Justice Skrevet 21. mars 2004 #1 Skrevet 21. mars 2004 Kjære kvinneguiden-brukere: Jeg har en samboer, vi har bodd sammen i 1/2 år. Etter en stund under samme tak viser det seg jo endel forskjeller/ utfordringer som vi må jobbe med, så jeg lurte på om dere kunne gi meg noen råd om følgende: - Hvordan får man mannen til å re senga? Hver gang han er den siste som drar om morgenen, finer jeg senga (og resten av soverommet) som et bombenedslag. Jeg har sagt det til ham, på alle tenkelige måter ("jeg ville blitt så glad hvis.... osv.) Han veksler mellom å argumentere for at sånne ting ikke er en prioritet, og at han alltid har det så travelt at han ikke får tid... - Hvordan får man ham til å rydde etter seg? Åpne skuffer overalt.. asjetter, osv. Mulig moren hans gjorde en dårlig jobb med ham, han er også veldig distre. Samme argumenter mot dete som mot reing av seng: Ikke en prioritet! - Hvordan får man ham til å bli med og vaske? Vi har ikke en fast dag for dette. Han jobber ulikt fra uke til uke og ofte om kvelden så det er vanskelig å legge faste planer. Han misliker hele problematikken. Naturligvis - det er ikke morsomt å planlegge vasking, men det er ennnå mindre morsomt når jeg blir gående og ta alt!! Later ikke til at det plager ham slik det er nå. Det blir til at jeg tar badet mandag, kjøkkenet onsdag, og så en runde over soverom og stue søndag.. frustrert og sint hver gang. Jeg tar det alene fordi vi ikke har planlagt noe, han har kanskje andre planer, det har jeg også, men forskjellen er at jeg klarer ikke å se på hybelkaninene lenger... jeg inbiller meg at han kunne sittet og latt skiten vokse i uke etter uke hadde han bodd alene.. Kort og godt, han er veldig distre, lat og initiativløs når det gjelder huslige ting. Lar jeg med frustrere, så synes han jeg blir hysterisk over ting som ikke er viktige her i livet.. dårlig hersketeknikk, synes jeg. Og demonstrere jeg ved å la være å vaske og rydde for oss begge, så er det bare meg selv det går ut over! Han gjør ingenting, og jeg plages av rotet! Til slutt blir det jeg som tar det likevel! Nok en søndag hvor jeg bærer ut papir og glass, støvsuger stua, tørker støv og henger opp tøy.. han er ute med en kompis.. Hva gjør jeg! ? :veldigsur:
Arkana Skrevet 21. mars 2004 #2 Skrevet 21. mars 2004 Snakk med ham, fortell ham at du ikke er hushjelpen, dere bor begge i leiligheten og begge roter, så begge burde rydde og vaske etter seg. Kanskje kan dere bli enige om hvem som gjør hva, og bli enige om at det skal gjøre en gang i uka (eller hvor ofte dere måtte ønske) og han bestemmer selv når han har tid eller ork til å gjøre det, men en gang i uka skal det gjøres. Men jeg synes også det skal være rom for kompromiss, dine ønsker om hvilken standard leiligheten skal ha er ikke de eneste rette. Trenger virkelig sengen være redd opp hver eneste dag, for å nevne noe. Hvis han føler at du bestemmer alt så skjønner jeg godt at han ikke har lyst til å gjøre noe. Så det blir en ond sirkel av mas fra din side, som fører til at han i allefall ikke gjør noe husarbeid, og du maser mer osv osv Selv har vi en rydde/vaske-dag i uka og det fungerer aldeles utmerket. Vi har mer eller mindre faste oppgaver og han gjør sine ting uten å mukke, og vet at jeg ikke maser på ham om dette utenom. I hverdagen har vi også fordelt oppgavene, som at jeg lager mat og han dekker av og på bordet og inn og ut av oppvaskmaskin.
