Gjest Gjest i dag Skrevet 21. mars 2004 #1 Skrevet 21. mars 2004 Jeg og samboeren min sliter. Og hvorfor det, jo fordi vi ikke kan bli enige om at husarbeid er viktig. Jeg synes ikke selv jeg er ikke hysterisk og forlanger vanvittig mye, men mener det er viktig at huset får seg en omgang med vaskefilla og støvsugeren en gang i uka. Samboer er så enig så enig helt til fredagen kommer. Da går alt galt. Det er akkurat som han blir forbanna for på meg. Han blir trassig, på en helt underlig og sprø måte. Akkurat som at han skal vaske når det passer ham, og ikke fordi at jeg sier at det bør gjøres. På fredag foreslo jeg at kanskje vi skulle gjøre det på lørdagen før vi skulle bort i to tiden. Og jo det var greit. Helt til lørdagen kom. Jeg begynner reingjøring i ti tiden, og tenker at han står vel opp snart.... Men nei, han rulla ut av senga en halv time før vi skulle dra. Konfroterte han med dette og fikk et grettent svar tilbake om at jeg måtte vel skjønne at han ikke gadd stå opp når det var hyl og herjing + vasking på gang. Javel... Det er søndag, og hans del av huset ser bomba ut. Jeg venter en venninde som jeg ikke har sett på åresvis. Er forbanna. Det får være hans skam at huset ser ut som det gjør når hun kommer. Har lyst til å sette meg ned å grine. Hva gjør man med en sånn mann???
Gjest Tex Skrevet 21. mars 2004 #2 Skrevet 21. mars 2004 Har lyst til å sette meg ned å grine. Hva gjør man med en sånn mann??? Bytter ham ut, og sørger for å oppdra dine egne sønner skikkelig. Eller du kan gå inn for å oppdra din mann, og regne med å bli utslitt i prosessen.
Snitta Skrevet 21. mars 2004 #3 Skrevet 21. mars 2004 Jeg tror at dette er et vanlig problem. Mannfolka vil ikke bli mast på for å gjøre noe. Dem kan gjøre det husarbeidet som er avtalt, men når dem ønsker det selv og på sin egen måte. Ikke bestem hvilken dag han skal gjøre det på og ikke mas om det! Lykke til!
Tundra Skrevet 21. mars 2004 #4 Skrevet 21. mars 2004 For meg høres det ut som han er for stolt til å "ta imot ordre" om du skjønner? Vi har også noen sånne problemer, men ikke så ille. Han er fæl på å ikke sette inn i oppvaskmaskinen selv om den er tom. Og nå forrige uke, så det helt jævelig på kjøkkenet. Oppvask overalt!! Og maskinen sto tom... Jeg hadde vært borte, og kom hjem til det synet. Jeg gikk i streik jeg. Lot det stå sånn til det ikke var mer rent igjen i skapene (ikke fleip engang). Og da når jeg kom hjem fra jobb på torsdag (da hadde det vært sånn siden søndag!), da hadde han ryddet. Og han har tatt poenget nå. Får bare se om det varer.. Men det er kansje ikke like lett når det gjelder hele huset. Men kansje du skal prøve?
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #5 Skrevet 21. mars 2004 Hva med at dere tar hver deres uke? Så kan han gjøre det akkurat når og hvordan han vil... Er ikke det egentlig greit? Da må tåle hans måte å gjøre ting på, men det må da være bedre enn å krangle. Jeg er kvinne og hater generelt at folk henger over meg for at jeg skal gjøre ting slik de vil jeg skal og når...
Maxine Grey Skrevet 21. mars 2004 #6 Skrevet 21. mars 2004 Han har et enormt markeringsbeov og litt for mye testosteron, spør du meg. Bytt ham ut.
Gjest Gjest i dag Skrevet 21. mars 2004 #7 Skrevet 21. mars 2004 For det første: Jeg kommer ikke til å bytte ham ut, så de rådene hjelper ikke særlig. Kan ikke gi opp så lett da gitt... Men, dere har nok rett: han er vanvittig stolt. Men det var ikke så dumt det å ta hver sin uke. Skjønner det er grusomt å ha meg masende om at dette må gjøres, så jeg lar etter beste evne vær. Tror dere det ville gå at vi ble enige om at hans del av vaskinga i det minste skulle bli tatt i løpet av helga??? Da har han jo tre dager på seg... Blir helt fortvilet med tanke på at han ønsker seg barn med meg... Da må han i det minste forandre seg på endel punkter. Er det håpløst å tro på det??
punkyB Skrevet 21. mars 2004 #8 Skrevet 21. mars 2004 Er jo veldig greit i teorien ..... Selvfølgelig må jo han gjøre sitt - det skulle jo ikke være nødvendig å måtte mase på han hele tiden. Det vi jenter har en tendens til er vel at vi forventer at ting skal gjøres akkurat når vi vil. Det må vi jo forstå at det ikke alltid gjør. Men hvis dere har gjort en avtale om at dere skal vaske på fredag så har dere jo det. Vi vasker ikke fordi vi synes det er så gøy - men fordi det er noe som må gjøres. En utvei er jo å leie vaskehjelp ? Hvordan går det med det andre husarbeidet ? Gjør ahn andre ting ? Jeg hadde absolutt ikke fått barn med en fyr som samlivet ikke fungerte bra sammen med. Får dere barn så blir det enda mer å gjøre - og da nytter det ikke hvis det er skjev fordeling på husarbeidet. Kan jo være at han ikek gidder å bli med på å stelle barnet også. Så dette er jo no dere må ta en skikkelig prat om. Han må bevise at han hjelper til hjemme før dere får barn. Hvis han ikke skjerper seg er det du som må ta et valg. Kan du finne deg i det og ta mesteparten av jobben selv - hvis ikke så må du bryte ut av forholdet. Nytter ikke å gå rundt å krangle om det hele tiden.
