AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #1 Skrevet 17. februar 2013 Jeg skal overta en 3 år gammel hund hvis navn jeg av private årsaker ikke er helt komfortabel med. Jeg har gjort dette før men hun var 1,5. Jeg byttet navn slik at første bokstav og andre "langbokstav" i navnet var like og det gikk helt greit. Noen som har endret navn på hund som er eldre og i så tilfelle, hvordan gikk det? Anonym poster: 42e6a636b2ea0089d15dac8e86c77d2d
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #2 Skrevet 17. februar 2013 Er det noe problem da? Å endre navn? Er jo ikke et menneske med personnummer det her er snakk om? For en problemstilling... Anonym poster: 672e9334fcf64b314291ea8fca1d6ddb 2
Rubies_ Skrevet 17. februar 2013 #3 Skrevet 17. februar 2013 Jeg syns det er ganske idiotisk å bytte navn på en 3 år gammel hund. Hunden er veeeldig vant med navnet sitt, og kommer garantert ikke til å lystre det nye navnet med det første. Hva er egentlig problemet med navnet hunden har nå?
Mus-Katt Skrevet 17. februar 2013 #4 Skrevet 17. februar 2013 Synes heller ikke det er bra. Hunder kjenner som regel navnet sitt.
Cathrine88 Skrevet 17. februar 2013 #5 Skrevet 17. februar 2013 Jeg har riktignok ikke byttet navn på mine to omplasseringshunder, men de lystrer både navnene sine og kjælenavnene jeg bruker på dem en gang i blant. Du kan kanskje begynne med å bruke begge navnene når du koser eller leker med den, og så gå over til å bruke det nye navnet etter at hunden er blitt vant til det og er hundre prosent sikker på hvem du mener. Men vent i alle fall til hunden er helt komfortabel i det nye hjemmet sitt og med deg. Omplasseringshunder trenger absolutt ikke enda flere omveltninger på en gang 6
MockingJay Skrevet 17. februar 2013 #6 Skrevet 17. februar 2013 Hunden min lystrer til Buddy(som han heter), Buddah, Bjuuti, Bo-bo, Bæret og "hundevalpen". Kjært barn har mange navn Men Buddy brukes selvfølgelig mest da, og han vet at dette er navnet hans. Har egentlig kalt han det andre også fra han var valp. Tror han hadde blitt skikkelig forvirret om jeg plutselig skulle kalt han for "Truls". Venninnen min sin omplasserings hund het "Satan", men hun endte opp med å bare beholde navnet til tross for at hunden var en søt liten tispe. Det var det den lystret på. Litt rart for oss, men for hunden er det jo bare navnet sitt. 2
Tabris Skrevet 17. februar 2013 #7 Skrevet 17. februar 2013 Hunden har jo ikke noe forhold til navnet sitt, annet enn at det er en lyd som for det meste betyr oppmerksomhet, lek, tur, mat eller annet gøy. Jeg kan ikke se at det skal være det store problemet å innføre en ny lyd (nytt navn) som kan bety det samme. Man må bare være tålmodig til hunden forstår det. 3
Ibanez Skrevet 17. februar 2013 #8 Skrevet 17. februar 2013 Du har tenkt på det som jeg ville si, nemlig å beholde første bokstav lik og andre langbokstav Blir det like mange stavelser? 1
Batteri Skrevet 17. februar 2013 #9 Skrevet 17. februar 2013 Er det noe problem da? Å endre navn? Er jo ikke et menneske med personnummer det her er snakk om? For en problemstilling... Anonym poster: 672e9334fcf64b314291ea8fca1d6ddb Du har tydeligvis ikke så stor peil på hunder. 6
Portvinpiken Skrevet 17. februar 2013 #10 Skrevet 17. februar 2013 (endret) Jeg har byttet navn to ganger på omplasseringshunder. Dette fordi de skulle lære at navnet deres ble assosiert med noe hyggelig og KUN hyggelige ting. Ingen av de kom fra hjem der de hadde spesielt fint. En hund går ikke rundt å husker/vet navnet sitt. Den lyder instinktivt den rekken av bokstaver vi har valgt til navn for den. Om en hund aldri hører sitt gamle navn igjen, så vil jeg tro det ikke er noe de har evne til å gå rundt å savne... Vi mennesker bytter jo også etternavn (noen av oss ihvertfall når vi gifter oss) og ingen lider stort av det vel... Min ene hund fikk et helt nytt navn uten noen som helst likheter med det gamle, og den andre fikk et som liknet litt (mest fordi jeg synes navnet var så stygt). Det er bare å legge på det nye navnet ved alle nye hyggelige situasjoner; innkalling inne og ute osv. Det nye navnet er lært inn på null komma niks :-) Red: jeg kan kalle alle mine hunder alt fra tullipanløk til kosemosegrosetose hehe - men det er jo bevegelsene og lyden de kommer etter da :-) Endret 17. februar 2013 av Portvinpiken 5
Cho Kon It Skrevet 17. februar 2013 #11 Skrevet 17. februar 2013 Å lære seg å lystre et nytt navn er bare enda en ny kommando i rekken. Hadde ikke hatt problemer med å bytte navn i din situasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #12 Skrevet 17. februar 2013 Venninnen min sin omplasserings hund het "Satan", men hun endte opp med å bare beholde navnet til tross for at hunden var en søt liten tispe. Det var det den lystret på. Litt rart for oss, men for hunden er det jo bare navnet sitt. Satan! Det het den forrige hunden min også til tider, med etternavnet I Helvete, når han syntes at jeg kunne ignoreres en stund til da jeg var minst 300 meter unna og ingenting fælt kom til å skje når jeg anlandet uansett. Jeg måtte le godt da jeg så for meg din venninne løpe etter en liten jente og rope Satan! Jeg bor ganske sentralt med endel folk som går med hundene sine nede på gaten. En dag var det noen som desperat ropte Hallo, Hallo, Halloooo, HALLOOOO ute på gaten. Jeg måtte gå på balkongen og sjekke om det var noen som trengte hjelp. Der løp en ung mann nedover gaten etter en hund som ignorerte Halloooo totalt. Navnet Hallo hørtes nok morsomt ut for eier til å begynne med men til hans store overraskelse brukes jo ordet til alle tider og stunder og den hadde ikke noe forhold til Hallo og fortsatte ufortrødent nedover gaten i en fin sprint. Uansett, tusen takk for fine og konstruktive svar! Hunden heter Kåre og jeg kan ikke helt se for meg selv rope inn Kåre de neste 10 årene. Var faktisk engstelig for å skrive det på KG da en Kåre-elsker kjapt kan dukke opp og synes jeg er pretensiøs og trenger en god utskjelling. Forrige gang beholdt jeg forbokstav lang O og lang I i midten og det fungerte uten noe problem. Da prøver jeg å finne ett navn med Å i begynnelse, siden jeg ser at det kan bli lettere, ellers så får jeg som dere skriver jobbe litt mer med navn-kommando. Anonym poster: 42e6a636b2ea0089d15dac8e86c77d2d 1
Tippy Skrevet 17. februar 2013 #13 Skrevet 17. februar 2013 Kåre er såå kult navn da Kall hunden Taxi, mist den i skogen, rop på Taxi midt i skogen og du får garantert en opphold på lukket...neida Selv fikk jeg hunden min da hun var unghund og valgte å beholde navnet, men det var et navn jeg syntes var fint og passet til hun. Litt vanskelig å anbefale navn når man ikke vet hvordan han ser ut og hvilken rase/blanding 1
Gjest Badabing Skrevet 18. februar 2013 #14 Skrevet 18. februar 2013 Jeg trodde egentlig dette var et problem, inntil jeg fikk en fire år gammel omplasseringshund som hadde et navn jeg hadde vonde minner til. Jeg valgte å bytte navn, og det gikk helt fint! I starten lød hun ikke det opprinnelige navnet en gang, det virker mest som det er en generell inkallingslyd som gjelder. Og hun lyder alle kallenavnene sine også etter hvert. 1
