Gå til innhold

Usikker på kakeform

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Tenkte kanskje jeg skulle bake en sjokoladekake i dag, men så har jeg dessverre ikke rundform tilgjengelig. Kan jeg bruke en randform i stedet? Vil det utgjøre noe på steketid osv? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei. Tenkte kanskje jeg skulle bake en sjokoladekake i dag, men så har jeg dessverre ikke rundform tilgjengelig. Kan jeg bruke en randform i stedet? Vil det utgjøre noe på steketid osv? :klo:

Så lenge den er ca like stor i bunnen gjør det ikke noe om den er rund eller firkantet. Om den er avlang vil nok steketiden bli mindre, det samme om formen er stor (slik at kaka blir mer flat og tynn).

Men i alle fall kan du bare sjekke med en strikkepinne/stekepinne/tannpirker om kaka er stekt litt underveis. :)

Edit: om randformen og rundformen har lik diameter må du tenke over om røra får plass i den, eller om den vil velte ut av formen under steking.

Endret av Anje
Skrevet

Du kan bruke randform, men ville delt oppskriften i 2, da volumet er mindre, hvis ikke randformen er veldig stor da. Steketiden blir deretter, men ville følgt litt med underveis og testet med en pinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...