Gjest Gjest i dag Skrevet 21. mars 2004 #9 Skrevet 21. mars 2004 Men jeg kan da ikke bryte ut av et forhold pga vasking/husarbeid???!!! Vet at vi atter en gang må ta oss en prat om dette her. Og det er jo ikke sånn at jeg synes at vasking er gøy, men det blir jo så mye hyggeligere rundt oss når det er gjort. Det vet jeg at han også synes. Vi HADDE en avtale om at det skulle gjøres på lørdag. Men så bare ombestemmer han seg. Ellers er han sååå nøye med at avtaler skal holdes. Må vel minne han på at slike avtaler vi har , også er ganske viktige.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #10 Skrevet 21. mars 2004 Nei, jeg synes dte høres tøysete ut å bryte ut av et forhold pga mangel på vilje til å gjøre husarbeid. Kommunikasjon er et stikkord, tror jeg!
Gjest Myumi Skrevet 21. mars 2004 #11 Skrevet 21. mars 2004 "Å gjøre det når han selv vil" argumentet fungerer dårlig for som oftest ender det med at han ikke gjør det i det hele tatt. Mitt råd er at dere setter dere ned og tar en skikkelig prat om dette, forklar at å gjøre rent en gang pr. uke ikke er å være hysterisk, det er fullstendig normalt. Og du kan med rette si at du føler at han ikke respekterer deg når han ikke engang vil være med å ordne opp i huset når du får besøk. Kanskje du også skal se litt på din egen oppførsel for jeg la merke til at du skrev "vasking, hyling og herjing", hvis det er det jeg tror det er skjønner jeg godt at han ikke stod opp.
:-) anna Skrevet 21. mars 2004 #12 Skrevet 21. mars 2004 Hva med å sette opp en liste sammen, bestemme hva som skal gjøres en gang i uken. Hva som skal gjøres en gang i måneden og hva som skal gjøres av og til. Henge lista på innsida av ei skapdør, og så krysse av (med initialer eller egen farge) når noe er gjort. Så er det lett å følge med på hvem som gjør hva og når. Så kan dere telle opp til sommeren, og den som har flest kryss skal bli påspandert middag eller få bestemme hvor ferien skal gå eller noe... Eller si at om han ikke skjerper seg så får han betale vaskehjelp.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #13 Skrevet 21. mars 2004 Til Sunmin! Jeg vet at "vasking/hyling og herjing" høres grusomt, ut, og det var kanskje dumt formulert. Men for å prøve å forklare meg litt: Jeg har et barn fra tidligere forhold, det var vi to + en meeeget leken bikkje som "hærja". Hunden blir vanvittig leken når støvsugeren slås på, og når dattera i tillegg skal hisse opp hunden enda mer "fordi det er så gøy" ble det nok mye roping for å overdøve støvsugeren.... "Slutt å herje med bikkja!" "Kan ikke du heller rydde på rommet ditt" "Ikke herj med bikkja sa jeg, da må dere gå ut i hagen" osv osv. Skjønner? Men, jo jeg ser at det kunne høres vel hektisk ut for min kjære samboer som lå og koste seg i senga.....
Gjest Myumi Skrevet 21. mars 2004 #14 Skrevet 21. mars 2004 Neste gang lar du hunden være ute eller inne på ett annet rom så du får støvsugd i fred. Hvis datteren din er gammel nok til å rydde sitt eget rom er hun også gammel nok til å forstå at hun ikke få leke med hunden mens du støvsuger. Litt kustus må du ha!
Gjest Embla s Skrevet 21. mars 2004 #15 Skrevet 21. mars 2004 Enig med Sunmin. (Først og fremst det første innlegget). Tror du må ta en prat med ham, bli enige om HVA som bør gjøres HVOR OFTE og kanskje litt mer spesifikt - NÅR. så må dere også være realistiske og ta med i betraktning hvordan dere faktisk er. Hvis han er morgentrøtt og sliten lørdagsmorgen, er det dårlig idè å planlegge at det er tiden det skal vaskes på.. (selv om det i teorien høres lurt ut). Siden han også bor der og du forventer at han skal ta sin del, er det jo viktig at han er med på å bestemme også, at han ikke bare reduseres til den som utfører dine ordre. Du vasker vel når det passer deg, men bør ikke forvente at han også skal vaske når det passer deg. Han skal tross alt ikke "hjelpe til" eller "hjelpe deg", han skal vaske for dere begge.