Gjest Morteno Skrevet 18. februar 2013 #15 Skrevet 18. februar 2013 Trodde hunden reagerer på lyden og måten du sier ordet på. Jeg kan si hva som helst så lenge jeg sier det på samme måte og tonefall som hunden kjenner til. Det er ingen forskjell på det, egentlig. 2
Gjest alven Skrevet 18. februar 2013 #16 Skrevet 18. februar 2013 Jeg ser ikke noe problem i dette, vi overtok en 10 år gammel hund som het Lexi, det ble Rexi i stedet for, vi overtok en 3 år gammel hund, het Blackie, men siden vi hadde en blackie fra før så ble Blanket. Vi har byttet navn på en puddel tispe på 6 år fra lilly til Nelly, Måten vi gjorde det på var å lage en positiv assosiasjon, slik at ved bruk av det navnet og hun kom på innkalling eller vi fikk kontakt så var det godbit og skryt. Fungerer veldig bra, 1
hittah Skrevet 18. februar 2013 #17 Skrevet 18. februar 2013 Jeg har riktignok ikke byttet navn på mine to omplasseringshunder, men de lystrer både navnene sine og kjælenavnene jeg bruker på dem en gang i blant. Du kan kanskje begynne med å bruke begge navnene når du koser eller leker med den, og så gå over til å bruke det nye navnet etter at hunden er blitt vant til det og er hundre prosent sikker på hvem du mener. Men vent i alle fall til hunden er helt komfortabel i det nye hjemmet sitt og med deg. Omplasseringshunder trenger absolutt ikke enda flere omveltninger på en gang Jeg bruker også kallenavn på hunden, han heter Rex, men adlyder både vennen, Hugo, lillevenn osv osv. Han vet at navnet er Rex, men han vet at det er han vi kaller på om vi sier andre "navn". Hadde ei tispe en gang, hadde mange kosenavn på henne. For henne var det like naturlig å adlyde navnet sitt, som f.eks tuppa, som jeg kalte henne. Begynn med både navn og nytt navn når du snakker til hunden, så vener hun seg fort til det nye navnet :-)
amonyn Skrevet 19. februar 2013 #18 Skrevet 19. februar 2013 (endret) Hunden min lystrer til Buddy(som han heter), Buddah, Bjuuti, Bo-bo, Bæret og "hundevalpen". Kjært barn har mange navn Men Buddy brukes selvfølgelig mest da, og han vet at dette er navnet hans. Har egentlig kalt han det andre også fra han var valp. Slik er min også. Alt fra navnet sitt og alle mulige rimeord/tøyseformuleringer på dette (litt spesielt navn, så vil ikke si det her), til flinkemann, lillegutt, gutten, drittbikkja, søtemann, sexyboy, lille ungen osv. Jeg har også sett at han snapper opp ordene "han" og "hunden" når jeg prater med andre mennesker og han ligger og sover. Lurer på hvordan han har lært dette, skjønner med én gang når han blir snakket om. Skal sies at han har et utroooolig talent for å lære seg tegn og ord som betyr tur. Har lært mye om meg selv og hvilke ting jeg gjør før vi går ut. Edit: Skal være litt on topic også. Poenget mitt er at hunden uansett får masse kosenavn hos ny eier. Mange nye ord og vaner. Så nytt navn betyr nok ikke så mye, spesielt om det ligner det gamle. Endret 19. februar 2013 av amonyn
Gjest Badabing Skrevet 19. februar 2013 #19 Skrevet 19. februar 2013 Hehe.. Godt det er kallenavn i andre hjem også! Her: Luna = Poona, Puña, Punita etc. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #20 Skrevet 19. februar 2013 Kjære vene. Hunder kjenner bare igjen en ordlyd sagt i et vist tonefall. Hvis du begynner å kalle den noe annet med samme entusiasme, tonefall og gir den belønningkos etc så vil den etterhvert reagere likt. til dere små hundejenter der ute som tror hunden deres skjønner at den har et navn: nei, det er ordlyden den kjenner igjen. akkurat som "sitt", "dekk" "kom" "plystre" etc. Dyr har ikke navn. Anonym poster: d38785c567821d36295134dcaa6b70db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå