Gå til innhold

Fete mennesker sliter med å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt så mye forskjellig, og lest mange forskjellige artikler at jeg snart blir gal.. det skrives side opp og side ned om at fete mennesker kan eller HAR problemer med å bli gravid...

Jeg har selv en søster og maaange venninner som veier godt over 100 KG, og nei, de er ikke 1.90 høy... så sier jo seg selv at de er innenfor den kategorien som kalles FETE/ ekstrem fedme som kan skade både helse og knær...

Men likevel, har alle jeg kjenner som er Fete, fått barn, opp til flere...

Vet ikke hvor pålitelig dette er jeg?

Jeg leser mange artikler som sier at man bør gå ned noen kilo om man vil bli lettere gravid, mens mine ekstremt overvektige venninner blir gravid når de vasker undertøyet sitt sammen med mannens!

Jeg er ikke noe særlig overvektig, om det skulle fremstilles slik... har vel 6-7kg for mye kanskje ( ja jeg er glad i mat :D )

men jeg har enda ikke blitt gravid, vi har prøvd i 4-5mnd no, ingenting skjer... jeg bruker eggløsnings kalender og kalkulator, da mensen min er VELDIG pålitelig... Jeg får alltid mensen på dag 30, uansett.... det hender hver 5-6 mnd -1 dag + 1 dag, men ellers er den veldig stabil!

Mener jeg har truffet ganske bra på eggløsningen da, men skjer ikke noe?

Kan det være at jeg er for Fet? at jeg må gå ned noen kilo?

Anonym poster: 1e7053962ba0a0cd5d768f3bb1b5983c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumme mennesker sliter med å bli gravid?

Anonym poster: 49142c314a121d99b369ab2640d32ab2

• Liker 1
Skrevet

Jeg deler TSs undring - jeg skulle umiddelbart tro at magre kvinner skulle ha problemer med å bli gravide, ikke tykke.

Kanskje i en utvidet årsakssammenheng - at fedme er lite attraktivt i våre dager, og at fete kvinner derfor har mindre sex enn magre kvinner, men ikke som noen direkte følge sammenholdt med antall samleier.

Skrevet

Er man infertil, KAN overvekt være en årsak/medvirkende årsak til infertiliteten.

Det er ikke slik at feite folk automatisk er infertile.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hørt så mye forskjellig, og lest mange forskjellige artikler at jeg snart blir gal.. det skrives side opp og side ned om at fete mennesker kan eller HAR problemer med å bli gravid...

Jeg har selv en søster og maaange venninner som veier godt over 100 KG, og nei, de er ikke 1.90 høy... så sier jo seg selv at de er innenfor den kategorien som kalles FETE/ ekstrem fedme som kan skade både helse og knær...

Men likevel, har alle jeg kjenner som er Fete, fått barn, opp til flere...

Vet ikke hvor pålitelig dette er jeg?

Jeg leser mange artikler som sier at man bør gå ned noen kilo om man vil bli lettere gravid, mens mine ekstremt overvektige venninner blir gravid når de vasker undertøyet sitt sammen med mannens!

Jeg er ikke noe særlig overvektig, om det skulle fremstilles slik... har vel 6-7kg for mye kanskje ( ja jeg er glad i mat :D )

men jeg har enda ikke blitt gravid, vi har prøvd i 4-5mnd no, ingenting skjer... jeg bruker eggløsnings kalender og kalkulator, da mensen min er VELDIG pålitelig... Jeg får alltid mensen på dag 30, uansett.... det hender hver 5-6 mnd -1 dag + 1 dag, men ellers er den veldig stabil!

Mener jeg har truffet ganske bra på eggløsningen da, men skjer ikke noe?

Kan det være at jeg er for Fet? at jeg må gå ned noen kilo?

Anonym poster: 1e7053962ba0a0cd5d768f3bb1b5983c

Noen mennesker får ikke barn sammen rett og slett fordi den kjemiske balansen mellom de to kroppene kolliderer. Med en annen mann kan det hende at du blir gravid på første forsøk. Men, gå til legen begge to og undersøk det der.

Anonym poster: 508ad922571767aae8364afd5cd81997

Skrevet

Jeg er normalvektig og har pcos. Pcos gjør at man ikke har eggløsning og ikke blir gravid. Pcos oppstår som regel hos overvektige, og det å legge om kosten og slanke seg hjelper mange....

Anonym poster: abc0593a2e02e3208a684b51052d1ae0

Skrevet

Ved overvekt så er sjansen større for økning av hormonet testosteron. Da blir syklusene forstyrret og eggløsningen kan utebli. Derfor er det større sjanse for at overvektige kvinner sliter med å bli gravide.

6-7 kg går ikke under denne kategorien. Så sant du har regelmessige sykluser så ikke tenk på at du ikke kan bli gravid. Dere har ikke prøvd så lenge heller.

