AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #1 Skrevet 18. februar 2013 Heihei! Har dere noen gode råd for å holde vekten etter slanking? Eller råd som fungerer/har fungert for dere? Alle er velkommen til å komme med forslag! Jeg vet så godt hvor lett det er å "falle tilbake", og det vil jeg ikke denne gangen. Anonym poster: 735b8a3b4fd75c4847bd20ce17cac175
Gjest bruker123456789 Skrevet 18. februar 2013 #2 Skrevet 18. februar 2013 Husk og spis sunt og ofte. Det er egentlig det aller beste! Spiser du dårlig eller sjeldent, så får du ofte lyst på noe søtt når du da først skal spise. spiser du heller ofte så holder du blodsukkeret stabilt og den sunne maten går du heller ikke opp i vekt av :-)
Gjest *Maja* Skrevet 18. februar 2013 #3 Skrevet 18. februar 2013 Tenk livsstil, ikke fortsette slankekur. Gjør det til en vane å ha sunne og gode matvaner og en aktiv livsstil med trening. Tenk at ingenting er forbudt, at det er lov å nyte og leve, men alt med måte 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #4 Skrevet 19. februar 2013 Husk og spis sunt og ofte. Det er egentlig det aller beste! Spiser du dårlig eller sjeldent, så får du ofte lyst på noe søtt når du da først skal spise. spiser du heller ofte så holder du blodsukkeret stabilt og den sunne maten går du heller ikke opp i vekt av :-) Nå er det vel en gang for alle avslørt som en myte at man er nødt til å spise ofte for at man ikke skal legge på seg, selvom det er greit å ha i bakhodet at man spiser mat som ikke gir så store blodsukkersvingninger. Selv spiser jeg ikke hver tredje time, slik mange gir råd om, da hadde jeg knapt fått tid til annet. Jeg lever etter det som er naturlig for kroppen min, det vil si jeg spiser første måltid en gang i tolv ett-tiden, og siste i åtte-tiden. Mer eller mindre etter periodisk faste-prinsippet, fordi det føles mest naturlig for meg. Har gått ned en god del i vekt siden januar i fjor, og nådde målet mitt i juni. Har siden det holdt meg stabil, og planen er at jeg skal fortsette med det også. Jeg gikk ned i vekt ved å tenke sunnhet, renhet og porsjonskontroll, og gjør det på samme måte nå. Det vil si, jeg spiser stort sett det samme, men unner meg litt større mengder - noe som også er nødvendig siden jeg trener såpass mye som jeg gjør og har hatt muskelvekst siden jeg nådde idealvekten (på bekostning av fettprosenten). Det som gjør at jeg tror at jeg skal lykkes skikkelig denne gangen er at jeg ikke har tynt vekten min så langt ned som jeg har gjort tidligere. For, ja, jeg har vært veldig slank før og deretter lagt på meg. Tre svangerskap har også gitt meg en del erfaring i vektnedgang. Altså, idealvekten min er sunn, og det er en god fordeling mellom muskler og fett. (Lav fettprosent og høy muskelmasse.) Jeg spiser ren mat, lager alt fra bunnen, masse grønnsaker, moderat lavkarbokosthold - det vil si ikke brød, poteter, pasta og ris i det daglige og selvfølgelig ikke sukker, drikker masse vann, forsøker å spise proteinrikt, men spiser alle slags grønnsaker (også de som vokser under jorden), frukt, bær, knekkebrød, nøtter i moderate mengder, masse fisk - både fet og mager, egg hver dag. Alle blodverdier er perfekte, så alt tyder på at jeg spiser riktig. Jeg tror hemmeligheten med å holde vekten er at man fortsetter med de gode vanene man har lagt til seg i perioden da man gikk ned i vekt. De som går ned i vekt på en sunn måte, har også lettere for å holde seg der. Derfor har jeg ikke tro på ekstreme dietter i noen versjoner, enten det dreier seg om psmf, ekstrem lavkarbo, ekstrem kaloritelling osv. Det må være mulig å kombinere spiserutinene sine med et familieliv for mitt vedkommende. Dette ble mye blabla, kommer sikkert til å skrive mer om jeg kommer på noe. Jeg tror uansett det er for mange som ser på slankekuren som en midlertidig greie, og som derfor går tilbake til gamle synder straks man har nådd målet. Det er oppskrift på å mislykkes, tror jeg. Forskere sier at kroppen i hele fem år etter vektnedgang vil forsøke å komme tilbake dit den var, og at de som gikk raskest ned i vekt har størst sjanse for å mislykkes. Jeg har dårlige odds med tanke på det siste, siden jeg gikk ned ca 16 kilo på et halvt år. Men hittil har det gått fint, selvom det har krevet stort fokus på både kost og trening. Morsomt å lese andres erfaringer også. Anonym poster: 0e04da7ee6aca99b6b32517090c1bf58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå