Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører stadig om par som gjør det slutt fordi de har mistet følelsene for hverandre. Hva gjør man for å unngå dette?

Er det ikke helt normalt at forelskelsen og de sterke følelsene forsvinner litt etter litt, men samtidig sklir det over til noe annet. Noe dypere. Forelskelsen blir til ordentlig kjærlighet. Til noe tygt og godt. Dere som har mistet følelsen for partneren, kom aldri det tidspunktet hvor forelskelsen ble til noe enda sterke? Forsvant bare alt dere hadde samtidig som følelsene?

Jeg har vært sammen med samboeren min i 2,5år, samboere i et halvt. Vi planlegger fremtiden sammen, det skal være oss to! Hverdagen går også greit. Det er jo ikke spennende hele tiden, og litt irritasjon angående husarbeidet hender jo, men alt er bare så trygt og godt. Jeg er ikke i tvil om at jeg elsker han og ønsker å leve resten av livet mitt med han.

Synes det er litt skummelt å tenke på at følelsene kan bli borte og hele forholdet kan ta slutt. Noen erfaringer? Hva gjorde at følelsene forsvant?

Skrevet

Noen føler utrygghet og "lost". Noen trenger å finne seg selv igjen. Det er ikke alle som vet hvordan man skal ta vare på hverandre. Ta hverandre forgitt er også noe som stadig kommer, og rutiner.

Anonym poster: b6c5e1a1f9194b64589862b4ce16f2ce

Skrevet

Jeg og samboeren gjorde det slutt etter neste 5 år sammen fordi følelsen rett og slett ikke var tilstede lengre. Alstå, det var andre elementer inne i bildet også, men hovedsaklig gjaldt det mangelen på følelser. Og ja, vi hadde vært gjennom den fasen hvor forelskelse glir over i noe dypere - kjærlighet. Men, etterhvert og mot slutten så var vi rett og slett bare gode venner.

Hvordan jeg visste at jeg ikke hadde de følelsene lenger var vel at jeg ikke forestilte meg en fremtid med han. Jeg kunne ikke se for meg å gifte meg. Etter jobb så så jeg ikke frem til å se ham og tilbringe kvelden med ham. Sexlivet ble pga alt dette nærmest ikke-eksisterende. Jeg irriterte meg over det meste han gjorde, og ønsket ikke samme nærhet som tidligere.

Jeg tror ikke det er noe man kan gjøre for å forhindre det i den forstand. Det eneste jeg vil anbefale er å ha god kommunikasjon. Absolutt. Åpen og god kommunikasjon er noe av det viktigtse man har i et forhold, mener jeg. Snakk sammen om ting som angår forholdet, om følelser og om hva dere tenker rundt hvordan dere har det sammen samt behov dere har individuelt. Ikke gro sammen til en person - gjør ting hver for dere også, ha egne interesser. vær interessert i den andre og ikke ta hverandre for gitt.

Om man vokser fra hverandre tror jeg ikke alltid man kan kontrollere. Man endrer seg jo som person over årenes løp, men for å vedlikeholde et forhold som er ment for å vare tror jeg mye av det jeg nevnte er det som skal til!

Skrevet

Jeg tror det kan være mangel på kommunikasjon, at man tar hverandre for gitt, mye diskusjoner og missforståelse, at man vokser fra hverandre. Det viktigste er nok å kunne kommunisere riktig. Sett pris på hverandre, og sett av tid til bare dere to, selv om det er mye jobb og kanskje barn i bildet. :)

Anonym poster: 1bf71545cef4a0a9a047bdddd41b05e0

• Liker 1
Skrevet

Jeg og samboeren gjorde det slutt etter neste 5 år sammen fordi følelsen rett og slett ikke var tilstede lengre. Alstå, det var andre elementer inne i bildet også, men hovedsaklig gjaldt det mangelen på følelser.

Betyr sannsynligvis at gresset var grønnere på andre siden av gjerdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...