Gjest Kan ikke oppdra menn.. Skrevet 21. mars 2004 #3 Skrevet 21. mars 2004 Du er ikke moren hans og skal ikke oppdra ham. Min erfaring er at det eneste som funker i slike tilfeller er å rote til alt som et helvete over ca. 2 måneder. Det krever at DU holder ut i rotet og skitten i 2 måneder. DU må la alt du bruker av tallerkener, glass, bestikk, kjeler, stekepanner osv. stå fremme på benken og i stuen (hvis dere spiser der). Fett på komfyren må bare være der, selv om du skal lage ny mat... Når det ikke er mer rent utstyr igjen (fordi ingen har vasket opp/satt på oppvaskmaskinen), kan du kjøpe deg ferdig mat eller bestille hjem (selv om det ikke er din "stil"). Etterhvert hoper det seg opp med pizzakartonger, take away food, og møkk. La det være slik. La sengene være uoppredd du også. (Du MÅ tale det slik en periode for å oppnå ditt langsiktige mål). Smil og lat som om du ikke forstår at noe er galt. Si "he?" Hvis han skulle komme med en liten kommentar en dag etter jobb som "her ser de jo ikke ut" el.l. sier du bare "jeg har det så travelt, så dette er i grunnen ikke en prioritet". Han bør forstå da! Det gjorde min eks. og vi ble enige om å vaske annenhver gang på en valgfri dag. Det funket det- og da hadde jeg forsøkt ALT. PS! Dette fungerer ikke hvis du begynner å rydde bare litt, etter noen dager og uker. Du må holde ut skitten en god stund.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #4 Skrevet 21. mars 2004 Veldig enig med siste taler! Jeg har skrevet noe lignende på tråden "Han motarbeider meg". Der er det en lignende problematikk som blir diskutert. (Mitt innlegg er på side 2)
VesleBråka Skrevet 21. mars 2004 #5 Skrevet 21. mars 2004 Sett dere ned og bestem sammen hva som er prioriterte oppgaver i hjemmet. Dere skal begge bo der, så begge må jenke seg. Og ettersom dere er glade i hverandre, må man strekke seg litt for å sørge for at partneren har det overkommelig i sin bosituasjon.. Kanskje ikke senga må res hver morgen. Kanskje han må prioritere ukesrengjøring litt høyere. Sett dere ned og lag lister over oppgaver dere synes må gjøres. Han må kanskje skjerpe seg litt, mens du må slappe av litt.
Tusenfryd Skrevet 21. mars 2004 #6 Skrevet 21. mars 2004 1. Finn en felles standard på hva som er ryddig og greit. Du må også gi litt her. 2. Enhver rydder etter seg og sine ting, slik at den felles standard opprettholdes. 3. Bruk penger på vaskehjelp! 4. Enhver vasker sine egne klær. Fire uker med en slik ordning (så nær som vaskehjelpen som beholdes selv om dere må kutte ut røyk, kino og klær) og så tas det hele opp til vurdering igjen. Da har han kanskje brukt så mye penger på rene unniker at vasking av klær begynner å demre for ham... Funker dette overhodet ikke, få dere særbo - en leilighet hver i samme oppgang og gå på besøk til hverandre. Seriøst - han er da vel såpass gammel at han burde være ferdig med heimkunnskap og begynne å tenke på å praktisere...
