Gå til innhold

Fettforbrenning, Gå-fart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Målet er først og fremst å gå ned i vekt. Jeg gjør noe styrke ved siden av, men har hørt at å GÅ med middel puls vil være mest effektivt?

Jeg går ca 6 KM på en time, forbrenner 600-650 kcal og har en makspuls på 180, men ligger på 150 in average. Er det OK? Hvor burde jeg ligge ?

Kan ikke veeldig mye om dette, men tar gjerne i mot tips. Jeg spiser selvsagt sunt og får i meg litt mindre enn daglig kaloribehov.

Vekttap er viktigst her først også vil jeg ta mer cardio/styrke senere. Jeg har vært turner i mange år og har mye muskler i mage og lår, men det er litt for mye fett rundt rumpe og lår atm.

Tusen takk:)

Anonym poster: 87e4854818dc34aeeca057bede4ae97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det mest effektive for å brenne fett (ved siden av styrke) er intervalløkter med nesten makspuls i noen minutter (om du klarer). Sånne lange, seige drag er ikke spesielt effektivt.

Les mer om det her f.eks: http://www.dn.no/dna...icle1972036.ece

Fra artikkelen:

Øker fettomsetningen

Han understreker at lange turer med lav intensitet riktignok forbedrer evnen til å forbrenne fett, men fettomsetningen øker faktisk enda mer ved hard trening. Helgerud er også opptatt av å få frem at det er forskjell på mosjonisten - som har mest å tjene på å øke oksygenopptaket - og en utholdenhetsutøver på toppnivå.

- For en som fra før av har «verdens høyeste» oksygenopptak, kan lange turer være et nyttig tillegg for å øke fettomsetningen. For mosjonisten gir det liten effekt, poengterer idrettsforskeren.

Endret av Løvetanten
Skrevet

Media publiserte for mange år siden artikler som fortalte at kroppen forbrenner en større andel fett ved lavere intensitet, og det stemmer jo forsåvidt. I kjølevannet av dette kom det treningsapparater som ble utstyrt med innstillinger for fettforbrennende intensitet-innstillinger og treningsveiledere gav råd om at mennesker burde senke intensiteten til riktig fettforbrenningsnivå etc.

Dog hadde media, produsenter av treningsutstyr, samt treningsmiljøene og øvrige missforstått det hele og det opstod en feilaktig myte. Fordi om andelen av fett kroppen forbrenner er større prosentvis så betyr ikke det at man forbrenner mer fett ved lavere intensitet, for øker man intensiteten så vil man forbrenne mer fett ved høyere intensitet selv om man prosentvis forbrenner en mindre andel fett.

Kommer du derfor over apparater med fettforbrennings-modus så trenger du dermed ikke stille inn på dette, det hele beror jo på en missoppfattelse og man vil med fordel ha mer igjen for treningen om man er godt nok trent til å kunne holde høyrre intensitet enn dette.

Når det er sagt så er trening verdifull, det gjelder uansett intensitet. Å gå er en utmerket måte å forbrenne kalorier på, går man i bratte motbakker kan dette også gi en intensitet og være mer effektivt enn å løpe på flat mark. Gå med hell i ulendt terreng med motbakker og litt utfordringer, presse gjerne kroppen noe men ta hensyn til ditt utgangspunkt og hva du trives med og kan holde over tid.

Å gå er forøvrig verdifult om du så ikke presser kroppen med å holde en viss intensitet, sammenlignet med sofakroken kommer du uhyre bra ut av å gå om det så bare er at du rusler deg en rolig søndagstur.

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg har maxpuls på 120 når jeg går 6 km på en time. Hva gjør at vi har så stor forskjell på maxpuls?

Dersom jeg skal opp i 180 kjennes det ut som om jeg holder på å dø av hjerteinfarkt og jeg _går_ i alle fall ikke. Oppnår bare så høy puls på den hardeste delen av spinningtimene.

Jeg ahr ikke voldsomt god kondis heller.

Skrevet

Jeg har maxpuls på 120 når jeg går 6 km på en time. Hva gjør at vi har så stor forskjell på maxpuls?

Dersom jeg skal opp i 180 kjennes det ut som om jeg holder på å dø av hjerteinfarkt og jeg _går_ i alle fall ikke. Oppnår bare så høy puls på den hardeste delen av spinningtimene.

Jeg ahr ikke voldsomt god kondis heller.

