det være fint og ikke for dyrt å overnatte mellom Oslo og Kristiansand? Eller hvor lang tid tar det å kjøre til Kristiansand på en dag? Er det overkommelig? Fine stoppesteder underveis så vi får delt opp turen litt?

Hva med turen mellom Kristiansand og Stavanger. Hvor lang tid tar det i effektiv kjøring? Fine steder å stoppe underveis her?

På hjemturen vil vi kanskje overnatte annet sted enn Kristiansand. Noen ideer?

Og til sist; noen som tør å komme med et helt grov overslag i hvor mye vi må regne med at går i bensin (kroner) for en slik t/r tur? Vi skal ha leiebil, så vet ikke hvor mye bensin bilen bruker, men kjører ikke gammel bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal kjøre t/r Oslo - Stavanger i sommer med en treåring i bilen. Vi kjører ikke så mye bil til vanlig, så ønsker å dele opp turen litt og ta det som en del av ferien, ikke bare transport. Vi tenker å ta en overnatting i Kristiansand og få med oss dyreparken. Ut over det trenger vi noen tips.

Hvor kan det være fint og ikke for dyrt å overnatte mellom Oslo og Kristiansand? Eller hvor lang tid tar det å kjøre til Kristiansand på en dag? Er det overkommelig? Fine stoppesteder underveis så vi får delt opp turen litt?

Hva med turen mellom Kristiansand og Stavanger. Hvor lang tid tar det i effektiv kjøring? Fine steder å stoppe underveis her?

På hjemturen vil vi kanskje overnatte annet sted enn Kristiansand. Noen ideer?

Og til sist; noen som tør å komme med et helt grov overslag i hvor mye vi må regne med at går i bensin (kroner) for en slik t/r tur? Vi skal ha leiebil, så vet ikke hvor mye bensin bilen bruker, men kjører ikke gammel bil.

Å kjøre E18 fra Oslo til Kristiansand går på 5 timer hvis man kjører direkte og det ikke er kø. Men det finnes langt mer spennende alternativer. Man kan ta ned til Kragerø, ferje over til Stabbestad og fortsette til Øysang. Ta så ferje inn til Risør og fortsett kystveien forbi Tvedestrand og Arendal til Grimstad. Og kjør så gamle E18 via Lillesand til Kristiansand.

Hvis dere isteden vil ha fjell og daler. Tar dere E134 fra Drammen til Høydalsmo, så riksvei 45 via Dalen til Valle i Setesdal. For så å følge riksvei 9 nedover til Kristiansand.

Skrevet (endret)

Uten stopp pleier vi å regne ca åtte timer mellom Stavanger og Oslo. Fire timer fra Stavanger til Kristiansand og fire timer fra Kristiansand til Oslo - sånn ca.

Fast stoppested har alltid vært Utsikten. Nå er veien lagt utenom, så det blir kanskje en liten avstikker.

Endret av Tabris
Gjest Kaninpus
Skrevet

Ca 3 timer tar det fra Kr. Sand til Stavanger. Sånn ca. Jeg ville reist innom Kongeparken i Ålgård jeg:) Det ligger ca 1/2 time før Stavanger. Koselig og familievennlig sted.Ellers har jeg dessverre ingen overnattingstips, da jeg har bare kjørt hele strekningen på en dag. Totalt tar det ca 8-9 timer fra Oslo til Stavanger minus pauser (mulig noe raskere om sommeren). Det er en fin tur da! :)

Skrevet

Dersom dere kjører kysten og tar Kristiansand på turen ned, anbefaler jeg innlandet hjem, litt som Kjetil E. Men på sommeren kan dere ta ferje inn Lysefjorden til Lysebotn og kjøre over fjellet til Valle i Setesdal og videre til Dalen i Telemark (eller kjøre fra Stavanger via Sirdal og ta samme rute over fjellet). Nydelig natur og spektakulær utsikt.

Skrevet

Dersom dere kjører kysten og tar Kristiansand på turen ned, anbefaler jeg innlandet hjem, litt som Kjetil E. Men på sommeren kan dere ta ferje inn Lysefjorden til Lysebotn og kjøre over fjellet til Valle i Setesdal og videre til Dalen i Telemark (eller kjøre fra Stavanger via Sirdal og ta samme rute over fjellet). Nydelig natur og spektakulær utsikt.

Det kan jeg skrive under på, vil isåfall annbefale ferja inn Lysefjorden. Magisk vill og vakker, og så veien med 27 hårnålssvinger opp fra Lysefjordbotn. Ta gjerne et spisestopp på Øygardstølen (Ørneredet) som ligger 750 høydemeter rett over Lysefjorden. Herifra går det og sti til toppen av Kjerrag hvis det skulle være av interesse.

Skrevet

Det kan jeg skrive under på, vil isåfall annbefale ferja inn Lysefjorden. Magisk vill og vakker, og så veien med 27 hårnålssvinger opp fra Lysefjordbotn. Ta gjerne et spisestopp på Øygardstølen (Ørneredet) som ligger 750 høydemeter rett over Lysefjorden. Herifra går det og sti til toppen av Kjerrag hvis det skulle være av interesse.

Veldig fint inn til Kjerag, men neppe noe for en treåring, litt for bratt og sleipt, i hvert fall om det ikke er helt tørrt. Selv om jeg har sett turister forsøke seg både med flip flops og ballerinasko ...

Ellers er Dalen Hotell i Telemark et fint stoppested på vei til Oslo, et skikkelig eventyrhotell i dragestil. Og Heddal stavkirke langs E134 er også et fint stopp. Alernativt kan dere ta en avstikker nord i fylket, til Gaustadtoppen og Rjukan.

For et fint land vi har!

Skrevet

En god time fra Kristiansand mot Stavanger kommer du til Lyngdal. I denne kommunen finner du Rosfjord camping som både har camping , leiligheter og hotel. Her er det en fin badestrand, bra for barn og sørlandsbadet rett rundt hjørnet. Har du ikke besøkt Lyngdal før så vil jeg anbefale det.

Om man overnatter så kan man ta en avstikker og besøke Farsund og Listalandet. En flott stykke sørlandsnorge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...