Gå til innhold

Skeiet ut hele helga - hvor mye kan jeg regne med å ha gått opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ikke ha spist sukker på en måned har jeg vært bortreist en helg og spist mye dritt mat. Har gått ned mye den siste måneden (5 kilo) og lurer på hvor mye det er mulig å legge på seg av én helg? Kan jeg ha gått opp flere kilo?

Anonym poster: a17c06b41176161c134dcb35eb156da3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor mye du har spist. Ingen kan svare deg på det spørsmålet utfra så lite informasjon du gir i førsteinnlegget. Uansett synes jeg ikke det er noe du skal tenke på. Om så du har lagt på deg litt så er det så lite at når du kommer tilbake til gode hverdagsvaner igjen så forsvinner det av seg selv. Å skeie ut i blant gjør ingenting.

Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet for det!

Bare glem det, og se fremover;)

Jeg er i nesten samme situasjon, kuttet sukker etter nyttår, men var på hardfylla forrige helg. Resultatet ble en uke uten vektnedgang, og kvalme I noen dager. Altså ikke verdens undergang=)

• Liker 1
Skrevet

Du må spise 9000 flere kalorier enn du forbruker for å legge på deg 1 kg fett. Sannsynligvis er det vann i kroppen som gjør at du veier mer (dersom du gjør det) etter en helg med masse annerledes mat. Det går seg nok til i løpet av et par dager. :klem: Se fremover og ikke tenk på det. :)

Anonym poster: bc44c8ee26206f1e0b487c1b0de88833

Skrevet

For det første har du ikke gått ned fem kilo, mulig badevekten din viser det ja, men du har nok ikke tapt fem kilo fettvev.

For det andre så er spørsmålet irrelevant, er ubettydelig hvor mye du legger på deg på en helg, uansett hvs du spiser. Det tar tid å både lagre og ta av fettvev. Dog kan nok badevekten gi utslag også her, men om den viser f.eks pluss 1,5 kilo så betyr det ikke at du har lagt på deg så mye fettvev.

Skrevet

For det første har du ikke gått ned fem kilo, mulig badevekten din viser det ja, men du har nok ikke tapt fem kilo fettvev.

For det andre så er spørsmålet irrelevant, er ubettydelig hvor mye du legger på deg på en helg, uansett hvs du spiser. Det tar tid å både lagre og ta av fettvev. Dog kan nok badevekten gi utslag også her, men om den viser f.eks pluss 1,5 kilo så betyr det ikke at du har lagt på deg så mye fettvev.

Du er i gang med bullshit igjen, ser jeg. Klart det går fint an å ta av 5 kg i løpet av en måned. TS påstår ikke at det er rent fettvev. :forvirret:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har skeiet ut i en liten evighet nå, og jeg har ikke lagt på meg noe, men etter en periode der jeg gikk ned en del, og så datt jeg helt av, da la jeg på meg alt jeg hadde gått ned. Da kom jeg tilbake til den vekten jeg hadde ligget på i ca 2 år før det, og kroppen holder seg der virker det som.

Så det er ikke sikkert du har lagt på deg noe, men det er jo ikke umulig...

Skrevet

Fy faen, så lei jeg er din spydige og selvutnevnte ekspertise!

Anonym poster: 4a117ba0e83ee2d0d430c9161a4f9e02

Skrevet

Du er i gang med bullshit igjen, ser jeg. Klart det går fint an å ta av 5 kg i løpet av en måned. TS påstår ikke at det er rent fettvev. :forvirret:

Hva var bullshit med det?

Har aldri sakt at det ikke er mulig å ta av fem kilo fettvev på en mnd., er fult mulig det.

Men her er det en person som starter på en kur og har fulgt denne en mnd., om personen da reelt skulle ha slanket bort 5 kg fettvev måtte tallet vært godt høyere på badevekten enn fem kilo.

Ikke ille å ha realistisk forhold til svingningene badevekten viser, både kortsiktige og langsiktige endringer.

Fem kilo i mnd. er et vannvittig resultat, de ferreste makter noe slikt, å slanke seg 1-2 kilo pr. mnd er vannvittig bra og mer enn vanskelig nok (og mer realistisk).

Skrevet

Når jeg spiser mye "slem" mat en helg så bruker jeg hele neste uke på å passe ekstra godt på. :)

Skrevet

Du må spise 9000 flere kalorier enn du forbruker for å legge på deg 1 kg fett. Sannsynligvis er det vann i kroppen som gjør at du veier mer (dersom du gjør det) etter en helg med masse annerledes mat. Det går seg nok til i løpet av et par dager. :klem: Se fremover og ikke tenk på det. :)

Det er ca. 7000 kalorier, ikke 9000.

Videre; har man 1000 kalorier i underskudd hver dag, så tar man av 4 kilo per mnd.

Skrevet

Det viktigste å huske på er det med vann i kroppen! Vent et par dager med normal mat før du går på vekta.

Og det er veldig forskjellig hva folk legger i å skeie ut.

"Huff, jeg spiste en sjokolade med 500 kcal mer enn jeg skulle" eller som jeg gjør; 3 croissanter, en liter sjokolademelk, en stor kebab og en hel boks med Ben & Jerry's i tillegg til litt normal mat og kanskje litt alkohol. Og jeg ser ut som rn helt vanlig oppegående jente.

Anonym poster: a016d1a082948660c583eb1ad857b506

Skrevet

Hva var bullshit med det?

Har aldri sakt at det ikke er mulig å ta av fem kilo fettvev på en mnd., er fult mulig det.

Men her er det en person som starter på en kur og har fulgt denne en mnd., om personen da reelt skulle ha slanket bort 5 kg fettvev måtte tallet vært godt høyere på badevekten enn fem kilo.

Ikke ille å ha realistisk forhold til svingningene badevekten viser, både kortsiktige og langsiktige endringer.

Fem kilo i mnd. er et vannvittig resultat, de ferreste makter noe slikt, å slanke seg 1-2 kilo pr. mnd er vannvittig bra og mer enn vanskelig nok (og mer realistisk).

Mange går da ned en kilo i uken over lang tid 30-40 kilo og sånn. Selvfølgelig går det litt opp og ned, men er man flink burde det gå an å ligge på 3-5 kg per mnd. Når du er kommet halveis der, så er det jo ikke snakk om vannvekt lenger. Skjønner derfor ikke hva du mener med at man umulig kan gå ned 5 kg fett på en mnd?

Anonym poster: a016d1a082948660c583eb1ad857b506

Skrevet

Trådstarter hadde slanket seg i en mnd., ikke flere så da blir det uansett ikke aktuelt hva som gjelder lenger ut i en slankediett-periode. Men for all del, det er riktig at nedgang i f.eks tredje eller fjerde mnd. gir et mer reelt tall enn nedgangen første mnd. som er svært missvisende med tanke på fettvev mistet og hva badevekten viser. Dog blir det voldsomt relevant for trådstarters del.

Det er ikke mange som opplever nedgang i den størrelsesorden du nevner, ukeblader og tv-programmer kan antyde slik ja, men virkligheten er heller at vanlige mennesker bør ha langt mer realistiske forventninger til vektnedgangen. Om ikke blir dem bare skuffet og gir opp.

Ett kilo i uken er helt ekstremt, det krever drastiske tiltak og er meget krevende, de færreste makter noe slikt og derfor ønsker jeg ikke at noen blir skuffet i kjølevannet av urealistiske forventninger - å derfor bidra til realisme er på sin plass. Jo da, det er mulig å ta av mer, jeg vet da det og både ukeblader og tv-programmer viser slikt. Dog bør man ikke se mot slikt og tro at det representerer en virkelighet.

En nedgang på to kilo i mnd over tid er ekstremt bra og knallvanskelig også det, for dem som har lite å ta av så ernesten det også umulig i den forstand at dem må forvente seg enda mindre. Man må gjøre store forandringer og også så beskjedne tall er hardt å oppnå - ikke lytt til det som berettes i forumer eller se mot det som sies i ukeblader og hva som vises i de mest ekstreme slankeprogram etc.

Å slanke seg, å legge på seg også, tar tid og man må være realistisk og ikke ha absurde forventninger. Man tar nesten av 25 kilo på ett år med 2 kilo nedgang i mnd., det er en utrolig forandring og ikke noe noen bør forvente seg på halve tiden eller mindre enn det. Slikt fører bare til skuffelser og at man gir opp.

Argumenter som at noe er mulig er ingen godt argument i en verden der det blir urealistisk og blir en uttalelse som ikke tar hennsyn til hvor hardt noe slikt er og hvor drastisk alt må være, å oppfordre til slike tiltak og forventninger blir å lede mennesker inn i skuffelse.

Om trådstarter har mistet f.eks. 2 kg fettvev på en mnd., noe de fem kiloene badevekten viser kan forklare - ja da er det et utrolig resultat og noe å være mer enn stolt av - og ikke minst realistisk - ett kilo fettvev borte er også bare å gratulere for og grunn til at ts kan være kjempestolt av da det er voldsom fremgang også det.

Det handler om realisme og riktige forventninger dette, om å ha tålmodighet. Å argumentere for at ts skal ha oppnådd så mye mer er bare å lede ts inn i en suppe av noe ureelt som ikke representerer virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...