Gjest Myumi Skrevet 21. mars 2004 #16 Skrevet 21. mars 2004 System, samt gjøre ting i riktig rekkefølge gjør det også raskere å gjøre rent. Med god innsats fra dere begge er mye gjort på en times tid. Og nei, lørdag morgen er ikke ett godt tidspunkt for husarbeid, det beste er om det gjøres i ukedagene. Hold helgen hellig!
Gjest Jente 31 Skrevet 21. mars 2004 #17 Skrevet 21. mars 2004 Ingen liker å bli overvåket og mast på, mann eller kvinne. Hadde en jente (venninne jeg hadde bodd med) sagt: "ja nå må du vaske, det er fredag", hadde det klikket for meg. Jeg liker heller ikke at en annen skal bestemme og sjefe om at "slik gjør vi det dere"... Da jeg var samboer i over 2 år hadde vi en fin ordning som funket: vi ble enige i at leiligheten skulle støvsuget og/eller vasket 1 gang pr.uke. Og slik ble det. Men jeg tar selvkritikk på at jeg neste gang skal unngå følgende: ikke korrigere HANS vaskemåte og rekkefølge/struktur på vaskingen og rengjøringen. Han gjør det på SIN måte og det må han få lov til. Jeg har lært meg at min måte å gjøre tingene på, ned til den minste detalj, ikke nødvendigvis passer for ham. Mannen må få gjøre dette i fred og få litt fred og rom. Ellers blir de ikke med på konseptet. En god ide vile være å holde kjeft hvis man er hjemme når han gjør det. Eller aller best: ikke være hjemme akkurat da. Good luck!
Gjest Gjest i dag Skrevet 21. mars 2004 #18 Skrevet 21. mars 2004 Takk for mange tips og kloke ord. Vi prøver så godt vi kan å "holde helgen hellig" hva vasking angår, og å kritisere hans måte å vaske på ville jeg aldri drømme om. Han er nemlig dyktig og grundig når han bare gjør noe!! Ser ut som at vi bør sette oss i ned i kveld og finne en ordning på det. At jeg ikke har tenkt på å lage en liste før nå er jo nesten pinlig... :oops: På den måten (hvis han er enig) kan han gjøre sine oppgaver når det passer ham i løpet av en uke, og jeg sørger for at mine ting gjøres når det passer meg. Det virker som dere tror jeg står over han med vaskefilla når JEG mener det bør vaskes...det er ikke tilfelle altså! Han liker å ha det ryddig og pent rundt seg. Og vi kan i FELLESSKAP ha avtalt en vaskekveld, men så skjer det noe når den dage/kvelden nærmer seg. For ordens skyld: At vi denne helgen bestemte lørdag formiddag var hans ide.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #19 Skrevet 21. mars 2004 Må bare fortelle at en venninne av meg hadde en sånn prat med mannen sin... de fordelte arbeidsoppgavene i huset etter lyst og ansvarsfølelse... og valgte etter tur. Da de var ferdige så var begge like overrasket over å se at hun plutselig satt med alle de store oppgavene (vaske kjøkkenet og stua, klesvasken) mens han hadde småplukket (hente ved, gå ut med søpla)
Gjest Anonymous Skrevet 21. mars 2004 #20 Skrevet 21. mars 2004 Klassisk problem, dette. Og unge jenter her inne, hadde dere visst hvor mange ekteskap som går fløyten akkurat av denne grunn! Selvsagt ikke de første årene "jeg er jo så glad i ham" eller "kan da ikke skilles pga krangel om husarbeid"! Men kom igjen om fem år, ti år osv. DU har forlengst resignert (slik enhver lat person vil du skal gjøre), du vasker og vasker og vasker Og PANG ! Så gidder du bare ikke mer! Beste råd: La alt husarbeid ligge så lenge han ikke innser at han må dele. Sørg selvsagt for at du vasker dine egne ( og barnets) klær. La resten flyte! Vær tøff! Hvis flere jenter kunne gjort dette fra børjan av forholdet, ville mye slit og ergrelse seinere vært spart. (og kanskje noen skilsmisser?) Men nei, de fleste jenter går lydig inn i rollen som mor og husslave , "kan jo ikke se på rotet" og "tenk om vi får besøk". I det hele tatt, jenter sitter fremdeles spikret i det gamle mønsteret at det er jenters plikt å holde huset ryddig, selv om begge går i arbeid. DU SLITER DEG UT OG BLIR SUR! Og ikke tro det blir bedre når barna kommer. Det blir bare verre! For du kvier deg mer til å la barn ferdes i rot og dritt. Ja, man kan egentlig ikke gjøre det. (Barnevernet) Nei, jenter, dere er låst på alle bauer og kanter. Men så lenge dere godtar det, så..... NB! Alle som strømmer til for å fortelle hvor "flink" din egen kjære er! Jada, selvsagt er det noen oppegående menn der ute, men ALTFOR mange er himla bortskjemt hjemmefra (og igjen, hvem sin "skyld" er det?) og fryder seg i det stille når kjæresten overtar samme rollen som mor. Sånn er det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå