Gå til innhold

Elendig kondis når jeg løper, men ikke til andre ting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner meg liksom ikke helt på kondisen min jeg.. Jeg kan feks spille fotball og basket i evigheter uten at jeg blir dødsklar. Jeg kan også gå på fjelltur i timesvis uten så mye som å bli svett. Det samme med saltimer sånn som spinning, step, dans osv. Men når det kommer til jogging holder jeg på å knekke sammen etter kort tid. Sånn har det alltid vært så lenge jeg kan huske. Jeg har alltid vært "stjerneelev" i gym gjennom hele skoletiden, men når det kom til reine løpeaktiviteter sånn som 3000m osv. måtte jeg trekke meg. Klarte det aldri!

Løping/jogging er visst den aktiviteten som "tærer" mest på meg, og nettopp derfor er det den aktiviteten jeg føler faktisk virker. Men hvorfor er det så mye tyngre for meg å løpe på mølla en halvtime, kontra det å løpe på fotballbanen i en time? :klo:

Begynte med jogging i januar nå, helt fra skrætsj, og selv så ser jeg ikke lyst på det. Hittil klarer jeg bare 3km sammenhengende løping, etter det er jeg skutt. Da blir det bare "intervaller" etter den sammenhengende biten. Målet er i første omgang nå å klare 5km sammenhengde, helst så fort som mulig. Deretter er målet 1mil fram til sommeren. Men jeg synes jo det går utrolig trått da når løpekondisen er som den er. Prøver å øke med ca 1min annenhver økt. "Regelen" min er at jeg skal ikke gjøre det dårligere enn dagen før. Så når jeg da feks løp 19min sammenhengende i går, så må jeg løpe 19min eller mer i dag.

Hvor lang tid vil det ta før jeg når 5km, når jeg i dag er på 3? Hadde et lite håp om å klare det innen 1.mars nå, men det er jo bare to knappe uker og dvs jeg må adde 1km i uka. Realistisk, urealistisk?

(Er ikke noe vits i å komme med sånne løpeprogrammer, jeg må kjøre mitt eget løp:p).

Anonym poster: e3cb7aa65a2017c215381d91003fd754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter litt med det samme problemet, og har egentlig konkludert litt med at jeg ikke klarer å finne rett tempo når jeg jogger alene. Når jeg løper sammen med sambo, og følger hans tempo, kan jeg jogge mye lenger enn enn jeg gjør alene før jeg blir utslitt...

Anonym poster: 52d23d6866d96434a17b64e26099aa4f

Skrevet

Om du aldri har løpt noe særlig igjennom livet ditt er det nok teknikken din det er noe feil med. Løping må læres som alt annet, og det er fullt mulig å løpe feil. Les deg opp på løpeteknik/se på youtubefilmer og se om du kan gjøre noen grep. Jeg fikk en kjempeoppvåkning av å lese "born to run"

Anonym poster: 07d420a5b13fe5d4f7f8b1a1edb5f6b7

Skrevet

Jeg sliter litt med det samme problemet, og har egentlig konkludert litt med at jeg ikke klarer å finne rett tempo når jeg jogger alene. Når jeg løper sammen med sambo, og følger hans tempo, kan jeg jogge mye lenger enn enn jeg gjør alene før jeg blir utslitt...

Anonym poster: 52d23d6866d96434a17b64e26099aa4f

Der er jeg litt omvendt igjen, jeg må nemlig løpe alene for å finne rett tempo. Har ikke sjangs til å jogge med kjæresten feks, da må jeg spurte :fnise:

TS

Skrevet

Om du aldri har løpt noe særlig igjennom livet ditt er det nok teknikken din det er noe feil med. Løping må læres som alt annet, og det er fullt mulig å løpe feil. Les deg opp på løpeteknik/se på youtubefilmer og se om du kan gjøre noen grep. Jeg fikk en kjempeoppvåkning av å lese "born to run"

Anonym poster: 07d420a5b13fe5d4f7f8b1a1edb5f6b7

Jeg har vært en "periodeløper". Jeg har alltid gitt meg av to grunner, det ene er at det er dørgende kjedelig(skjønner ikke meg på dere som sier det er gøy med løping) og det andre er at det tar så lang tid for å få opp kondisen med denne treningsformen. I fjor greide jeg faktisk å løpe 45min i strekk, så jeg har jo klart det tidligere. Grunnen til at jeg slutta da var beinhinnebetennelse. Da stoppa alt av trening opp i nesten et år.

Og jeg har spillt både fotball, basket og håndball før og det er jo mye løping der og(men der er det jo et mål med løpingen da).

Men som sagt er det denne aktiviteten som passer meg best, for jeg får virkelig max utav det. Synes bare det tar så lang tid å nå målene liksom, imot hva det ville gjort på en annen treningsform.

Det er bare det at jeg blir så forbanna fort klar av løpingen.. Ved løping er jeg kake etter 20min, ved spinning er jeg kake etter 60min. Det er litt forskjell.

TS

Skrevet

Jeg har egentlig slått meg til ro med at så lenge jeg har god kondis i hverdagen så trenger jeg ikke å kunne løpe kilometer etter kilometer, for løping er ikke så veldig gøy...

Jeg har løpt i mange år, men har mer eller mindre gitt meg til fordel for annen trening som jeg synes er morsommere og som gir meg mer synlige resultater.

Mitt heteste tips for å få opp prestasjonene hvis du fortsatt vil løpe er å kjøre knallharde intervaller. Jeg tok 4*4 i ca 30 minutter. Da kommer du raskt opp.

Skrevet

Jeg er løper, født til å løpe og liker å løpe langt, så jeg lurer på hvorfor må du på død å liv løpe når du syns det er så kjedelig? Hva med å gå langrenn, sykle eller gjøre andre aktiviteter som også får opp kondisen. Løping er tøft fordi du ikke får hvile slik som i langrenn, sykling, ballspill. Og er du ikke vant til å lpe så tar det tid før du får trent opp musklene dine i legg, bein, rygg osv.

Og ja du bør løpe alene, med andre så vil du få feil trening for det som er rolig for dem, vil være raskt for deg.

Skrevet

Jeg er løper, født til å løpe og liker å løpe langt, så jeg lurer på hvorfor må du på død å liv løpe når du syns det er så kjedelig? Hva med å gå langrenn, sykle eller gjøre andre aktiviteter som også får opp kondisen. Løping er tøft fordi du ikke får hvile slik som i langrenn, sykling, ballspill. Og er du ikke vant til å lpe så tar det tid før du får trent opp musklene dine i legg, bein, rygg osv.

Og ja du bør løpe alene, med andre så vil du få feil trening for det som er rolig for dem, vil være raskt for deg.

Jeg "må" løpe fordi det er den treningsformen som funker for meg. Det er den jeg blir svett og sliten av, og det er av løping jeg ser resultater på kroppen.

Må lide for skjønnheten!

TS

Skrevet

Jeg "må" løpe fordi det er den treningsformen som funker for meg. Det er den jeg blir svett og sliten av, og det er av løping jeg ser resultater på kroppen.

Må lide for skjønnheten!

TS

skjønner, men å gjøre noe man syns er dørgende kjedelig varer skjeldent. Du må jo gjøre noe feil i treninga hvis du ikke klarer å bli svett og sliten av de andre aktivitetene. Du vet at du kan justere intenisteten og varigheten på de også?

• Liker 2
Skrevet

skjønner, men å gjøre noe man syns er dørgende kjedelig varer skjeldent. Du må jo gjøre noe feil i treninga hvis du ikke klarer å bli svett og sliten av de andre aktivitetene. Du vet at du kan justere intenisteten og varigheten på de også?

Sant det, men denne gangen har jeg satt meg mål som jeg SKAL nå. Trening er jo uansett kjedelig. Det er vel derfor jeg ikke ser på feks skigåing som trening, selv om jeg blir klar og svett av det. Det er liksom for gøy til å kalle det trening! Det samme med feks basket, jeg elsker å spille basket, og blir selvfølgelig klar av det også, men jeg kan liksom ikke sammenligne det med ei real løpeøkt uansett. Det er rett og slett det som funker for kroppen min, og da må jeg bare holde ut med det uansett hvor kjedelig det er!

TS

Skrevet

Høres ut som en jækla dårlig filosofi spør du meg... :ler:

• Liker 4
Skrevet

hvorfor ikke heller putte litt ekstra insats i de aktivitetene som er gøy? Jeg kunne spilt bandminton fordi det gri så bra trening (kondisjon/styrke) men gjør det ikke fordi jeg syns det er kjedelig eller kan ikke spille det.

• Liker 2
Skrevet

hvorfor ikke heller putte litt ekstra insats i de aktivitetene som er gøy? Jeg kunne spilt bandminton fordi det gri så bra trening (kondisjon/styrke) men gjør det ikke fordi jeg syns det er kjedelig eller kan ikke spille det.

Det spiller ikke noen rolle for meg om jeg går knallhardt på ski og blir griseklar, det er bare ikke en treningsøkt for meg. For meg er det kjempegøy å gå på ski, noe jeg gjør for å kose meg, ikke som trening, selvom det egentlig er trening. Skjønner?