la Flaca Skrevet 21. mars 2004 #7 Skrevet 21. mars 2004 Hos oss vaskes det når mor bestemmer at det skal gjøres, rett og slett. Det kan være en hvilken som helst dag da vi begge har tid til det. Skal sånt planlegges har mannfolk lett for å binde seg til andre avtaler, av uvisse årsaker. Han finner seg i å bli kommandert rundt, og selv om det er slitsomt er det tydeligvis nødvendig. Det er for eksempel ingen selvfølge at han støvsuger soverommene dersom han skal støvsuge "huset", det er overhodet ingen automatikk i det når han gjør husarbeid. Og det må mases og mases. (Han er helt klart bortskjemt med ei mor som ikke har bedt om deltagelse overhodet, og nå er det jeg som er mora.) Han kan ofte protestere på at jeg "dikterer", men får til svar at om noe i det hele tatt skal bli gjort er det tydeligvis den eneste måten... og sånn er det. Å tro at sånne mannfolk skal forandre seg er litt som å tro på julenissen er min erfaring. Men han er flink til å snekre! :-)
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #9 Skrevet 23. mars 2004 Hvordan få menn til å gjøre husarbeid?? Eh.. min samboer og også min ex samboer ( i noe mindre grad) gjør mer enn meg i huset. Han vasker, støvsuger, vasker klær, lager mat og vasker opp. Han "tvinger" meg også ofte til å sitte i sofaen etter mat for at HAN skal rydde opp så jeg skal slippe. Vi er begge 27 så mulig du er en generasjon eldre. Gutter på min alder tror jetg generelt er flinke i huset. Re senga feks skal man jo ikke gjøre da!! Dyna skal ligge brettet bort så senga blir luftet, så midden og annen dritt i senga ikke kan yngle vilt, men det viste du vel?? Og hva er vitsen med å re senga uansett? man skal jo bare legge seg i den igjen til kvelden likevel, og soverommet er da ikke i bruk til mye annet? Kan skjønne menn får motvilje mot å gjøre ting om damene skal drive å tvinge dem til å gjøre ting som er fullstendig meningsløst, og det gjør mange damer. De skal vaske og rydde hele tiden, og det er bare tull!! Da får de gjøre det "selv" i tilfelle om de må ha det plettfritt 24-7.
Crispo Skrevet 23. mars 2004 #10 Skrevet 23. mars 2004 Da vi flyttet sammen etter et 1/2 år som kjærester, ble vi enig i å dele på arbeidet hjemme, blir nok aldri helt 50/50 deling, men en kan jo ikke forvente alt heller. Vi ble enig om hvem som har hvilke oppgaver, noe som har fungert bra. Slik deler vi det: 1. Han vasker gulv + støvsuger, mens jeg tørker støv etc 2. Jeg lager middag og han vasker koppene (av og til bytter vi, alt etter hvem som kommer først hjem) 3. Den som står opp sist rer sengen. 4. Små rydder gjør vel helst jeg, da jeg ser ting mye fortere (er vel mer jente fenomen det) 5. Klær vasker som regel jeg, men det hender seg at han får i oppgave å henge det opp hvis jeg er på arbeid. Vi har kommet frem til at dette er en grei ordning som begge er fornøyd med :-)
Gjest Degens menn flinke Skrevet 23. mars 2004 #11 Skrevet 23. mars 2004 Mine erfaringer fra samboere (er 31) er at dagens menn er kjempeflinke, også til husarbeid. Vi avtalte hvordan vi ville ha det, og jeg sa klart ifra fra første dag at jeg ikke er typen som vasker hans klær sammen med mine eller stryker for han osv. De var alle godt oppdratt og bidro med sine 50 %. Kjempeflott!! Jeg har gode erfaringer med menn generelt. Kan hende jeg er borte i de flotte?
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #12 Skrevet 23. mars 2004 bli sint rett og slett, og si at du ikke gidder å bo i huset med en lathans. om han ikke gidder å prioritere husarbeid, så gidder ikke du å prioritere han... bli usynlig og utilgjengelig for han ja, mer eller mindre seriøse forslag HEPP!
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #13 Skrevet 23. mars 2004 Til "dagens menn flinke" Hva mener du med at du ikke gidder vaske klærne hans sammen med dine? Bor dere sammen så vasker man vel de klærne som er skitne uansett hvem sine de er? Og neste gang vasker kanskje den andre dem? Hva er det for noe om en skal legge igjen den andres klær da når det likevel går en maskin? Vakser du bare opp dine kopper også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå