Gå til innhold

Hva må man tenke på når man skal bli valpe-eier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva må man tenke på når man skal bli valpe-eier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du fra det øyeblikket du henter valpen, eller før det? Altså hvordan man bestemmer seg for rase, oppdretter, tips til henting av valpen, osv?

Skrevet

- Les mye. Sett deg inn i hva det vil si å ha hund, hva det krever å oppdra dem, deres behov, deres språk og hvordan best kommunisere med dem.

- Gjør et nøye arbeid når det kommer til hvilken rase du vil ha. Ikke velg rase utfra den snille hunden til naboen eller et vakkert bilde i en bok. Vær ærlig med deg selv om hva du kan bidra med ovenfor hunden, hva slags livsstil du har og hva slags hund du ønsker.

- En valp er et lite barn. Valpen vet ikke noe som helst om hva du forventer eller ønsker, eller hva slags regler og rutiner du har i ditt hus. Alt må den læres, som et lite barn, og det er det du som må gjøre. Valpetiden er travel og intens, men du får så mye igjen for det du investerer der.

Lykke til. :)

• Liker 1
Skrevet

Det verste jeg vet er folk som skaffer seg valp/hund for så å "måtte" selge den pga familieforøkelser 2 år etterpå! Altså, en hund lever i 10-14 år, de fleste vet dette. De fleste vet også om de vil ha barn eller ikke i denne perioden, så å selge hunden pga det gjør meg forbanna. Så, det viktigste er å tenke på om du har 10-15 år til hunden?

• Liker 3
Skrevet

Om du har nok tid til hunden. Nå, om fem år og om ti år!

Skrevet

Det verste jeg vet er folk som skaffer seg valp/hund for så å "måtte" selge den pga familieforøkelser 2 år etterpå! Altså, en hund lever i 10-14 år, de fleste vet dette. De fleste vet også om de vil ha barn eller ikke i denne perioden, så å selge hunden pga det gjør meg forbanna. Så, det viktigste er å tenke på om du har 10-15 år til hunden?

Kan man ikke ha en hund og små barn, eller tenker du på om barnet blir allergisk? kan man ikke ta den sjansen?

• Liker 1
Skrevet

Kan man ikke ha en hund og små barn, eller tenker du på om barnet blir allergisk? kan man ikke ta den sjansen?

Jeg tenker på de som har solgt hunden sin fordi de er blitt gravide. Blir barnet alergisk har man liksom ikke noe annet valg, men det er så mange som selger/omplasserer hunden når de planlegger barn fordi de mener det blir for tøft med begge deler.

• Liker 2
Skrevet

Om man har tid nok, nå og i årene fremover? Om man er villig til å vente med barn til hunden er blitt godt voksen? Om man har tid til å ta seg ferie, bruke mye tid på hunden de første månedene? Om man er klar for å måtte avlyse planer og sitte hjemme fredagskvelden fordi hunden ikke kan være alene hjemme etter åtte timer på jobb!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

• Lese seg opp på hvordan man vil oppdra hunden og hva man vil med denne
  • Finne en hundeskole og melde seg på valpekurs
  • Finne et nettverk slik at man kan få hjelp til oppdragelse og barnepass ol
  • Bestemme seg for hvordan man skal løse valpetiden med innlæring av alenetid, gjøre denne husren og finne ut av hvordan man best kan sosialisere valpen på alt den ville komme til å møte på i fremtiden.

Når man har en valp, vil man ofte gjøre småfeil. Det er lov og menneskelig. Men vite at alt man gjør med en valp vil få en eller annen konsekvens senere i dens liv.

Jeg gjorde den megatabben å smatte på hunden min for å få kontakt. Uten å tenke tanken på at jeg også drev med hest. Så når jeg begynte å ri med hunden, så smattet jeg på hunden for å få dennes oppmerksomhet. Noe som resulterte i at hesten dro avgårde :) slike småting er greit å tenke ut på forhånd. De vil det komme mange av etter hvert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker på de som har solgt hunden sin fordi de er blitt gravide. Blir barnet alergisk har man liksom ikke noe annet valg, men det er så mange som selger/omplasserer hunden når de planlegger barn fordi de mener det blir for tøft med begge deler.

Åja, da skjønner jeg. Og ja, det er jo helt håpløst:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...