Gå til innhold

Kaloriforbrenning på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på om det finnes noe sted hvor man kan regne ut hvor mange kalorier man forbrenner "ekstra" i forskjellige yrker? Jeg har en jobb hvor jeg går mye og raskt og føler meg helt utslitt etter 8 timer. Prøver å gå ned noen kilo så ligger på 1300 kcal pr dag, men lurer på om jeg bør spise mer de dagene jeg jobber hvis jeg forbrenner mye?

Anonym poster: adaf1abf202b7a96b32e671f13eb048b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis Petter Northug jogger i en time og den gjennomsnittlige nordmann gjør det samme, da vil hvor mye dem forbrenner på den timen være voldsomt forskjellig, tross dem holder tilsvarende samme intensitet. Dette fordi Northug ville jogget så mye lenger da han ville holdt mye større fart.

Således blir et mål for hvor mye man forbrenner ved en viss intensitet/aktivitet blitt veldig missvisende og ikke noe annet enn en pekepinn.

Å sette mål på arbeidsaktiviteter blir mye mer missvisende, både aktivitetsmessig og individuelt - variasjonene ville blitt store.

Det beste er i så måte å se på enkelttilfellene, bare slik får man et ok tall. I ditt tilfelle der du går mye og raskt så er det ikke tvil om at du forbrenner mer enn de fleste gjør på jobben, for best mulig svar foreslår jeg at du regner det ut fra hvor langt og lenge du går og tar hennsyn til din vekt og kjønn sant om vi snakker om motbakker eller flatt terreng eller om du bærer med deg noe etc.

Finnes mange kalkulatorer for slik utregning og det vil gi deg det desidert beste målet.

Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar! Får prøve med skrittteller da, og regne ut utifra det.

Anonym poster: adaf1abf202b7a96b32e671f13eb048b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...