Du blander litt begreper her, da din maxpuls er genetisk betinget og den vil bare synke etter hvert som du blir eldre. Denne kan måles eller det finnes forskjellige formler for at du skal kunne regne ut din maxpuls. Dog har din maxpuls liten betydning og den får du ikke gjort noe med, dessuten forteller den heller ikke noe om din fysiske form og kapasitet. Sagt med andre ord så kan du bli i bedre form de neste årene selv om din makspuls minsker.

Når du går timen din så forteller ikke pulsen på 120 noe om din makspuls, 120 tallet er heller ikke din makspuls men bare et tall som varierer ut fra intensiteten din. Man kan således si at 120 tallet er en intensitet-indikator, hadde du øket intensiteten noe hadde tallet blitt høyere og desto lavere om du minsket intensiteten.

Når du bedriver aktivitet så svinger dette tallet ut fra hvor fort du løper/går eller om det er motbakke eller unnabakke etc., skal du holde jevn intensitet (mest mulig stabil puls) så må farten reguleres i henhold til terrenget.

Jo høyere intensitet du jobber med (f.eks. sprint) jo kortere tid vil du kunne holde aktiviteten gående over tid - virkelig høy intensitet kan du bare ha en liten stund. Om du f.eks. møter "veggen" i en motbakke eller ved løping så er dette grunnet for høy fart/intensitet. Er som kjent kapasiteten din som avgjør det

Ta deg selv som eksempel, i utrent kontra godt trent versjon - en godt trent deg vil klare å løpe raskere med lavere intensitet enn en utrent deg kan. Sagt med andre ord, å løpe like langt og raskt som utrent kontra godt trent vil ikke gi samme intensitet men to forskjellige intensiteter. Så om du løper like raskt og langt som en annen person, da vil dere jobbe med to forskjellige intensiteter og dere vil jobbe i forskjellige prosentanndeler av maksimal puls.

Trener du bra og riktig så vil du kunne springe raskere og raskere på akkurat samme intensitet da kapasiteten øker, intensiteten er altså ikke et fast mål men må sees i lys av formen til den som måles. Sagt med andre ord kan en som går holde høyere intensitet bare ved å gå, enn en godt trent kan ved å løpe ganske så raskt.

Gjest Tidssone
Skrevet

Du blander litt begreper her, da din maxpuls er genetisk betinget og den vil bare synke etter hvert som du blir eldre. Denne kan måles eller det finnes forskjellige formler for at du skal kunne regne ut din maxpuls. Dog har din maxpuls liten betydning og den får du ikke gjort noe med, dessuten forteller den heller ikke noe om din fysiske form og kapasitet. Sagt med andre ord så kan du bli i bedre form de neste årene selv om din makspuls minsker.

Når du går timen din så forteller ikke pulsen på 120 noe om din makspuls, 120 tallet er heller ikke din makspuls men bare et tall som varierer ut fra intensiteten din. Man kan således si at 120 tallet er en intensitet-indikator, hadde du øket intensiteten noe hadde tallet blitt høyere og desto lavere om du minsket intensiteten.

Når du bedriver aktivitet så svinger dette tallet ut fra hvor fort du løper/går eller om det er motbakke eller unnabakke etc., skal du holde jevn intensitet (mest mulig stabil puls) så må farten reguleres i henhold til terrenget.

Jo høyere intensitet du jobber med (f.eks. sprint) jo kortere tid vil du kunne holde aktiviteten gående over tid - virkelig høy intensitet kan du bare ha en liten stund. Om du f.eks. møter "veggen" i en motbakke eller ved løping så er dette grunnet for høy fart/intensitet. Er som kjent kapasiteten din som avgjør det

Ta deg selv som eksempel, i utrent kontra godt trent versjon - en godt trent deg vil klare å løpe raskere med lavere intensitet enn en utrent deg kan. Sagt med andre ord, å løpe like langt og raskt som utrent kontra godt trent vil ikke gi samme intensitet men to forskjellige intensiteter. Så om du løper like raskt og langt som en annen person, da vil dere jobbe med to forskjellige intensiteter og dere vil jobbe i forskjellige prosentanndeler av maksimal puls.

Trener du bra og riktig så vil du kunne springe raskere og raskere på akkurat samme intensitet da kapasiteten øker, intensiteten er altså ikke et fast mål men må sees i lys av formen til den som måles. Sagt med andre ord kan en som går holde høyere intensitet bare ved å gå, enn en godt trent kan ved å løpe ganske så raskt.

Jadajadabladablada. Jeg burde ha skrevet at pulsen min når jeg går det forteste jeg kan, er 120.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...