Plager det deg at jeg vil jogge selvom jeg synes det er dørgende kjedelig? Trening er og forblir kjedelig uansett hvilken form det kommer i. Er det ikke kjedelig, er det ingen treningsøkt. Min mening!:)

Det handler ikke om at jeg ikke "putter en ekstra innsats" i artige aktiviteter, jeg ser bare ikke på de som trening(uansett om jeg blir klar eller ei). Når jeg er på skitur pleier jeg og ta den helt ut, men det er fortsatt bare en skitur for meg. Sitter ikke å skryter av at jeg hadde den knallharde treningsøkta i går, jeg var jo bare på skitur...

Løping er rett og slett den formen som funker for meg. Jeg ser raskt resultater(har allerede fått knallharde lårmuskler feks.) og jeg sitter med en god følelse etter endt økt, imot hva jeg gjør etter en skitur.

Nå handlet jo tråden forsåvidt ikke om at jeg skulle finne en annen treningsform heller da, men om hva det er som gjør at kondisen er så forskjellig fra aktivitet til aktivitet. Men kanskje svaret er at pga at jogging er så kjedelig blir det ekstra tungt? Jeg jogger jo når jeg løper etter en fotball også, men har bedre utholdenhet da..

TS

Skrevet

Har du prøvd å sette ned tempoet? Ikke bry deg om du ser teit ut, bare jogg ekstremt sakte, slik at du klarer å jogge fem km sammenhengende. Så kan du øke tempoet etterhvert.

Ellers vil jeg anbefale Den Ultimate Løpeguiden. Her lærer du hvordan du trener effektivt uten å bryte ned kroppen. Konsepter du lærer om er hard dag/lett dag (aldri to harde dager etter hverandre, for da får ikke musklene tid til å bygge seg opp igjen etter hardtreninga), hard trening er enten intervaller i raskt tempo eller lange turer der du løper sakte nok til å kunne løpe lenger enn du er vant til. Unngå moderat trening, for det er for tungt til at du kan øke distansen noe særlig og for lett til å øke kondisen så mye. Hvis du jogger sånn passe hardt hele tida, samme runden hver gang, sånn at det kjennes ut "som du gjør noe", så blir du lei av å løpe, men du blir ikke raskere eller mer utholdende (mener forfatterne av denne boka, hvert fall). Men hvis du varierer treninga, sånn at du løper harde intervaller en dag, går en kort tur den neste, tar en joggetur i sakte tempo i en lengre distanse neste, spiller basket dagen etter, løper i bakker den neste... Da skal du bli i bedre form. Og så slipper du at det blir så fryktelig kjedelig også, fordi du ser framgang og blir motivert av det :)

Skrevet

Eller invester i Zombie Run på telefonen. Ikke noe så motiverende som å løpe fra blodtørstige zombies, hahaha!

• Liker 1
Skrevet

Men ved fotball så løper du ikke konstant som ved jogging. Du småjogger, noen intervaller og en står noe i ro.

Da jeg startet å jogge jogget jeg kun i 8 km/t. Fokuser på løpe og pusteteknikk i starten. Fart og distanse kommer etterhvert som joggefysikken blir sterkere.

• Liker 2
Skrevet

Eller invester i Zombie Run på telefonen. Ikke noe så motiverende som å løpe fra blodtørstige zombies, hahaha!

Haha! Genialt! Må jeg sjekke ut:p

TS

Skrevet

Grunnen er at du løper/jogger med for stor intensitet, om du senker tempoet til riktig nivå for din form så skal du se at du holder ut lenger.

Du holder rett og slett høyere intensitet når du jogger, sammenlignet med andre aktiviteter.

Skrevet

Grunnen er at du løper/jogger med for stor intensitet, om du senker tempoet til riktig nivå for din form så skal du se at du holder ut lenger.

Du holder rett og slett høyere intensitet når du jogger, sammenlignet med andre aktiviteter.

Jeg løper jo ikke fort. Ligger på mellom 9-10km/t, og jeg synes det går sakte. Jeg begynte på 8 når jeg startet, så jeg har jobbet meg litt oppver da. Har sagt til meg selv at jeg skal ikke øke tempoet noe før jeg har nådd første målet på 5km. Da kan jeg begynne med å kanskje øke litt i fart og stigning(nå er den på level 6, hva nå enn det vil si..).

TS

Skrevet

Jeg løper jo ikke fort. Ligger på mellom 9-10km/t, og jeg synes det går sakte. Jeg begynte på 8 når jeg startet, så jeg har jobbet meg litt oppver da. Har sagt til meg selv at jeg skal ikke øke tempoet noe før jeg har nådd første målet på 5km. Da kan jeg begynne med å kanskje øke litt i fart og stigning(nå er den på level 6, hva nå enn det vil si..).

TS

Det føles kanskje sakte, men joggeformen din tilsier at du jogger for fort ellers ville du klarte lengre distanser uten å bli pumpet. Ligg på 8 til du klarer 5 km. Det tar lengre tid å jogge distansen enn ved 10 og oppover, men det er det som må til for at du skal klare å bygge opp formen på den riktige måten.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...