Gå til innhold

Prepping av nye ski for idioter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg nye ski og i butikken så hadde de det så travelt at de dessverre ikke kunne preppe dem for meg. Jeg fikk med en brosjyre og løfter om at dette skulle jeg nok klare. Etter å ha lest brosjyren er jeg litt matt og har inntrykk av at jeg har bare halvparten av det jeg trenger.

Kan noen gi meg en trinn for trinn-forklaring på hva som er det absolutte minimum jeg MÅ gjøre før jeg tar i bruk skiene, og det absolutte minimum av utstyr jeg trenger for å få det gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

http://www.swixschool.com

Jeg ville kjøpt litt sandpapir, blå extra, lilla, universalklister, kork og universalglider.

Endret av AnimalFarm
Skrevet

Jeg har kjøpt meg nye ski og i butikken så hadde de det så travelt at de dessverre ikke kunne preppe dem for meg. Jeg fikk med en brosjyre og løfter om at dette skulle jeg nok klare. Etter å ha lest brosjyren er jeg litt matt og har inntrykk av at jeg har bare halvparten av det jeg trenger.

Kan noen gi meg en trinn for trinn-forklaring på hva som er det absolutte minimum jeg MÅ gjøre før jeg tar i bruk skiene, og det absolutte minimum av utstyr jeg trenger for å få det gjort?

Det absolutte minimum er å få på festesmøring. Hva slags festesmøring du skal bruke avhenger av føret. Hvis du kjøper følgende så har du noe som passer for de fleste typer føre:

- Voks: Swix VR40 (blå), VR55 (lilla) og VR65 (rød)

- Klister: En tube universalklister

I tillegg trenger du en kloss, helst en kombinert skrape og kloss, og smørefjerner.

Smøresonen er fra hælen til 20-30 cm foran skotuppen. På grunn av spennet i skia vil dette partiet komme i kontakt med underlaget når du tråkker ned skia, mens det slipper underlaget når du flytter vekta over på den andre skia eller står med lik vekt på begge skia. Hvis du har valgt riktig smøring skal du få feste når du tråkker ned, og gli ellers.

Voksen legges på i et passelig tjukt lag i smøresonen. Så bruker du klossen til å dra ut smøringa så det blir helt jevnt. Legg på 3-6 lag avhengig av hvor langt du skal gå.

Hvis det er bakglatt når du går må du ha seigere voks. Med Swix sine vokser blir de seigere desto høyere nummeret er. Du kan legge seigere voks oppå hard voks, men ikke motsatt. Er det kaldt og nysnø vil det kladde om du har rødt under blå voks. Da må du fjerne gammel voks med smørefjerner først.

Kjøp også helst fiberduk til å fjerne voks med. Hvis du bruker stoff eller tørkerull vil det legge seg fiber fra dette i strukturen på skia.

Er det veldig isete eller varmt og kornete snø trenger du klister. Universalklister passer til det meste. Å legge på klister er fint demonstrert på Swix sine nettsider, som forrige innsender tipsa om.

Skrevet

Godt det er flere som meg som bokstavelig talt har smørt seg bort og godt det finnes gode hjelpere her inne! Nå skal også jeg ut på ski!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...