AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 Beklager at dette blir ganske langt... Hvordan kan jeg legge om kostholdet mitt, eller gjøre om på det, for å unngå å bli oppblåst? Jeg har gått ned ganske mye i vekt (13kg) og veier nå 56 kilo, og er 164 cm høy. Før, da jeg var større, trodde jeg bare at jeg hadde stor mage. Men nå ser jeg jo at den er veldig oppblåst. Når jeg har spist ting som hveteprodukter for eksempel, står magen ut noe veldig. Ser ut som jeg er gravid i fjerde måned og kan ikke se tærne mine når jeg står oppreist. Dette er sinnsykt irriterende, vil jo gjerne kunne være fornøyd med alt, og ikke trenge å holde inn magen lenger nå når jeg har blitt slank. Ting jeg merker det spesielt på er hveteprodukter, men det er jo f...meg hvete i alt! Frokostblanding, knekkebrød, fullkornspasta...Syns også jeg blir oppblåst av alt mulig annet også. Går sjelden en dag uten at jeg føler meg sånn. Spiser sunt, vil jeg si. Fullkornsprodukter, lite sukker i hverdagen, mye kylling til middag ogsåvidere. Spiser Skyr, knekkebrødsandwicher, salater. Sikkert fortsatt mye å lære mtp sunnhet, kan ofte bli ting som de nevnt rett over her utover dagen og en stor middag senere (men fortsatt sunt). Kan jeg bli oppblåst av det også, av å ikke spise nok iløpet av dagen? Har sjekka meg hos legen, og er ikke laktoseintolerant, ikke har jeg cøliaki heller. Har ikke så lyst til å måtte leve på et superstrengt regime for å ikke bli oppblåst, men orker ikke ha det sånn lenger, det er så slitsomt. Får også magesmerter og veldig mye luft i magen hele tiden. Noen tips om hva jeg absolutt bør unngå og hvor lenge jeg må droppe det for å se om det har noen effekt? Hvis jeg reagerer på veldig mye forskjellig blir det vanskelig å kutte alt - og dermed kanskje kutte ting jeg egentlig tåler. Kan en vanlig lege sjekke sånt? Virka som de ikke var interessert i å sjekke noe mer når de to tingene var i orden. Takker på forhånd for svar! Anonym poster: e603301f148f7b7354263b9148f7c3c7
Campanula Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 Jeg har det sånn som deg. Blir oppblåst av hvete, men har ikke cøliaki. Nå har har det endelig kommet forskning som viser at mange er glutenintolerante uten å ha cøliaki, og det har blitt en akseptert medisinsk diagnose Først og fremst: Baker du brødet selv, eller kjøper du det? Kjøpingsbrød er som oftest tilsatt ekstra gluten (hvetestivelse), og mange reagerer ekstra mye på dette. Hvis du baker brødet selv, kan du erstatte mye av hveten og rugen med havre. Pasta er farlig. Jeg kan ikke spise pasta, da blir jeg oppblåst i to dager. Glutenfri pasta fungerer fint Du trenger ikke legge om kostholdet ditt, bare reduser mengden hvete. Spis havreprodukter, bak brød og knekkebrød selv, og erstatt noen brødmåltider med f. eks. egg/omelett. Til sauser kan du bruke fløte, rømme eller yoghurt i stedet for å lage meljevning.
Campanula Skrevet 17. februar 2013 #3 Skrevet 17. februar 2013 Du kan forresten også styre unna mye stekt løk
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Tusen takk for tips! Jeg baker ikke. Kan ikke bake Så jeg har bare slutta nesten helt med brød. Spiser bare knekkebrød, rugsprø og sånne sandwicher. Men kan prøve å kjøpe glutenfritt en periode og se om det hjelper. Hvor lenge bør jeg kutte det ut for å vite om det har effekt? Så bra det har blitt en ordentlig medisinsk diagnose. Kanskje jeg kan få legen til å ta noen flere tester. Anonym poster: e603301f148f7b7354263b9148f7c3c7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Unngå druer og mye frukt - det gjærer. Og mye melkeprodukter, f.eks blir mange tunge og oppblåste i magen av masse melk og risengrynsgrøt osv. Jeg reagerer veldig på rugbrød selv, så jeg må gå for havre. Også er det veldig lurt å ha fordøyelsessystemet i orden, altså at du får tømt deg/godt på do hver dag. Jeg blir veldig oppblåst av tung mat, som rødt kjøtt og poteter også.. men laks og kylling går fint Anonym poster: dd318107161bdaffa966ceafccd2b8cb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Vil også legge til at om det er en viss uke / uka før i måneden, så ser jeg oppblåst/gravid ut samme hva Anonym poster: dd318107161bdaffa966ceafccd2b8cb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Takk for flere tips! Googla litt nå, og fant dette: " Gluten finnes i kornsortene hvete, bygg, rug, spelt, emmer, enkorn, og i noen andre plantearter i grasfamilien. Havre er i utgangspunktet glutenfritt, men kan bli "forurenset" gjennom så- eller produksjonsprosessen. Mel av mais, ris, hirse og bokhvete inneholder ikke gluten." Det er jo veldig mye glutenprodukter hvis jeg må kutte ut alle disse kornsortene. Finnes det feks knekkebrød eller frokostblanding som ikke inneholder dette? Så både melkeprodukter og glutenprodukter er lurt å kutte ut? Hva kan jeg spise da? For da ryker jo feks Skyr og knekkebrødsandwicher, som jeg spiser mye av. Og melk er jo i alt...Feks nutrilettbarer pga sjokoladelaget utenpå. Gah, vanskelig med så mye å tenke på, men orker ikke ha det sånn lenger, magen står jo ut som en kul, og til og med kjæresten var enig i at jeg ser veldig gravid ut når det er sånn. Ikke bra! Artig med en gravidmage som forsvinner om man trekker inn pusten, da! Innhold Anonym poster: e603301f148f7b7354263b9148f7c3c7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #8 Skrevet 17. februar 2013 Ja, gå på helsekosten / bakeri, så finner du gode knekkebrød som de har der Det finnes også egne frokostblandinger, eller du kan sette sammen selv. Men det er individuelt hva man reagerer på også, så prøv deg litt frem Av melkeprodukter tenkte jeg mest på å styrte flere glass med ren melk i løpet av dagen, eller spise veldig masse melkeprodukter i løpet av en dag: f.eks biola, melk, youghurt, ost osv. F.eks kun holde seg til 1 glass melk, eller 1 youghurt osv i løpet av en dag Eller 1 skyr som du sier du liker. Jeg ville gitt beng i det lille melkelaget utenpå nutrilettbarene, det er ikke særlig mye Anonym poster: dd318107161bdaffa966ceafccd2b8cb
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Beklager på forhånd for rotete formuleringer og svar - jeg burde egentlig ha lagt meg tidlig i dag! Jeg har hatt veldig mye problemer med oppblåst mage. Såpass ille at mamma 2 ganger har kjørt på apoteket og kjøpt graviditetstest! Jeg brukte mye tid og energi på å finne ut av hva jeg kunne spise, og hva som ikke fungerte, men med veldig varierende hell. Det jeg har lært: - skyr fungerer ikke, jeg blir kvalm og oppblåst, samme hvor sunt det er! - risengrynsgrøt gir oppblåst og vond mage - kunstig søtning (nutrilett / atkins / lakerol / lettbrus / sukkerfri tyggegummi osv) er forbudt! (kun vanlig sukker er lov) Utover dette har jeg aldri funnet noen store ting. Jeg prøvde glutenredusert og glutenfritt, lavkarbo, grovt kosthold, lavkalori, og alt annet man kan tenke på, men ingen av disse tingene hadde effekt for meg. Det som har hjulpet meg, er å "gi f***" i hva jeg spiser. Samme uken som jeg sluttet å bry meg, sluttet magen å bølle. Det er nå 1 år siden jeg har vært "4 måneder på vei", med unntak av en og annen grøtlørdag. Som hos deg, begynte mine (merkbare) problemer da jeg gikk ned i vekt, og jeg tror det var fordi jeg stresset og tenkte mye på mat, samtidig som jeg hadde problemer med selvbildet mitt. Det å akseptere at jeg er som jeg er, og å ikke bekymre seg for om magen blir kulerund, har hjulpet meg veldig. Mitt tips til neste gang du er oppblåst, og egentlig synes det er superkjipt: Legg deg på ryggen i sofa/seng og la magen være SVÆR. Si til deg selv at du er en hval, elefant eller noe sånt, og smil for deg selv. Jeg kaller det "å leke hval", og det er fryktelig deilig å gjøre det, heller enn å være misfornøyd med at du har spist feil mat eller litt for mye i familiemiddag Magen stresser når du stresser! Anonym poster: ba5110e8fcdd5aff60f1a1f978ac7b0a
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #10 Skrevet 17. februar 2013 Jeg sluttet med korn og sukker, og etter bare 1 uke var magen min bra. Har hatt oppblåst, irritert mage hele livet. Diarè hver morgen, forstoppelse, luft:( Har prøvd alt: kutte ut melk, kutte ut hvetemel, kutte ut melk, vært veggis, Fedons lavkarbo. Det eneste jeg aldri har kuttet før er alle kornprodukter, så var det altså det som var synderen. Det var litt trøblete i begynnelsen når jeg ikke visste helt hva jeg skulle spise, men nå har jeg levd sånn så lenge at det går av seg selv. Null korn altså- absolutt ingenting. Ikke engang naturlig glutenfritt. Anonym poster: f832af5ec10a415a73dc08e8fedfb99c
Supraspinatus Skrevet 17. februar 2013 #11 Skrevet 17. februar 2013 Gluten og laktose er nevnt, men ser at FODMAP er ikke nevnt. http://www.friskogfunksjonell.no/diare-forstoppelse-og-gass-hva-kan-du-gjore/ http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/ 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #12 Skrevet 17. februar 2013 Tusen takk for at alle er så snille og hjelper meg! Mye jeg skal tenke på her, skjønner jeg! Skikkelig trøblete kostholdsproblem å ha, da, siden det er så mye forskjellig som hjelper for så mange folk! Søstera mi har samme problem, men hun har lagt om helt fullstendig, spiser ikke noe sukker, hvete eller melk og er nærmest veganer, og det tror jeg ikke jeg orker!! Du som ikke spiser noe korn i det hele tatt, hva spiser du til frokost og lunsj da? Jeg spiser jo da mye knekkebrødsandwicher, frokostblanding etc. Og Skyr, da. Kanskje jeg skal kutte ut det også for en periode, siden det hjalp noen. Godt å høre det har hendt flere etter å ha gått ned (og at det er da man merker det). Tror du som skrev det kan ha rett i det med magen stresser når jeg stresser, for nå tenker jeg jo mye mer på det. Og nå tenker jeg så mye på å ikke spise for usunt, for mange kalorier etc. Måtte le av det med å være hval!! Ser det for meg! Håper jeg finner ut av dette, det er jo så slitsomt. Og ikke bare oppblåstheten, men all lufta i magen også. Veldig lite sexy, hehe! Anonym poster: e603301f148f7b7354263b9148f7c3c7
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #13 Skrevet 17. februar 2013 Jeg sluttet med korn og sukker, og etter bare 1 uke var magen min bra. Har hatt oppblåst, irritert mage hele livet. Diarè hver morgen, forstoppelse, luft:( Null korn altså- absolutt ingenting. Ikke engang naturlig glutenfritt. Anonym poster: f832af5ec10a415a73dc08e8fedfb99c Så du spiser ikke noe sukker heller? Anonym poster: e603301f148f7b7354263b9148f7c3c7
Sjensen Skrevet 18. februar 2013 #14 Skrevet 18. februar 2013 Prøv å ligg unna karbohydrater (brød, pasta, korn)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #15 Skrevet 18. februar 2013 Jeg blir oppblåst med en gang dersom jeg har sovet dårlig eller er stresset. Da hjelper det ikke uansett hva jeg spiser. Kan det hende det er grunnen hos deg også? Anonym poster: 3ef09c18741ff6109f6090fe1afbeefc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #16 Skrevet 18. februar 2013 Så du spiser ikke noe sukker heller? Anonym poster: e603301f148f7b7354263b9148f7c3c7 Nei. Ingenting sukker, ingen kornprodukter overhodet og ingen belgfrukter (bønner, linser, peanøtter). Klart, er det bittelitt sukker i ett eller annet så er det helt greit, men jeg unngår for det meste sukker og tilsetter det aldri selv. Jeg bruker kunstig søtning, men ikke så mye siden det også gir meg oppblåst mage. Mange kan sikkert synes det høres veldig strengt ut, men i forhold til alternativet så er det jo bare teit å fortsette å spise mat som gjør meg syk og utilpass. Etter over 30 år med oppblåst mage, stinkepromp, trange bukser, diarè og smerter så er det helt fantastisk å være symptomfri. Etter at jeg la om kosten har andre ting også blitt bedre, bl.a huden og energinivået. Jeg har heller ikke blodsukkersvingninger eller ujevn energi utover dagen. Hva spiser jeg? Hmm.. Frokost skipper jeg ofte, for jeg er ikke sulten før lunch. Men hadde jeg spist frokost hadde jeg nok stekt en omelett med grønnsaker, spist nøttebrød med pålegg (ost, kjøttpålegg, fiskepålegg), kaffe, te, naturell yoghurt med bær/frukt og kunstig søtning, matmuffins uten mel (bakt med f.eks mandler). Lunch er ofte en salat med rester fra middagen dagen før. F.eks oppskjært kylling og salatblader og rikelig med olje-/pestodressing. Ris, pasta etc bytter jeg ut med mer grønnsaker. Lasagne lager jeg med squash istedet for pastaplater, og jeg har funnet masse oppskrifter som lar meg lage pizzabunn og pitabrød uten korn. Spiser sjokolade med stevia, kakao uten sukker (confecta har en rågod type), baker kaker, lager eggedosis, te med søtning. I det hele tatt så har jeg vunnet mye mer enn jeg har ofret. Savnet bakst de første ukene, men nå er det helt greit. Det var en litt kjip omstilling, for det jeg i praksis spiser er lavkarbo, og de to første ukene hadde jeg hodepine og var uvel og kvalm. Det gikk over og nå har jeg det supert. Anonym poster: f832af5ec10a415a73dc08e8fedfb99c
Gjest idakaroline Skrevet 18. februar 2013 #17 Skrevet 18. februar 2013 (endret) Jeg sliter med det samme som deg, jeg er også så og si alltid oppblåst. Det er vondt, plagsomt og fælt. Jeg hater det. Jeg har slitt med det så lenge jeg kan huske. Jeg trodde det skulle gå over da jeg ble veganer, men den gang ei. Hvis det går lang tid mellom to måltider blir jeg så oppblåst at jeg må ligge på magen for å få lufta ut. Det gjør at jeg at jeg får problemer på reise og når jeg er borte hos andre. Har prøvd å spise regelmessig og mye også, men det hjelper ikke det heller. Jeg spiser så og si ikke hvete og den slags. Det hender at jeg spiser en brødskive til frokost, men det er ikke så ofte lenger. Sukker unngår jeg så mye som mulig. Melk har jeg alltid reagert på, så det kuttet jeg ut lenge før jeg ble veganer. Sliter du mye med angst og stress? Det gjør jeg, og jeg begynner å lure på om det er det som ødelegger magen min. Endret 18. februar 2013 av idakaroline
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #18 Skrevet 18. februar 2013 Nøttebrød, du. Får man det i butikk? Jeg blir oppblåst med en gang dersom jeg har sovet dårlig eller er stresset. Da hjelper det ikke uansett hva jeg spiser. Kan det hende det er grunnen hos deg også? Sliter du mye med angst og stress? Det gjør jeg, og jeg begynner å lure på om det er det som ødelegger magen min. Jeg sliter endel med stress, ja. Jeg har vært utbrent i lengre tid (ganske kort tid siden jeg ble frisk), og er dermed veldig flink til å stresse og samtidig omtrent allergisk mot stress. Angst har jeg også endel av, spesielt om morgenen. Ikke sosial angst eller noe sånn veldig alvorlig, men generell angst det er vanskelig å finne ut av. Det dumme er at angsten får meg til å sove dårlig, så da "baller det på seg". Men er rimelig sikker på at det stikker dypere enn det, da, føles som jeg alltid har vært fjertete og oppblåst. Hvor lang tid bør jeg holde meg unna en matvare for å luke ut om det har effekt eller ei? Regner med at en dag eller to ikke har noe særlig å si? Anonym poster: e603301f148f7b7354263b9148f7c3c7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2013 #19 Skrevet 18. februar 2013 Nøttebrød baker jeg selv. Anonym poster: f832af5ec10a415a73dc08e8fedfb99c
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 18. februar 2013 #20 Skrevet 18. februar 2013 Det er vanskelig å gi konkrete råd her synes jeg, jeg har vært/er i relativt lik situasjon som deg. Mine triggere er alle former for godteri, brus og havregryn. Reagerer lite på vanlig hvetebakst, men hvis jeg spiser havregrøt kan du banne på at jeg får stinn, hard, utstående mage. Utrolig merkelig! Jeg synes du skal skrive en matdagbok. Du fører kun maten du har spist - ikke kalorier og sånn. Jeg tror det finnes digitale matdagbøker, hvor du kan fylle inn nøkkelordsnotater (litt som hashtags) og da får du opp diagrammer/statistikk etter en stunds bruk. Jeg husker ikke hva disse nettsidene heter i farta, men det er værtfall SUPERKJEKT! Spis nøyaktig som du pleier i 4 uker, loggfør alt du spiser i denne boka, sammen med nøyaktige notater om hvor oppblåst du følte deg, hvor mange cm du var osv. Da er det plutselig lett å se sammenhengen mellom spesifikke matvarer og matgrupper og hvor oppblåst du blir. Det kan også hende at oppblåstheten din kommer av for høy fettprosent: du har gått ned mye i vekt, men har fortsatt fett rundt de vitale organene dine. I så tilfelle vil det hjelpe å gå ned ytterligere i fettprosent. Det beste du gjør da er å fortsette å spise såpass sunt som du gjør nå, samtidig som du legger inn ganske mye kardio og hverdagsaktivitet. Gå et par lange turer i uka, og prøv å ha ca 3x30 minutter jogg/sykle/elipse eller hva du synes er gøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå