Aurora beate Skrevet 21. mars 2004 #1 Skrevet 21. mars 2004 Er det nnoe jeg synes er forvirrende så er de overnasjonale domstolene. Poirot;det virker som du har peil på dette...Det jeg lurer på er hva forskjellen på tvistedomstolen og krigsforbryterdomstolen er. 1.Er de begge FN domstoler? 2.Kan land fra hele verden ta opp tvister i domstolene 3.Og når man først er dømt, må man godta dommen.For det sies FN ikke har verdenspoliti, er det sånn at de bare dømmer så er det opp til enkeltlandene å utføre straffen.... 3.Krigsforbryterdomstolene er satt opp individuelt, f.eks jugoslavia, for USA har ikke ratifisert avtalen, Clinton underskrev, men neste president godtok ikke. Hvordan har dette seg. EU. Så var det EU, er det de som har den i straousborg? For den er vel overnasjonal? Og Norge som ikke er medlem av EU, de dømmes da i EFTA-domstolen(finnes det) Hadde vært fint om noen kunne opplyst meg, for jeg synes det er så forvirrende.
Gjest Poirot Skrevet 21. mars 2004 #2 Skrevet 21. mars 2004 Er det nnoe jeg synes er forvirrende så er de overnasjonale domstolene. Poirot;det virker som du har peil på dette...Det jeg lurer på er hva forskjellen på tvistedomstolen og krigsforbryterdomstolen er. 1.Er de begge FN domstoler? 2.Kan land fra hele verden ta opp tvister i domstolene 3.Og når man først er dømt, må man godta dommen.For det sies FN ikke har verdenspoliti, er det sånn at de bare dømmer så er det opp til enkeltlandene å utføre straffen.... 3.Krigsforbryterdomstolene er satt opp individuelt, f.eks jugoslavia, for USA har ikke ratifisert avtalen, Clinton underskrev, men neste president godtok ikke. Hvordan har dette seg. EU. Så var det EU, er det de som har den i straousborg? For den er vel overnasjonal? Og Norge som ikke er medlem av EU, de dømmes da i EFTA-domstolen(finnes det) Hadde vært fint om noen kunne opplyst meg, for jeg synes det er så forvirrende. Har ikke alt i hodet, men skal svare på det jeg vet. Krigsforbryterdomstolene settes opp individuelt av FN. Rwanda (ICR), Jugoslavia (ICY), Nurnberg osv. På sikt skal det komme en internasjonal krigsforbryterdomstol (ICC) på fast basis, men bla USA er sterkt imot denne og gjør det de kan for at den ikke skal bli noe av. Når denne kommer skal man ikke ha stedlige domstoler lenger. FN har flere andre domstoler, som omhandler ulike saksfelter, eks havrettstviser, menneskerettigheter osv. Alle medlemsland i FN kan klage inn andre land, men det skjer ikke så ofte pga et meget kraftig diplomatisk virkemiddel. I en del domstoler kan ogå mennesker7organisasjoner klage inn land. En dom er opp til landet som evt blir dømt å oppfylle, siden det ikke finnes hverken verdenspoliti eller verdensfengsel. EU-land har en EU-domstol som omhandler lover som har med EU å gjøre. Norge hører til EFTA-domstolen, siden vi ikke er medlem i EU. dette kan være typiske saker om handel, import, landbruk, arbeidsgiveravgift osv. I tillegg kommer menneskerettighetsdomstolen, basert på Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Denne har ikke med EU å gjøre, men Europarådet, som vi er medlem av. Hit kan man klage inn saker om m.rett, når alle domstoler i landet er prøvd. Om du ønsker å lese mer kan du låne deg bøker om folkerett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå