Gå til innhold

Hvordan vaske vekk fastsvidd mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stekepanne jeg prøver å vaske. Den har svarte flekker langs kanten av bunnen, (noen ser brunaktig ut på bildet, men de er svarte) og det sitter så fryktelig godt fast! Når jeg skrubber med skuresvamp forsvinner flekkene omsider, så jeg vet det går an, men det tar så ufattelig lang tid. Noen som har et supertriks på lur og føler for å redde meg fra kjedsomhet og irritasjon?

Jeg har hørt det skal funke å koke opp cola i panna, men jeg tør liksom ikke ta sjansen da slike "kjøkkeneksperiment" ofte ender i katastrofe når jeg prøver.. :)

post-62932-0-88401700-1361134493_thumb.j

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ett råd, fyll med kaldt vann, ha oppi ei ss med tøyvaskepulver, sett kjelen på plate på lav varme, å la det stå til det koker opp, da er fastbrennt oppløst. min erfaring iallefall, men dette tar litt tid det og da

Gjest SweetSunshine
Skrevet

har ett råd, fyll med kaldt vann, ha oppi ei ss med tøyvaskepulver, sett kjelen på plate på lav varme, å la det stå til det koker opp, da er fastbrennt oppløst. min erfaring iallefall, men dette tar litt tid det og da

+ skrap med baksiden av oppvaskbørsten når du har laget mat- da slipper du å få et slikt belegg! :) Jeg har solgt teflonpanner i mange år, problemet er at folk er redde for å vaske for hardt eller de tror de blir rene ved å skylle av dem litt. Det VIL brenne seg fast hvis man ikke vasker riktig så nøye:)

Du kan også bruke Zalo i vannet og la det koke opp før du vasker ordentlig:)

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg pleier å helle litt oppvaskpulver oppi stekepanner og kjeler med fastbrent mat, fylle etter med litt vann, så la det stå over natta. Dagen etter har det løsnet og kan lett tas med vann og evnt. oppvaskbørste. Fungerer også strålende i vasken/kummen, forresten, om den er litt misfarget :)

Skrevet

Takk for svar! Jeg har en pannekost med skrapeside på, det funka faktisk ganske bra, og teflonen sitter fremdeles fast!:)

Gjest SweetSunshine
Skrevet

Takk for svar! Jeg har en pannekost med skrapeside på, det funka faktisk ganske bra, og teflonen sitter fremdeles fast!:)

Så absolutt! ;) Det værste du gjør mot teflonpanner er faktisk at du ikke vasker dem nok! Eller at man bruker for høy varme eller tar kaldt vann i en varm panne. Og selvfølgelig metall da;) haha! Jeg har solgt noen hundre panner i mitt liv;)

Skrevet

Akkurat det med kaldt vann i varm panne har jeg lært. Forrige panne måtte avgå med søppelbøttedøden da den bulet opp på midten, og stod og vippa på kokeplaten :fnise:

Gjest SweetSunshine
Skrevet

Hahaha! Ja, det er fryktelig fort gjort;) Gjelder å være forsiktig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...