Anonym poster: 9dd1e89a4ee4a534a574e90f5a7652e7

Skrevet

Jeg synes overvekt altfor ofte blir brukt som en enkel forklaring for helsevesenet, så jeg tror det blir mange "overdiagnostiseringer" på det området. Jeg er selv overvektig (har prøvd å gå ned i vekt i 20 år, enda ikke lyktes...) og opplever at overvekten automatisk blir vurdert som årsak uansett hva som feiler meg. I min slekt har alle kvinnene slitt med vekta så langt tilbake som vi vet om (flere generasjoner), selv de som var fattige bønder på landet for 100 år siden (uten tilgang på junkfood og sjokolade). Og alle som en har de fått barn på løpende bånd. Rundt 6-7 barn har vært vanlig, og alle har kommet uten særlige anstrengelser. Men så er det meg da, den eneste barnløse kvinnen vi vet om i vår slekt. Og så konkluderer legen kjapt med at overvekten er årsaken til barnløsheten, og noen nærmere undersøkelse enn det får jeg ikke. Så det er nok ikke alltid vitenskap som ligger til grunn for alt leger sier, men ofte fordommer og ønsket om enkle svar.

Anonym poster: d4853d81d30aef8d558ac6eaa5d9b2f6

• Liker 8
Skrevet

Så lenge syklusen er normal, med EL, så skal ikke overvekt/undervekt vanskeliggjøre det å bli gravid.

Siste anonym; for å få hjelp til å bli gravid (IVF o.l) så må man ligge under en viss BMI, men denne grensen er ganske høy. Utredning burde du fått uansett, så jeg ville prøvd en annen lege. For alt legen vet, så kan det være mannen din som er problemet (som det var i vårt tilfelle), så den legen din kan ta seg en pille, rett og slett.

• Liker 2
Skrevet

Litt om overvektige kvinner, deres risiko ved svangerskap og barnets risiko:

Mors fedme øker risikoen for medfødte skader

I følge en artikkel som ble publisert i Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine1 i august 2007, øker risikoen for blant annet nevralrørsdefekt, hjertefeil, sammenvoksning i endetarm, hypospadi - en medfødt tilstand der urinrøret munner ut på undersiden av penis (hos gutter), kortvoksthet, brokk i mellomgulvet og navlebrokk, for barn født av mødre som var fete før svangerskapet. Samtidig er det mindre sannsynlig at mødre som var fete før svangerskapet, får barn som blir født med innvollene utenpå magen (gastroschisis).

Gravide kvinner som er overvektige, har en sterk forhøyet risiko for å få diabetes og fødselskomplikasjoner

Overvektige kvinner har større problemer med å bli gravid enn andre, og de har også en større risiko for å oppleve spontanabort.

Risikoen for å utvikle svangerskapsforgiftning (preeklampsi) og andre sykdommer er også større - særlig svangerskapsdiabetes.

- Hvis du har en BMI over 30, har du en syv ganger økt risiko sammenlignet med normalvektige for å utvikle svangerskapsdiabetes.

Selve fødselen blir også mer komplisert for overvektige kvinner.

- Det er en større risiko for at de får en vanskelig fødsel, kanskje som en følge av at de føder større barn. Risikoen for at fødselen ender i et akutt keisersnitt er også større hvis mor er overvektig.

Overvekt og fedme gir økt risiko for dødfødsel

Hva består risikoen i?

Overvektighet er ikke er en årsak, men overvekt og fedme skaper et risikobilde for mor og barn under en graviditet:

Morkaken svikter.

Overvekt og fedme gir økt risiko for å utvikle sykdommer som svangerskapsforgiftning og diabetes. Dette øker igjen risikoen for dårligere morkakefunksjon. Dette handler om at blodstrømmen i navlestrengen er for dårlig, noe som kan forårsake veksthemming og prematur fødsel.

Økt risiko for fødselsskader.

Overvekt øker sjansen for å føde større barn (over 4500 gram), fordi barnet får for høyt blodsukkernivå. Det forekommer oftere akutt keisersnitt ved overvekt og fedme i tillegg til at barnet oftere må tas ut med vakum eller lignende. Barnet har derfor økt risiko for fødselsskader og flere av barna som blir født av overvektige mødre må inn til Nyfødt intensiv for behandling. Dette kommer av at disse fødslene ofte er tyngre og går tregere, noe som blir en påkjenning for mor.

Overvekt øker også sjansen for å føde små barn (mindre enn 2500 gram) på grunn av at svikt i morkaken forårsaker veksthemming. Resultatet kan dermed være for tidlige (preterme) fødsler.

Det kan være vanskelig å identifisere feilutvikling, som misdannelser, under ultralydundersøkelsen rundt uke 18 fordi bildene ofte blir uklare.

Hvilken sammenheng er det mellom overvekt og fødselskomplikasjoner, og hvordan kan jordmor møte overvektige kvinner i fødsel for å sikre et best mulig utfall?

Overvekt er assosiert med økt risiko for fødselskomplikasjoner, parallelt med økende BMI. Disse inkluderer overtidighet og induksjon, økt risiko for mislykket vaginal fødsel og keisersnitt, samt et helt spekter av uheldige utfall for mor og barn. Overvektige kvinner er videre disponert for svangerskapsdiabetes, preeklampsi, makrosomi, tromboser og fysisk inaktivitet som kan komplisere fødselen ytterligere.

For meg er det helt absurd at enkelte kvinner er villige til å ta denne risikoen, både for seg selv og barnet.

Kake og sjokolade vil aldri noen sinne smake så godt.

• Liker 2
Skrevet

For meg er det helt absurd at enkelte kvinner er villige til å ta denne risikoen, både for seg selv og barnet.

Kake og sjokolade vil aldri noen sinne smake så godt.

Vel, leger på diverse fertilitetsklinikker godkjenner at overvektige kvinner med BMI opptil 34 (litt forskjellig her) får bli gravide. Så da kan det ikke være så ille ellers så hadde de ikke latt overvektige kvinner bli befruktet på klinikkene.

Linkene du har tatt frem er worst case, om man finner det samme på normalvektige så er det mye farlig som kan skje dem og barnet deres også.

• Liker 3
Skrevet

Vel, leger på diverse fertilitetsklinikker godkjenner at overvektige kvinner med BMI opptil 34 (litt forskjellig her) får bli gravide. Så da kan det ikke være så ille ellers så hadde de ikke latt overvektige kvinner bli befruktet på klinikkene.

Ja jøss, det er rart, når disse utgjør en gruppe blant deres betalende kunder.

Linkene du har tatt frem er worst case, om man finner det samme på normalvektige så er det mye farlig som kan skje dem og barnet deres også.

Dette minner litt om argumentet som endel røykere bruker for å rettferdiggjøre sin røyking under svangerskapet.

" Det er mye bedre at jeg røyker under svangerskapet, enn at jeg blir stresset av å prøve å slutte å røyke "

Disse linkene viser hvilken risiko overvektige kvinner er mer utsatt for enn normalvektige kvinner er utsatt for under et svangerskap.

Det vil alltid finnes risiko ved svangerskap også for friske, sunne og normalvektige kvinner.

• Liker 2
Skrevet

Ja jøss, det er rart, når disse utgjør en gruppe blant deres betalende kunder.

På offentlige klinikker så er ikke kundene så veldig betalende. Klart legen får lønn, men det er fra det offentlige. Med så mange i kø hadde det ikke skapt noe problemer for klinikken å nekte de som er overvektige å bli befruktet.

• Liker 1
Skrevet

2 av mine venninner har barn, og er overvektige.

Venninne nr 1 er svært overvektig med en BMI på ca 40.

Hun har 2 barn, og ble gravid veldig fort. Hun hadde styrtfødsel på begge 2.

Venninne nr 2 har BMI på ca 35, og hun sleit faktisk i over 2 år med å bli gravid med sitt barn.

Hun hadde en normal fødsel som forløp relativt raskt.

Hun fikk beskjed av jordmor om at hun hadde en veldig god fødekropp.

Så konklusjonen min er at overvekt ikke trenger å ha så mye å si. Sålenge man er frisk og fungerer godt i det daglige.

Overvekt er jo ikke en "sykdom" hos mange. Heller det at man får i seg litt for mange kalorier enn det kroppen klarer å forbrenne.

• Liker 1
Skrevet

På offentlige klinikker så er ikke kundene så veldig betalende. Klart legen får lønn, men det er fra det offentlige. Med så mange i kø hadde det ikke skapt noe problemer for klinikken å nekte de som er overvektige å bli befruktet.

Uansett så vil disse legene (og personens fastlege) oppfordre til vektnedgang, informere om risiko ved overvekt generelt og kunne tilby kostholdsveiledning og måling.

At 13 og 15 åringer kan få barn - betyr ikke at de burde få barn i den alderen. De er utsatt for større risiko i forhold til svangerskap, samt utgjør en risiko for barna under oppveksten.

At en svært overvektig person kan bli gravid - betyr ikke at det er en idéel helsesituasjon for verken mor eller barnet underveis i svangerskapet. Og man ser tendenser til at overvektige mennesker selv får overvektige barn ganske tidlig. Og det mener jeg er bekymringsfult

• Liker 1
Skrevet

Man kan slite med å bli gravide på grunn av overvekt. Fettceller i kroppen produserer jo østrogen, noe som kan påvirke syklusen i negativ retning som feks å hemme eggløsning. Har hørt at man ikke skal være så veldig overvektig før det begynner å bli vanskelig å bli gravid. Mener også at overvekt kan øke sjansen for insulinresistens og diabetes. De som har insulinresistens er i større fare for å utvikle svangerskapsdiabetes. Men det finnes jo de som er overvektige som klarer å få barn. Tror nok at det å spise sundt og trene er positivt med tanke på å bli gravid og for å skape et godt grunnlag.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...