Gå til innhold

Jeg trenger hjelp med puggingen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i lengre tid pugget til anatomieksamenen jeg skal ta i morgen. Jeg må lære de latinske navnene på kroppsdeler, muskler, skjelett, hjerte, ja alt. Jeg klarer bare ikke lære navnene, de vil ikke sette seg! Jeg har ikke tid til å stryke, jeg MÅ klare dette!

Så jeg lurer på om noen av dere har noen gode puggeteknikker? Jeg har til nå brukt sånn at jeg tar en og en figur og skriver det helt til jeg husker det. Men så snart jeg begynner på en ny figur glemmer jeg det forrige. Hjeeeelp! Dette er krise!!

Anonym poster: 4197f4dd2360ecda9d95f746b802952b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Memo?

Anonym poster: 85df4c6798282c6ed0464bf93b88d391

Skrevet

Tja. Flash-kort. Lage gjettelek med venn/medstudent/kjæreste. Tegne på post-its og henge opp på veggene. Finne ord som rimer på navnet og lage små setninger med disse ordene for å hjelpe og huske.,. osv :)

Kom med et forslag til det første ordet/organet du vil lære deg, da - så kan vi se om vi kan komme på noe morsomt om det sammen slik at du husker det :)

• Liker 1
Skrevet

Tja. Flash-kort. Lage gjettelek med venn/medstudent/kjæreste. Tegne på post-its og henge opp på veggene. Finne ord som rimer på navnet og lage små setninger med disse ordene for å hjelpe og huske.,. osv :)

Kom med et forslag til det første ordet/organet du vil lære deg, da - så kan vi se om vi kan komme på noe morsomt om det sammen slik at du husker det :)

M. Gluteus maximus

M. Quadriceps femoris

Truncus brachiocephalicus

A. Carotis interna

Bare noen eksempler! Helt gruuusomme ord! :s

Ts

Skrevet

Hva studerer du, TS?

Anonym poster: 411a4b7e32e4316736fec1ef464e04b6

Skrevet (endret)

M. Gluteus maximus

M. Quadriceps femoris

A. Carotis interna

Ts

Hehe, off, ja. Vanskelige ord!

Den første kan du jo huske ved å tenke på kjempesvære rumper! Større blir det ikke enn Glutus MAXimus!! :) ..hvis en sier det uten e'n, så rimer det også! :)

Quadriceps femoris...da ville jeg tenke på det som et motstykke til biceps - altså at biceps er manne-muskler, som er sterkest i armene, mens quadriceps er jentemuskler (femo-ris, liksom), som er sterkest i lårene :)

Truncus brachiocephalicus..høres ut som et dinosaurnavn. Ser det er et hjertekar. Og trunkus er vel blodkar? Så det kan huskes som et kar (trunk... Trunkus) med en dinosaur i, en sånn brachio-cephalicus-saur som sitter der :)

Carotis interna - den var fin :) Den indre halsarterien, eller min indre gulerot!! Hehe :) Carotis (carrot) interna (indre)

Dette var jo litt gøy! Håper det kan hjelpe litt! Du kommer sikkert på flere finere eksempler enn mine! Har du flere?? :)

Endret av PanLi
  • Liker 1
Skrevet

M. Gluteus maximus

M. Quadriceps femoris

A. Carotis interna

Ts

Hei :)

Det hjelper at man bruker litt tid på å lære seg hva navnene betyr. Det gir 10 ekstra knagger å henge kunnskapen på.

For eksempel M. Quardiceps femoris. (Quad=fire, Femoris=ved femor (knokkelen)) osv..

De fleste kan egentlig forstå mye latin uten at vi tenker over det. Andre ord er feks Maximus=den store/største, Trunchus=samling/ansamling(engelsk:Trunk), Interna=Intern. For å bli kjent med ordene kan man også bruke tid på å lese anonymiserte pasientjournaler på nettet.

Skrevet

Hehe, off, ja. Vanskelige ord!

Den første kan du jo huske ved å tenke på kjempesvære rumper! Større blir det ikke enn Glutus MAXimus!! :) ..hvis en sier det uten e'n, så rimer det også! :)

Quadriceps femoris...da ville jeg tenke på det som et motstykke til biceps - altså at biceps er manne-muskler, som er sterkest i armene, mens quadriceps er jentemuskler (femo-ris, liksom), som er sterkest i lårene :)

Truncus brachiocephalicus..høres ut som et dinosaurnavn. Ser det er et hjertekar. Og trunkus er vel blodkar? Så det kan huskes som et kar (trunk... Trunkus) med en dinosaur i, en sånn brachio-cephalicus-saur som sitter der :)

Carotis interna - den var fin :) Den indre halsarterien, eller min indre gulerot!! Hehe :) Carotis (carrot) interna (indre)

Dette var jo litt gøy! Håper det kan hjelpe litt! Du kommer sikkert på flere finere eksempler enn mine! Har du flere?? :)

Tusen takk! Så dessverre ikke dette før nå, men tror jeg i alle fall blir å huske disse!! Må egentlig løpe, eksamen starter om tre kvarter! Æææh.....

Og ja, jeg studerer sykepleie til ab som lurte over her!

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...