Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2013 #1 Skrevet 18. februar 2013 Jeg har ei bestevenninde som jeg har pratet med daglig i mange år nå. Vi hadde nettopp en samtale/diskusjon om det å "elske noen". Hun hadde hatt en samtale med sin venninde gjeng og alle var unisont enige om at det å si "jeg elsker deg" er utelukkende forbeholdt kjærester/flørter eller noen du vil stifte familie med. Jeg er av den oppfatningen at dette ikke stemmer helt. Den beskrivelsen som er mest dekkende for hvordan jeg føler om henne er at jeg elsker hun (jeg er gutt), ord kan egentlig ikke beskrive hvor glad i henne jeg er men å elske kommer nærmest. Har aldri hatt noen tanker om å bli sammen med henne som kjæreste, flørte eller legge ann på hu. Syntes det bestevennskapet vi har hatt har vært fantastisk. Det har ikke vært slik at jeg alltid har elsket hun, men har vært glad i hu de fleste årene vi har vært kjent, men 2012 var et uhyre tøft år for meg med tap av foreldre (dødsfall), isolering, personlighetsforstyrrelse som jeg fikk behandlig for, diverse medisiner. Den personen som virkelig har vært der for meg det vansklig året var bestevenninda mi. Hu var der for meg på godt og vondt og har gitt meg mer støtte, lykke , varme og omsorg enn jeg noen gang har fått av noen i hele mitt liv. Gjennom den perioden har jeg blitt ekstra knyttet til henne og har tenkt på henne ofte og jeg syntes hu lyser opp dagen min rett og slett ved å bare være den hu er. Jeg er kjempe stolt og glad for å ha ei så fantastisk venn. F.eks når jeg var på ferie i tyrkia 14 dager så var høydepunktene mine å komme på internet på kveldene for å chatte med hu om hva jeg hadde gjort i løpet av dagene å vise henne bilder fra ferien min. Jeg innså da for noen måneder siden at følelsene mine for hun stikker veldig dypt, så dypt at jeg kunne tatt en kule for å beskytte hu. Og jeg sa at jeg elsket hun. Hun syntes det var koselig og siden den gang har jeg en sjelden gang sagt "elsker deg, sov kjempe godt". Men nå etter hu pratet med vennindene sine om dette så føler de at det å bruke ordene "jeg elsker deg" til en som ikke er kjæresten din er å misbruke begrepet "elske" for hvordan kan man elske noen man ikke vil være kjæreste med tenkte de. Så jeg fikk beskjed om å heller vente med å si "jeg elsker deg" til jeg fikk meg kjæreste så det var ekte og reelt. Hva tenker dere? Er jeg helt på viddene her? Er det feil av meg å si "jeg elsker deg" til ei bestevenninde som jeg forguder? Og vis det er feil, hva kan jeg gjøre for å "like henne mindre" ? Nå skal det sies at jeg sier ikke "jeg elsker deg" for å være romantisk eller fordi jeg vil være kjæresten hennes. Det blir mer som søster kjærlighet i mine øyne?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #2 Skrevet 18. februar 2013 Jeg elsker bestevennen min som en bror, men jeg sier det ikke fordi jeg tenker at det er noe man sier til kjæresten. Ikke tenk at det er noe galt i at du føler det sånn, men at sosiale konvensjoner gjør at det er for sterke ord å uttale. Anonym poster: 839de7a8d8de661a00ffe74b61ac4d07
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #3 Skrevet 18. februar 2013 Jeg har en sjelefrende. En mann som jeg går gjennom ild og vann for om det trengs, men vi er "bare" venner. Jeg elsker den mannen. Virkelig. Har er veldig mye mer enn bare en venn, men kjærester blir vi aldri. Jeg har fortalt ham at "Jeg er glad i deg" ikke er godt nok, selv om det er det vi sier oss imellom. Om jeg skulle føle behov for å si at jeg elsker ham, så vet vi begge heldigvis hva det betyr. Men ellers er "Jeg elsker deg" forbeholdt kjæresten min. Anonym poster: 860455af63d6031a3e442df5ca85816c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #4 Skrevet 18. februar 2013 Til TS: Du elsker henne. Det er helt normalt at vi elsker mennesker som er viktige for oss, og du har fortalt det til henne. Det er bare det at dette språket vårt er litt keitete. Vi kan være glad i, og vi kan elske, men ordet "elske" er liksom forbeholdt erotisk kjærlighet og i noen tilfeller foreldrekjærlighet. Det viktigste du kan gjøre er å vise venninna di hva ho betyr for deg, og da blir ikke de orda du bruker så viktige. -Men tenk over hva du føler. Er det vennskap eller kjærestefølelser? Anonym poster: 860455af63d6031a3e442df5ca85816c
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #5 Skrevet 18. februar 2013 Jeg elsker min mor, min bror, mine nieser og nevøer OG mine to bestevenninner som jeg anser som søstre. Jeg "forbeholder" ingenting av mine følelser til ett menneske og ergo ikke ordene som beskriver min kjærlighet til dem. Jeg elsker også min hund, min mors hund og min nieses katt. Jeg skjønner ikke hvorfor "Jeg elsker deg" bare skal sies mellom kjærester, samboere eller ektepar. Dype bånd mellom venner som blir til kjærlighet ettersom årene går er det beste man kan ha i livet. Jeg synes det er synd at du må legge verbalt lokk på gode følelser fordi andre har ett forknytt forhold til setningen "Jeg elsker deg". Anonym poster: 73dee5865d350ca4cfa80ba09dc4a16c 1
Gjest Elseby13 Skrevet 18. februar 2013 #6 Skrevet 18. februar 2013 Jeg tror du er forelsket i jenta. Ikke noe galt i det. Spørsmålet er hvorfor du ikke vil innse det selv, og hvorfor du insisterer på å være bestevenner og ikke kjærester...
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2013 #7 Skrevet 18. februar 2013 Jeg elsker katten min. Menneskene rundt meg er jeg bare glad i.
Cho Kon It Skrevet 18. februar 2013 #8 Skrevet 18. februar 2013 Jeg elsker bestevennen min med samme type kjærlighet som jeg har for familien min.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2013 #9 Skrevet 18. februar 2013 Jeg tror du er forelsket i jenta. Ikke noe galt i det. Spørsmålet er hvorfor du ikke vil innse det selv, og hvorfor du insisterer på å være bestevenner og ikke kjærester... Jeg tror du er forelsket i jenta. Ikke noe galt i det. Spørsmålet er hvorfor du ikke vil innse det selv, og hvorfor du insisterer på å være bestevenner og ikke kjærester... Trådstarter her igjen. For og svare på dette så vel, jeg foretrekker gutter og bestevenninda mi har allerede hatt en flott kjæreste i mange år som hu passer godt ilag med. Jeg kunne ikke tenkt meg være kjæresten hennes, men jeg unner henne å ha verdens flotteste gutt (det er ikke meg). Allikevel så elsker jeg henne og jeg er som sagt uenig i det venninde gjengen hennes fortalte henne om at det ikke er mulig å elske andre enn de man vil gifte seg med eller bli kjærester med. Jeg elsket også foreldrene mine når de levde. Det betyr jo ikke at jeg ville gifte meg med de eller ha de som kjærester. Kjærlighet kommer i mange forskjellige former. Sånn som jeg ser det så er det forelskelse folk tenker på når de ønsker seg mer enn vennskap
Gjest Cuntzilla Skrevet 18. februar 2013 #10 Skrevet 18. februar 2013 Jeg har sagt "jeg elsker deg" i fullt alvor til tre personer som ikke er familie eller katten min, og bare en av dem var en kjæreste. De to andre var venner, og den ene faktisk en mann. Vi har et platonisk forhold og kunne aldri vært sammen, men kjærligheten er sterk. Akkurat som med hun venninna mi jeg har sagt det til. Noen mennesker vil aldri skjønne at dette går an og mene at om man elsker en venn av motsatt kjønn så er man forelsket. Men nå sitter jo ikke de inne i hodet ditt og føler på det du gjør, og de har åpenbart heller aldri følt det sånn selv for noen, så de vet ikke hva de snakker om. Så jeg mener det absolutt går an å føle det du gjør og bruke ordet "elske" om det. Men folk legger så mye forskjellig i det. Kanskje hun vil "spare" ordet til hun opplever den store romantiske kjærligheten. For hvis det dere har er å elske, hva er det da man har når man finner den man bare vil smelte sammen med og lime seg fast til for evig og få barn med osv? For meg så er begge deler kjærlighet, men de er forskjellige typer og om man vil skille dem i ord så blir det jo å forbeholde "elske" til den romantiske kjærligheten.
Gjest Elseby13 Skrevet 18. februar 2013 #11 Skrevet 18. februar 2013 Aha. Du skrev ingenting om at du er homofil, derfor trakk jeg slutningen om at du var forelsket i henne. Forsett å elske bestevenninnen din. Dere er heldige som har hverandre!
Obiola Skrevet 18. februar 2013 #12 Skrevet 18. februar 2013 Jeg har en bestevenninne som betyr veldig mye for meg, vi er nesten som søstre. Vi kan si vi elsker hverandre, men jeg vil jo aldri elske henne på den måten jeg elsker en kjæreste. Jeg tror det er stor forskjell på den måten man elsker en god venn eller familien sammenlignet med kjæresten sin. Kjærlighet finnes på mange ulike nivåer og kan føles på mange ulike måter. Er mange mennesker jeg har rundt meg som jeg er glad i og bryr meg mye om, men jeg vil likevel aldri føle at jeg elsker dem på den måten. Det skal jo være et ganske dypt bånd før man elsker noen, men man kan like fullt elske noen på en vennskapelig måte som på en romantisk. Det er ikke noe feil i å fortelle vedkommende det da, så lenge dere begge vet det bare er vennskap er det jo bare hyggelig å høre det!
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2013 #13 Skrevet 18. februar 2013 Aha. Du skrev ingenting om at du er homofil, derfor trakk jeg slutningen om at du var forelsket i henne. Forsett å elske bestevenninnen din. Dere er heldige som har hverandre! Hehe, jeg er nok av den oppfatningen av at det går ann å elske bestevenner som er i viktig i ens liv uansett om det er motsatt kjønn og begge er hetro uten å være seksuelt eller romantisk tiltrukket endog som flere her har sagt seg enig i. men ja jeg føler meg super heldig , beæret og lykkelig for å ha ei så herlig og fantastisk menneske som venninde <3
milletrillen Skrevet 18. februar 2013 #14 Skrevet 18. februar 2013 ntåå normalt ja skal vi være venner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå